Foto: Anne Bæk/Ritzau Scanpix
Regjeringen har lyttet til viktige innspill om fraværsgrensen
Debatt: Regjeringens forslag til endringer i fraværsgrensen for videregående skole viser at de forstår skolens og elevenes behov.
Endringene viser at viktige innspill er blitt hørt og tatt på alvor, noe som kan bidra til å styrke både elevenes ansvarsfølelse og deres læringsmiljø.
Vi er glade for at regjeringen har tatt til seg flere av våre innspill i prosessen med å endre fraværsgrensen.
Spesielt vil vi fremheve:
Egenmelding for elever
Innføringen av en kvote for egenmelding ved sykefravær er et positivt tiltak som vil avlaste fastlegene og samtidig gi elevene verdifull erfaring med et system de senere vil møte i arbeidslivet.
Dette tiltaket balanserer behovet for fleksibilitet med en klar forventning om at elevene tar ansvar for egen oppmøtepraksis.
Unntak for politisk arbeid og andre samfunnsbyggende aktiviteter
At elever fortsatt kan delta i politisk arbeid og andre samfunnsbyggende aktiviteter uten å bli straffet med fravær, viser en forståelse for viktigheten av å styrke elevenes engasjement i demokratiet og samfunnsdeltakelse.
At regjeringen opprettholder inntil ti dager til slike aktiviteter, sender et tydelig signal om at skolegangen skal legge til rette for elevenes samfunnsdeltakelse og helhetlige utvikling.
Vektlegging av skjønnsutøvelse
Vi ser positivt på at ledernes skjønnsutøvelse anerkjennes som et viktig område, og vi ser frem til en grundig prosess for utviklingen av veiledningsmateriell som støtter dette. Dette gir skoleledere nødvendig fleksibilitet til å tilpasse vurderinger til enkeltelevers situasjon og behov.
Forbundet forventer samtidig at det utvikles veiledningsmateriell som kan støtte rektorene i dette ansvaret og sikre en rettferdig og ensartet praksis.
Utfordrende for små fag
Samtidig ønsker vi å påpeke at fraværsgrensen fortsatt vil være utfordrende for små fag, der 10 % fravær utgjør et svært lavt antall timer før eleven risikerer tap av karakter. Dette er en problemstilling vi mener det må finnes bedre løsninger for, og vi forventer at dette vil bli vurdert i den videre oppfølgingen.
Vi ønsker et fraværsregelverk som er tydelig og rettferdig, samtidig som det ivaretar elevenes mulighet til å lykkes i skolen. Vi støtter en videre utvikling av reglene som legger til rette for en god oppmøtekultur, samtidig som det gis nødvendig fleksibilitet for å ivareta elevenes helse og ulike livssituasjoner.