Joakim S. Enger
Skal forske på selvregulering blant førsteklassinger
Hva er det som gjør at elever i noen situasjoner klarer å konsentrere seg, men blir distrahert i neste øyeblikk? Forskere i Stavanger har fått 12 millioner kroner for å finne ut det.
Forskerne i det nye SELFICON-prosjektet ved Universitetet i
Stavanger har blitt tildelt 12 millioner kroner fra Norges forskningsråd for å
undersøke faktorer som påvirker førsteklassingers selvregulering.
Selvregulering er det å utøve kontroll over handling, tenkning og følelser.
Noen av spørsmålene forskeren stiller seg, er: Er det noe i
elevenes sosiale eller fysiske læringsmiljø, noe med oppgaven de har fått,
eller noe individuelt som kan påvirke deres bruk av selvregulering i en
læringssituasjon?
Og hvordan kan vi skape en kontekst som gjør at elever tar i
bruk sin selvregulering?
– Dette er et svært viktig tema som det trengs mer forskning
på. Selvregulering er viktig fordi det gjør at vi klarer å konsentrere oss,
løse komplekse problemer samt planlegge og gjennomføre oppgaver, sier
prosjektleder Dieuwer ten Braak ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og
atferdsforskning ved Universitetet i Stavanger (UiS).
Selvregulering er viktig for utvikling av sosiale
ferdigheter, i lek og samspill med andre barn, men også for utvikling av
akademiske ferdigheter, som å lære å lese, skrive og løse matematiske oppgaver.
– Alle utvikler en viss grad av selvregulering i tidlige
barneår, men utviklingen henger også sammen med miljøfaktorer. Forskning viser
at grad av selvregulering i tidlig alder kan ha stor betydning for barns
trivsel her og nå, men også for deres akademiske utvikling og fremtidige liv
som voksne, sier forskeren.
Hjerneaktivitet testes
Prosjektet skal etter planen starte opp i våren 2025 og gå over 4 år.
Samarbeid med både lærere
og elevene selv er en viktig del av prosjektet. Metodene som skal tas i bruk er
varierte, og forskerne skal blant annet undersøke både lærernes og elevenes
forståelse av selvregulering.
I tillegg vil forskerne benytte seg av
universitetets «Cognitive Lab», der de vil se på elevenes øyebevegelser og hjerneaktivitet
for å finne ut mer om hvilke kontekstuelle faktorer som påvirker deres
selvregulering i en læringssituasjon.
Målet med forskningsprosjektet er å teste ut funn fra
praksisfeltet gjennom hjerneforskning i den kognitive laben. Gjennom samarbeid
med lærere og elever vil det utvikles retningslinjer, verktøy og strategier som
kan hjelpe elever å bruke evnen til selvregulering.
En muskel som kan trenes
Forskeren forklarer at selvregulering kan bli sett på som en
muskel som trenes opp når den tas i bruk. Det er derfor viktig å skape en
kontekst der elever har mulighet til å konsentrere seg, hemme impulser og bruke
arbeidsminnet. Dette kan skje både gjennom lek og ulike former for
læringsaktiviteter.
Det er også viktig å huske at denne «muskelen» blir sliten
etter mye bruk, og at den trenger hvile for å hente seg inn. Dette er kanskje
noe mange lærere og elever ikke er nok bevisste på.
– Selvregulering er ikke noe som er stabilt, det
varierer fra situasjon til situasjon. Barn kan for eksempel vise god
selvregulering i en aktivitet en dag, mens dagen etter er situasjonen en helt
annen. I SELFICON er målet å studere hva dette kan skyldes, og skape en
kontekst som støtter barns bruk av selvregulering,
sier ten Braak.
© Utdanningsnytt