– Gjør masteren frivillig, skriver Karl Øyvind Jordell.
Ill.foto: Mostphotos
– Fjern opptakskravene helt, og gjør masteren frivillig
Debatt: – Skjerpede krav til fast læreransettelse vil gjøre det enda vanskeligere for utkantkommuner å holde på lærerne.
Statsråd Oddmund Hoel (Sp) har kommet med det som må være årets
understatement om høyere utdanning. Om grunnskolelærerutdanningene, hvor
søkningen gikk ned med 11-12 prosent, sier han ifølge departementets
pressemelding:
«Eg fryktar at ein del studieplassar kan ende med å stå
tomme til hausten.»
Dette er et understatement av minst to grunner. For
det første er tallet 11 prosent noe villedende: Søkningen til all høyere
utdanning gikk opp med ca. 5 prosent, slik at lærerutdanningens andel av
søkermassen sank med ca. 16 prosent.
For det annet er det ikke tale om ‘en del’
studieplasser’, men 47 prosent, som er en svært stor del, til vanlig omtalt som
halvparten. Med ett mulig unntak, lærerutdanning for trinn 5-10 i Bodø, ligger samtlige
studietilbud an til å få tomme plasser. Dette kan beregnes siden vi vet hvor
stor andel av dem som har satt lærerutdanning på førsteplass (såkalte
førstevalgsøkere), faktisk møter fram. For utdanningen for trinn 1-7 var denne
andelen i fjor 54 prosent, for utdanningen for trinn 5-10 var den 71 prosent.
Så langt jeg kunne bringe på det rene, var det like galt i fjor. Ett tilbud ved Oslo Met og ett ved NTNU, begge for trinn 5-10, hadde
da henholdsvis 1,14 og 1,08 frammøtte per studieplass. Det er disse institusjonene som
tradisjonelt har hatt best søkning; i år ligger ingen av dem an til å fylle henholdsvis fem og tre tilbud.
Småsteder har størst problemer
Dermed kan det se ut til at tilbud i de store byene
gjør det like dårlig som tilbud på mindre steder. Men det er nok et synsbedrag.
Tendensen er fortsatt at småsteder har størst problemer. Alvorligst er det
kanskje på Nesna, hvor antall frammøtte på GLU5-10 ligger an til en halvering,
fra 22 til 12. I Nord-Norge som helhet ligger det imidlertid an til en
forbedring på fem av åtte ordinære tilbud. Det typiske er likevel at bare ca. halvparten av plassene vil bli fylt.
Som ett av ‘ganske markante grep’ fremhever statsråden
på Khrono «… en søknadsbasert dispensasjonsordning, der
utdanningsinstitusjonene kan søke om fritak fra karakterkravene til
lærerutdanningene». Nesna vil være avhengig av dispensasjon for å overleve.
Det han ikke nevner, er at dispensasjonen ifølge
stortingsmeldingen om opptak, vil bli gitt på «… vilkår om at institusjonen har
tiltak som varetek dei same omsyna som nivåkrava er meint å vareta.» Det
mest omstridte omsynet er kravet om 4 i matte fra videregående. På GLU1-7, hvor
alle studentene må ta matte, kan man nok ikke få sjekket om de behersker den
viderekomne matten som de burde ha fått 4 i på videregående, men man kan sjekke
at de behersker den elementære matten de trenger for å undervise på trinn 1-7.
Men hvordan vil man sjekke mattekunnskaper for de mange studenter som velger
bort dette faget på GLU5-10? Skal man legge inn matteundervisning på den
videregående skoles (relativt høye) nivå, og prøve studentene i et fag de har
valgt bort?
Hoel er professor i historie. Mot denne bakgrunnen
blir følgende utsagn (fortsatt til Khrono) forbausende lite dekkende: «Jeg har
vært helt tydelig på at lærerutdanningene, slik har vært rigget av forrige
regjering, er ingen strategi for fremtiden. Til dem som tenker at hvis vi bare
venter lenge nok, så vil søkerne komme til slutt, vil jeg si at det er å stikke
hodet i sanden.»
For det første ble riggingen i alt vesentlig foretatt
av Kristin Clemet i 2005 – det var da opptakskravene ble innført. Hoel har nok
først og fremst mattekravet i tankene; det ble skjerpet av Høyre i 2016. Men
siden det har virket i relativt få år, nemlig til den sittende regjeringen
åpnet for en streng unntaksordning, har mattekravet hatt begrenset betydning,
både for tomme studieplasser, og for dagens lærermangel.
For det annet er det kravet om 3,5 i snitt som har
hatt størst virkning. Og da det, i hvert fall fra ca. 2010, viste seg at kravet
medførte mange tomme studieplasser, stakk den rødgrønne regjeringen hodet i
sanden. Jeg skrev årlig om farene ved mange tomme plasser, særlig for skoler i
utkantene. Men hodene var dypt nede i sanden, jeg nådde ikke fram, kanskje var
det kvikksand. Antallet ufaglærte lærere har mer enn doblet seg siden 2005.
Hadde man justert kravet med en ti-del, til 3,4 i ca. 2010, hadde vi knapt hatt
lærermangel i dag.
Manglende historiekunnskaper
Igjen er det manglende historiekunnskaper som spiller
inn, denne gangen bibelhistorie (som vel ikke er Hoels fagfelt): I år med god
søkning burde man, slik farao gjorde med korn etter anbefaling fra Josef, latt
lærerutdanningene bli fylt opp, for slik å ha noe å gå på, i de magre år vi er
inne i nå, med svært svak søkning, som ingen har drømt om (for å alludere til
Josefs tilnærming til strategisk planlegging). Jeg hadde heller ikke drømmer
eller syner, men prøvde å advare med tørre tall.
KrF var
til liten hjelp. I en hestehandel med Høyre om mattekravet fikk de gjennom en
lærernorm som tilgodeså skoler i byer og det sentrale østlandsområdet. Evalueringen viste at normen
ikke har hatt betydning, verken for elevenes læring eller trivsel (men
lærerne syntes den var bra, det er jo noe, selv om vi driver skole til beste
for elevene, ikke for lærerne).
Ironisk nok vil den sittende regjering nå foreta en
endring som på liknende måte vil ha negative effekter i utkantene. Mens kravet
for fast ansettelse til nå har vært ‘relevant faglig og pedagogisk kompetanse’,
må man heretter ha ‘relevant lærerutdanning’. Så langt jeg kan forstå, er
endringen primært gjort for å tekkes lærerorganisasjonene. Den innebærer at
utkanter vil få problemer med å holde på lærere som viser seg å fungere godt,
selv om de bare har relevant kompetanse ‘tilsvarende’ lærerutdanning.
Hva kan gjøres? Mine forslag til markante grep er å fjerne
opptakskravene helt, gjøre masterkravet frivillig, blant annet fordi man vil få flere
svake studenter, og øke lønna, særlig i utkantene. Når man ikke har justert
riggingen tidsnok, må man ty til ‘svært’, og ikke bare ‘ganske’ markante grep
for å komme på rett kurs.