Mette Johnsen Walker, leder i Skolenes landsforbund.
Foto: Skolenes landsforbund
Fjern masterkravet og gjeninnfør allmennlærerutdanningen
Debatt: Gjeninnføring av allmennlærerutdanningen er et nødvendig tiltak for å møte dagens utfordringer i skolen og sikre både rekruttering og kvalitet i undervisningen.
Programkomiteen
i Rødt vil fjerne masterkrav i lærerutdanningene, ifølge Utdanningsnytt. Denne
helgen kommer saken opp på partiets landsmøte.
Skolenes landsforbund mener at en
gjeninnføring av allmennlærerutdanningen er et nødvendig tiltak for å møte
dagens utfordringer i skolen og sikre både rekruttering og kvalitet i
undervisningen.
En fersk rapport fra NOKUT viser en
betydelig nedgang i søkertallene til lærerutdanningene etter at de ble gjort
femårige. Nasjonalt prosjekt for lærerrekruttering har nylig kartlagt hvorfor
færre velger lærerutdanning. Halvparten av de unge i primærgruppen sier de
ville vurdert grunnskolelærerutdanning dersom den var treårig.
Skolenes landsforbund mener at kravet om
mastergrad kan skremme mulige søkere bort. Vi er ikke motstandere av
masterutdanning, men mener det er feil at en masteroppgave skal være
obligatorisk for å bli lærer.
Les også: Hei Rødt - ikke rør masterkravet i lærerutdanningen!
Mange nyutdannede lærere har kun undervisningskompetanse
i to-tre skolefag, noe som skaper store utfordringer for skoleledere, særlig
ved små og mellomstore skoler. Vi trenger lærere med breddekompetanse, ikke
bare dybdekompetanse.
I debatten om krav til mastergrad, peker
Skolenes landsforbund også på utfordringer knyttet til undervisning på
småskoletrinnet, der spesialisering i få fag fører til at de yngste elevene
møter mange forskjellige lærere i løpet av en uke. Dette kan skape en
fragmentert skolehverdag og redusere tryggheten for elevene. En gjeninnføring
av allmennlærerutdanningen vil kunne gi lærere bredere kompetanse og dermed
bidra til økt stabilitet for elevene.
Læreryrket kan bli en deltidsjobb for
lærere med masterutdanning, særlig i små skoler hvor det ikke er nok
undervisningstimer i de aktuelle fagene. Dette gjør yrket mindre attraktivt og
svekker rekrutteringen. Mange nyutdannede lærere opplever dessuten et
praksissjokk når de begynner i jobb, og forbundet etterlyser en bedre
sammenheng mellom praksisperiodene og studieløpet ved universitetene og
høyskolene.
Skolenes landsforbund foreslår å øke
mengden praksis og vurdere en ettårig turnusordning for nyutdannede lærere. Det
vil gi dem en bedre overgang til yrket og styrke deres pedagogiske ferdigheter.
I tillegg foreslår vi desentraliserte opplegg for å «kvalifisere de
ukvalifiserte» og åpne for at kandidater med bachelorgrad kan ta praktisk
pedagogisk utdanning (PPU).
Det er viktig å finne en balanse mellom
høy faglig kompetanse hos lærerne og elevenes behov for stabilitet og
kontinuitet. Ved å gjeninnføre allmennlærerutdanningen kan vi ivareta begge
disse hensynene og sikre en bedre skolehverdag for både elever og lærere.