Simon Malkenes mottok Fritt Ords honnør for sitt ytringsmot

– Finstad-saken viser at mistilliten til lærere fortsetter å være et alvorlig problem

– Jeg vet hvor belastende det er å stå i en sånn sak. For meg var støtten fra Lærernes profesjonsetiske råd viktig, sier rådsmedlem Simon Malkenes.

Publisert Sist oppdatert

Da lærer Pål Ludvig Finstad ved Trosterud skole i Oslo la bort Ipad-en for en periode og lot elevene ta i bruk papir og blyant, ble han beskyldt for ordrenekt. Han fikk en  tilrettevisning og er nå flyttet til en annen skole mot sin vilje. 

Finstad har fått støtte fra Lærerprofesjonens etiske råd. 

Simon Malkenes, medlem av Lærerprofesjonens etiske råd, sier til Utdanningsnytt at behandlingen av Finstad er ett av flere eksempler på mistillit til lærerprofesjonen.

Malkenes mener støtten er på sin plass.

– Jeg husker godt at Lærerprofesjonens etiske råd uttalte seg om min sak i 2018. Saken om Pål Ludvig Finstad minner meg om hva jeg selv ble utsatt for i 2018, sier han.

Malkenes mener mistilliten til lærerprofesjonen er blitt et alvorlig problem.

– Gjennom å uttale oss kan rådet sette søkelys på prinsipielle spørsmål knyttet til metodefrihet, skjønnsutøvelse og ytringsfrihet i dagens skole.

– Belastende å stå i

Malkenes er doktorgradsstipendiat ved NTNU, forfatter av flere bøker om Osloskolen og tidligere medlem i sentralstyret i Utdanningsforbundet. Han mener uttalelsen fra rådet går rett til kjernen av hva som er rådets oppgave:

– Jeg vet hvor belastende det kan være å stå i en slik sak. Derfor er det viktig at lærere som står opp for sine elever får støtte fra rådet, sier han.

Også Malkenes fikk en tilrettevisning fra kommune etter at han i 2018 varslet om skolemiljøet på enkelte videregående skoler i Oslo under en Dagsnytt 18-sending i NRK.

Etisk plattform

Lærerne får støtte med bakgrunn i lærerprofesjonens etiske plattform. Støtte gis til lærere som:

- bruker ytringsfriheten og deltar aktivt på faglige og utdanningspolitiske arenaer

- står imot press fra aktører som vil gjøre barnehagebarn og elever til midler for sine mål

- tar ansvar for å varsle når rammevilkår skaper faglig og etisk uforsvarlige tilstander

 

Har flere kampfeller

Også Sandefjord-lærerne Marius Andersen og Joakim Bjerkely Volden fikk bred støtte fra lærerkolleger da de, i likhet med Finstad, ble beskyldt for ordrenekt, fordi de ikke ville bøye seg for et politisk vedtak fattet av Sandefjord kommune i 2011.

De to Sandefjord-lærerne mente det ikke var bra for elevene å bli vurdert på den måten. De ville i stedet gi tilbakemeldinger direkte til barn og foreldre. 

Han og kollega Marius Andersen frontet kampen mot evalueringsmetoden i Sandefjord. Etter å ha nektet å delta i evalueringen, ble de to lærerne truet med sparken. Det resulterte i sykemelding og at media begynte å belyse saken.

Fikk priser for sitt ytringsmot

Lærerne Marius Andersen og Joakim Bjerkely Volden mottok i 2015 Zola-prisen for sivilt mot. Prisen fikk de blant annet for sin motstand mot unødvendig byråkrati i skolen.

Andersen og Volden ble tildelt Zola-prisen året før Lærerprofesjonens etiske råd ble opprettet. Rådet ble opprettet i 2016.

Simon Malkenes mottok i 2018 Fritt Ords honnør, Stockmanns hammer og Skjervheimprisen for å stå opp for lærernes rett til å ytre seg fritt.

Powered by Labrador CMS