Ill.foto: Mostphotos
Norsk skole er en gjennomsnittsskole tilpasset gjennomsnittseleven
Debatt: – Tiden er overmoden for å heve kunnskapsnivået i den norske skolen.
Norge har blitt et samfunn som ikke prioriterer skole og
kunnskap: Norsk skole er en gjennomsnittsskole tilpasset gjennomsnittselever. Teoretisk
sterke elever kommer ofte langt ned på prioriteringslisten i et underfinansiert
skolesystem. Tiden er overmoden for å heve kunnskapsnivået i den norske skolen.
Elevundersøkelsen
viser at motivasjonen for læring aldri har vært dårligere, og mange elever
oppgir at de får for lite utfordringer. Dersom flere elever får utfordringer, kan
motivasjonen øke. Det er i dag tilfeldig om skolesterke elever får et
tilfredsstillende tilbud med ekstra utfordringer. Lærere har store klasser og mye
som konkurrerer om oppmerksomheten. Når ressursene er fordelt, er det lite
igjen til de sterke elevene.
Jeg har positive erfaringer med elever som får utfordringer
i matematikk. Ni-ti-åringer med stort læringspotensiale jeg fikk gleden av å ha
skoleåret som gikk, fikk undervisning i algebra på høyt nivå. Elevene elsket
det. De ba selv om å få lære å løse stadig mer kompliserte likninger, og de
eksperimenterte med formler for utregning av avanserte tallrekkefølger selv
mange voksne ikke ville klart. Jeg ser ofte at elever mister motivasjon dersom det
blir for enkelt, men jeg ser også ofte at elever som får utfordringer, strekker
seg lenger og viser stor læreglede. Repetisjon er viktig for læring, men dreper
motivasjon når vi har en skole for «gjennomsnittet».
Gjennomsnittseleven finnes ikke
Vi må se skolen i sammenheng med samfunnsutviklingen. Skolepolitiske
reformer og sparepolitiske forsøk på endringer skader ofte mer enn de hjelper. Gjennomsnittselever
har aldri eksistert, og alle elever blir sårbare i et sviktende system. Utfordringer
med læringsmiljøet og et stadig dårligere undervisningstilbud får gode
vekstvilkår under slike forhold. Likevel fortsetter vi å ekskludere elever ved
å tilby undervisning for et kunstig gjennomsnitt – og vi som trodde vi drev med
inkludering!
Det er ikke utviklende at vi presser elevene gjennom den
samme kvernen. Våre tanker om fellesskap og inkludering virker mot sin hensikt.
Det norske samfunnet spenner bein på fellesskoleidealet ved å nedprioritere
kunnskap. Hvorfor godtar vi foreldede politiske prinsipper, reformer og lover som
er til hinder for kunnskap og videre utvikling?
«Det er typisk norsk
å være god», sa Gro Harlem Brundtland i 1992. Det er synd at skolesystemet vårt
ikke underbygger hennes utsagn. På den ene siden heier vi på unike Jakob
Ingebrigtsen-er, og er stolte av alle som hevder seg internasjonalt. På den
andre siden tviholder vi på en gjennomsnittlig utdanning for et
ikke-eksisterende gjennomsnitt. Og gjennomsnittet blir bare dårligere.
Sats på kunnskap
Nå må vi satse på kunnskap og skape en norsk skole med
elever som får lov til å bli gode. Elever blir gode hvis vi har en skole med nok
ressurser og lærere til at elevene både kan utvikle sine styrker og få hjelp
når de har utfordringer. Alle elever burde ha rett på tilpasset opplæring med
fri tilgang til kunnskap - teoretisk og praktisk. Kunnskapssatsing i skolen vil
gi tilbake kunnskap til samfunnet, så enkelt - men likevel så vanskelig.