Mangfold av barnehager er avgjørende for å lykkes med rekruttering
Debatt: Ulike barnehager gir flere muligheter, også for ansatte. Derfor er det unike mangfoldet av ulike tilbud en viktig del av løsningen på de store rekrutteringsproblemene i Barnehage-Norge.
Barnehager, både private og kommunale, rapporterer om store
utfordringer med å rekruttere og beholde dyktige ansatte. Mange steder er det
stor mangel på både faglært og ufaglært arbeidskraft. Over tid har det også
vært nedgang i søkertallene til barnehagelærerutdanningene.
Rekrutteringsutfordringene vil over tid utfordre barnehagenes evne til å tilby barn og familiene gode tilbud, i tråd med nasjonale krav til kvalitet og innhold.
Så hva gjør vi?
I februar lanserte regjeringen, i nært samarbeid med PBL og andre aktører i sektoren, strategien Flere lærere i barnehage og skole – Strategi for rekruttering til lærerutdanningene og læreryrket 2024 - 2030. Og kommende uke går «Erfaringskonferansen» i regi av Nasjonalt forum for lærerutdanning og profesjonsutvikling av stabelen, der målet er å inspirere til rekrutterende arbeid og dele gode erfaringer.
Et av hovedmålene i rekrutteringsstrategien er at «Barnehager og skoler er attraktive arbeidsplasser som rekrutterer og beholder lærere.»
På et PBL-arrangement under Arendalsuka i år snakket professor og rektor Klaus Mohn ved Universitetet i Stavanger om at det er «yrke som dreg», at det er hva slags yrke man kan ende opp med etter utdanning, som er avgjørende for hvilken utdanning dagens unge velger.
Mohn mener at fleksibilitet og kvalitet i utdanningen kan være viktig, men at det er begrenset hvor mye et bedre utdanningstilbud kan hjelpe. Vi misforstår hvis vi tror at utdanningsinstitusjonene kan trykke på knapper slik at det kommer flere ingeniører eller barnehagelærere ut i andre enden, sier Mohn.
Det de unge etterspør, er attraktive og fleksible arbeidsplasser med spennende karrieremuligheter, og en jobb der de kan gjøre en forskjell. Knapt noe sted kan man jobbe med noe så meningsfullt som i barnehagen, der engasjerte og dyktige ansatte kan bety så mye for så mange barn og familier. Et eventuelt ønske om hjemmekontor og fleksibel arbeidstid er vanskelig å imøtekomme i barnehagen, men fleksibilitet er mye mer enn det.
Det høye antallet barnehager med ulike profiler og satsinger – som musikk, friluftsliv, aktivitet og kunst og kultur – gjør barnehagen til en arbeidsplass der ansatte også kan få dyrket sine interesser og ferdigheter, også ut over det rent barnehagefaglige. Dette bidrar til å gjøre vår sektor attraktiv for enda flere unge, og eldre, enn det som ellers ville vurdert en karriere i barnehagen.
Ved å verne om og videreutvikle det unike mangfoldet av ulike tilbud i sektoren, kan vi styrke vår konkurransekraft i møte med andre sektorer som også har behov for flere dyktige medarbeidere.
For de ansatte gir også mangfoldet av ulike typer arbeidsgivere – både forskjellige typer private og kommunale arbeidsgivere – mer makt over eget liv og større valgfrihet, i tillegg til at det åpner for karriereveier og jobbmuligheter som ikke ville eksistert i en mer enfoldig sektor med en stor overvekt av kommunale barnehager. Trives man ikke i den private barnehagen, trives man kanskje bedre i den kommunale. Eller motsatt.
For å løse rekrutteringsproblemene er vi derfor nødt til å legge til rette for fortsatt bærekraftig drift og likebehandling for både kommunale og private barnehager. I dag er spesielt de private barnehagene under sterkt press som følge av politiske valg og kutt i tilskudd som ensidig har rammet private barnehager.
Det bør bekymre flere enn PBL at nesten halvparten av de private barnehagene nå driver med underskudd, og at avviklingen av gode private tilbud har skutt fart i løpet av de siste årene.
En sektor der de private barnehagene spiller en mindre rolle, og der mangfoldet av tilbud og arbeidsgivere er innskrenket, er ikke bare en sektor med færre valgmuligheter for foreldrene og mer standardisering for barna.
Det er også en sektor som rekrutterer dårligere og som er mindre attraktiv for morgendagens arbeidstakere.