
Fjern masterkravet og gjeninnfør allmennlærerutdanningen
Debatt: Gjeninnføring av allmennlærerutdanningen er et nødvendig tiltak for å møte dagens utfordringer i skolen og sikre både rekruttering og kvalitet i undervisningen.
Programkomiteen i Rødt vil fjerne masterkrav i lærerutdanningene, ifølge Utdanningsnytt. Denne helgen kommer saken opp på partiets landsmøte.
Skolenes landsforbund mener at en gjeninnføring av allmennlærerutdanningen er et nødvendig tiltak for å møte dagens utfordringer i skolen og sikre både rekruttering og kvalitet i undervisningen.
En fersk rapport fra NOKUT viser en betydelig nedgang i søkertallene til lærerutdanningene etter at de ble gjort femårige. Nasjonalt prosjekt for lærerrekruttering har nylig kartlagt hvorfor færre velger lærerutdanning. Halvparten av de unge i primærgruppen sier de ville vurdert grunnskolelærerutdanning dersom den var treårig.
Skolenes landsforbund mener at kravet om mastergrad kan skremme mulige søkere bort. Vi er ikke motstandere av masterutdanning, men mener det er feil at en masteroppgave skal være obligatorisk for å bli lærer.
Les også: Hei Rødt - ikke rør masterkravet i lærerutdanningen!
Mange nyutdannede lærere har kun undervisningskompetanse i to-tre skolefag, noe som skaper store utfordringer for skoleledere, særlig ved små og mellomstore skoler. Vi trenger lærere med breddekompetanse, ikke bare dybdekompetanse.
I debatten om krav til mastergrad, peker Skolenes landsforbund også på utfordringer knyttet til undervisning på småskoletrinnet, der spesialisering i få fag fører til at de yngste elevene møter mange forskjellige lærere i løpet av en uke. Dette kan skape en fragmentert skolehverdag og redusere tryggheten for elevene. En gjeninnføring av allmennlærerutdanningen vil kunne gi lærere bredere kompetanse og dermed bidra til økt stabilitet for elevene.
Læreryrket kan bli en deltidsjobb for lærere med masterutdanning, særlig i små skoler hvor det ikke er nok undervisningstimer i de aktuelle fagene. Dette gjør yrket mindre attraktivt og svekker rekrutteringen. Mange nyutdannede lærere opplever dessuten et praksissjokk når de begynner i jobb, og forbundet etterlyser en bedre sammenheng mellom praksisperiodene og studieløpet ved universitetene og høyskolene.
Skolenes landsforbund foreslår å øke mengden praksis og vurdere en ettårig turnusordning for nyutdannede lærere. Det vil gi dem en bedre overgang til yrket og styrke deres pedagogiske ferdigheter. I tillegg foreslår vi desentraliserte opplegg for å «kvalifisere de ukvalifiserte» og åpne for at kandidater med bachelorgrad kan ta praktisk pedagogisk utdanning (PPU).
Det er viktig å finne en balanse mellom høy faglig kompetanse hos lærerne og elevenes behov for stabilitet og kontinuitet. Ved å gjeninnføre allmennlærerutdanningen kan vi ivareta begge disse hensynene og sikre en bedre skolehverdag for både elever og lærere.