Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun la i dag frem ungdomsmeldingen. Roar Ulvestad kan styre sin begeistring.
Foto: Lise Åserud / NTB
Ungdomsmelding, hipp fallera?
Debatt: – Ungdomsmeldingen inneholder fint lite av fornyet helhetstenknng når det gjelder elevenes totalkompetanse.
Nå har vi på bordet ungdomsmeldingen, en
stortingsmelding som forteller oss om regjeringens ambisjoner og vyer for 5-10.
trinn i grunnskolen. Vi skal visst da være glade for en mer praktisk innrettet
skole, og et mer kritisk blikk på bruk av skjerm i skolen. Det er vel og bra
det, men om vi går meldingen litt etter i sømmene, skal vi legge ganske mye
velvilje til for å finne noe som kan ligne på en fornyet helhetstenking når det
gjelder elevens totalkompetanse, for eksempel i det som har med de grunnleggende
ferdighetene å gjøre. Ungdomsmeldingen legger opp til at vi skal «utvikle nye prøver i lesing, matematikk og
engelsk på 5. og 8. trinn med et rent læringsstøttende formål, som på sikt skal
erstatte dagens nasjonale prøver.»
Skriving fortsatt utelatt
Skriving er fremdeles
utelatt. Er det ingen politikere som kommer til å bry seg om skriving som
grunnleggende ferdighet før vi eventuelt får det som en del av OECD sitt
testbatteri? Da skal jeg garantere at vi får en lang kø av politikere som vil
understreke skrivingens betydning i skolen, og nødvendigheten av pålitelige
tester. En elevtekst er en mye rikere kilde til informasjon om elevens faglige
nivå og ståsted enn en lesetest noen gang kan bli.
Det er krevende, men ikke
umulig, å vurdere tekster, vi lærere gjør jo det hele tiden. Å ha både
formative og summative felles vurderingsnormer for skriving ville vært til stor
hjelp, ikke for karakterene sin del, men for å gjøre elevene til sterkere, mer
kunnskapsrike og kritiske deltakere i skriftkulturen. Med regjeringens
manglende vyer vil vi holde frem med det ene øyet lukket når det gjelder å
arbeide med lesing og skriving.
Ride, ride ranke
Kunnskapsministeren rir i
tillegg PISA-hesten med samme gravalvor som tidligere ministre fra den andre
siden av partispekteret. PISA er ikke en adekvat måling av elevenes
totalkompetanse, og pukkingen på PISA bidrar til et tunnelsyn der vi ser bare
litt av landskapet. En ny elevundersøkelse vil selvfølgelig bidra til litt
sidesyn, men jeg hadde ønsket meg noen kritiske tanker om hele
PISA-konstruktet. Det er ikke en ufeilbarlig konstruksjon og bør ikke omtales
som det.
Er det slik at Arbeiderpartiet er like fiksert på humankapital som
høyresiden, slik at samfunnets fremtidige velstand er direkte og naivt knyttet
til elevens grunnskolepoeng og PISA-skår? De burde vært tydelige på at PISA
måler bare en enkel målbar kvalitet, som ikke skal få lov til å fylle hele
synsfeltet når det skal gjøres opp nasjonal status. I dag er PISA en formell
del av kvalitetsvurderingssystemet, det burde det ikke være, selv om vi
fortsetter å delta. Da hadde vi i det minste fått markert et bredere perspektiv
på kvalitet enn det vi har i dag.
Jeg hadde som mange andre
forventet at Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem (NKVS) skulle få sin egen
stortingsmelding heller enn å ende opp som et kapittel i ungdomsmeldingen.
Fordelen er jo at det er fort gjort å lese regjeringens tanker om NKVS, ulempen
er at det er helt begrenset hvor mye man kan bore ned i materien på den
tilmålte plassen. Jeg går nesten ut fra at det handler om tidsnød, noe som er
veldig synd, tatt i betraktning det store arbeidet som kvalitetsutvalget
gjennomførte om NKVS.
Det at NKVS fikk sitt «endelikt» i ungdomsmeldingen, gjør også at videregående
faller utenfor. Det kan vi jo ta som en tillitserklæring, men også som å bli
ignorert. Videregående skal utvikle kvalitet slik at ungdom blir skikket til et
yrke eller bli dyktiggjort for videre studier, og vi hadde trengt en
kvalitetssamtale om kvalitet i videregående opplæring. Hva er å være
«studieforberedt» i KI-ens tidsalder? Her vil svarene sprike mer enn det som er
sunt.
Til sist: «Tillitsreform»
er nevnt to ganger i ungdomsmeldingen, i et resonnement om å ikke forfølge
kvalitetsutvalget sine anbefalinger om noe kalt «kvalitetsdialog». Det er noe
tynt, hele omkalfatringen av NKVS må knyttes til tillitsreform om det skal monne.
Det stortingspolitikere vet inderlig godt, er at styringsiveren er veldig
varierende fra kommune til kommune, og i det lokale selvstyrets navn er det
mange skoler som har et lokalt konstruert kvalitetsvurderingssystem som er
milevis fra en tillitsreform. Om regjeringen mener alvor med en tillitsreform, må
de faktisk innføre begrensinger for lokal styring og overstyring som truer
lærerens didaktiske og faglige spillerom. Det nytter lite med fornyet tillit
nasjonalt om mistillitsprosjekter får rulle og gå lokalt.
Men applaus for mer
praktisk skole og bedre balanse mellom skjerm og papir. Fint det.