Margret Hagerup (H)
Foto: Hans Kristian Thorbjoernsen/Høyre
Høyre vil ikke ta sommerferien fra deg
Debatt: Lange sommerferier er en utfordring for foreldres kabal, men det som bekymrer meg mest er at den også kan føre til større sosiale forskjeller.
Som utdanningspolitiker har jeg
ansvar for et viktig politikkområde, hvor det finnes mange meninger fra alle
oss som står utenfor klasserommet. Vi har alle egne erfaringer fra skolen, vi
kjenner mange som går på skolen og vi har mange tanker om hvordan skolen burde,
og ikke burde være. Det forstår jeg kan være frustrerende for deg som står i
klasserommet.
En av mine oppgaver som politiker er
å invitere til dialog og løfte debatter, om det jeg tror er viktig for at vi
skal lykkes med en skole hvor alle elever opplever mestring og læringsglede. Jeg
tror ikke det å ha kortere sommerferie vil løse alle utfordringer i skolen, men
jeg tror det kan være en del av løsningen. For det er utfordringer med det
skoleårshjulet vi har langt opp til i dag.
Les også: Vil korte ned skolens sommerferie
Barnas lange sommerferie
får konsekvenser
For det første: Forskning fra
Kunnskapssenter for utdanning ved UiS viser at lange ferier fører til læringstap. For
gjennomsnittseleven kan læringstapet over sommeren tilsvare én måned
undervisning, og for vanskeligstilte elever kan det tilsvare hele tre måneder.
Forskning fra Innlandet viser at det skiller opp mot 2,5 års læring mellom
elever som går ut etter 10 års grunnskole. Det er bekymringsfullt.
For det andre: Mangelen på
fritidstilbud om sommeren kan gjøre ferien til en utenforskapsleir, og i
ytterste konsekvens være en rekrutteringsarena for kriminelle gjenger. Mens
noen drar på dyre USA-turer og kan kose seg i fornøyelsesparker, sitter andre
igjen hjemme alene i små leiligheter uten aktiviteter. For mange kan det bli
være inngangen til
kriminelle miljøer.
Sist, men ikke minst: Sommerferien øker de
sosiale forskjellene mellom barn. Det er mye man kan si om norsk skole, men den
største effekten av å tilbringe tid på skolen er at det bidrar til sosial
utjevning. Skoleferien motvirker denne utjevningen.
Alle trenger ferie
Det er ingen tvil om at barna også
får mye bra ut av ferien. Enten det er campinglivet, båtlivet, badeland,
utenlandsturer, fornøyelsesparker, kvalitetstid med familien eller sommerjobber
som står på agendaen - så har ferien også sine positive sider. Men det bør være
kvalitet, ikke kvantitet som teller. Av erfaring er barna mer enn klar for
skolestart når august endelig kommer.
Jeg vil også være tydelig på at
lærerne trenger ferie. Det unner jeg dem virkelig, og mange av sommerukene er
avspasering, som et resultat av all den jobben som gjøres gjennom skoleåret. Vi
er helt avhengige av å ha lærerne med på laget for å lykkes i samfunnsoppdraget
med å skape en best mulig skole, for læreren er den avgjørende faktoren i
klasserommet. Jeg har full respekt for den jobben som gjøres, og jeg mener det
er fullt fortjent at lærerne nå går ut i avspasering og sommerferie.
Skoleårets organisering
Norsk skole står overfor en rekke
utfordringer som vi må løse. For mange elever sliter med å lese, skrive og
regne skikkelig, fraværet har økt, for mange lærere og rektorer slutter, og
særlig gutter sliter med å henge med i skoleløpet. Vi skylder derfor norske
elever at vi leter etter konkrete løsninger på hvordan vi kan gjøre
skolehverdagen bedre.
Svaret er ikke
nødvendigvis mer skole
Personlig tror jeg sommerferien er
for lang, men det er langt viktigere å se på hele årshjulet i skolen og vurdere
mulige endringer. Mitt forslag er et bidrag til å løfte en større debatt om
hvordan vi kan utjevne sosiale forskjeller og hindre for mye læringstap i løpet
av skoleåret. Den håper jeg vi kan ta med innestemme.
Det er avgjørende for barnas fremtid
at de fullfører skoleløpet. Det er den beste investeringen vi kan gi dem inn i
fremtiden. Elevenes skolehverdag er viktig, og at den er god betyr mye for den
enkelte. Dersom målet er at elevene skal lære seg å lese, skrive og regne i
løpet av skoleløpet, ville vi da lagt opp skoleruta som i dag?
Jeg tror ikke det.
Jeg vet at det ikke er så lett som å
bare kutte i sommerferien. Derfor mener jeg at regjeringen bør invitere partene
til en dialog hvor en ser på hele skoleåret, og hvordan det er lagt opp for å
sikre et jevnest mulig læringstrykk. Det tror jeg vil gagne både elever og
lærere.
Kunnskapsministeren har jo allerede
begynt å se på skoleårets organisering når hun foreslår å flytte skriftlig
eksamen til før 17. mai. Det kan bety et mer komprimert skoleløp i vg3 om hun
ikke foreslår endringer i skoleruten slik den er i dag.
Mitt
forslag er et bidrag til å løfte en større debatt om hvordan vi kan utjevne
sosiale forskjeller og hindre for mye læringstap i løpet av skoleåret. I
forbindelse med Høyres programarbeid har jeg foreslått følgende, som vi nå skal
diskutere frem mot landsmøtet vårt: «Foreta en gjennomgang av skoleåret og
skoleårets lengde, og vurdere endringer for å unngå tapt læring og større
sosiale forskjeller.»
Sommeren
blir en naturlig del av denne debatten.
Det er mange hensyn som må tas i
prosessen, slik som hensynet til lærernes behov for ferie og avspasering. Det
må selvsagt være en del av dette arbeidet. Lang sommerferie er en innarbeidet vane.
Og vaner er vanskelige å endre. Men selve diskusjonen burde vi ta. Først og
fremst for barnas skyld.
Om 7 uker er høsten her, og mange
lærere må starte semesteret med å repetere fagstoff. For mange elever blir det
en tung start på et nytt skoleår. Må vi fortsette med dette i all fremtid,
eller kan vi løfte blikket og se fremover sammen?