Ill.foto: Mostphotos
En profesjonsnær lærerutdanning
Debatt: – Når det i profesjonsmeldingen står at erfaringskunnskapen er for svakt til stede og at utdanningen derfor må bli mer profesjonsnær, så er det en for enkel konklusjon.
Nå skal profesjonsutdanningene ha mer søkelys på
erfaringsbasert kunnskap, forskning som kan brukes «direkte i yrkespraksisen» og
bli mer effektive. Er det det en profesjonsnær lærerutdanning betyr?
I den nylig utgitte stortingsmeldingen «Profesjonsnære
utdanningar over heile landet» skriver regjeringen: «Profesjonsutdanningane skal ha ei tydeleg
kopling til forsking, i tillegg til å vere baserte på erfaringskunnskap»
(s. 34). Lærerutdanningen som en profesjonsutdanning
innebærer en forankring i forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap, noe som
er tydelig forankret i profesjonsmeldingen og som det er bred enighet om.
Samtidig
fremheves det i meldingen at den erfaringsbaserte kunnskapen står for svakt, og
at et mer profesjonsnær utdanningsløp er løsningen. Dette understrekes
tydeligst når de skriver: «Ei
profesjonsutdanning er forma ut slik at kunnskapen utdanninga gir, skal kunne
brukast direkte i yrkespraksisen» (s. 9). Hvilken
forståelse for kunnskap ligger til grunn for perspektivet som regjeringen
argumenterer for i profesjonsmeldingen?
Forskningsbasert kunnskap som evidens for praksis
Forholdet mellom erfaringsbasert og forskningsbasert
kunnskap inneholder ulike forståelser (Bernstein, 2000). Forskningsbasert
kunnskap kan ses på som direkte anvendbar i praksis, såkalt evidensbasert
praksis. Målet i en slik forståelse er at kunnskapen som kommer fram fra
forskning skal kunne gi svar eller oppskrifter på hva lærerstudentene skal og
ikke skal gjøre i sin praksis i skolen.
Profesjonsmeldingens beskrivelse og ønske om forskning som
er direkte anvendbar i praksis kan tyde på en slik forståelse, og understøttes
av at meldinga også fremhever at studentene skal « … gjennomføre utdanninga mest
mogleg effektivt» (s. 8) og at «Praksis er eit
verkemiddel for å oppnå læringsutbytte…» (s. 88).
Slik jeg forstår disse beskrivelsene, har de innslag av elementer av New Public
Management, hvor effektivitet og kvalitet sidestilles. Er en effektiv
lærerutdanning det samme som en lærerutdanning av høy kvalitet?
Forskningsbasert kunnskap som redskap for praksis
Samtidig eksisterer det andre perspektiver på forholdet
mellom erfaringsbasert og forskningsbasert kunnskap, hvor forskning bidrar med
perspektiver til praksis (Bernstein, 2000).
Et slikt perspektiv innebærer at forskning gir ulike «briller»
eller måter å se praksis på. En slik forståelse av forskning har søkelys på at
lærerstudenten gis ulike perspektiver og teorier for å selv kunne ta faglige
begrunnede valg i praksis. Det er en tilnærming som ikke sidestiller
effektivitet og kvalitet, men som bygger på en forståelse hvor studenten gis
tid og rom til å trene på å ta valg i yrkespraksisen. Slik vil studentene
starte utviklingen av et profesjonelt skjønn for riktig handling i praksis og
gjennom det fremme sin egen selvstendighet.
Profesjonsmeldingen har også elementer fra et slikt
perspektiv når det eksempelvis fremheves at: «Samtidig må utdanningane ruste kandidatane
for eit langt arbeidsliv, der behova for generelle ferdigheiter og evne til
nyskaping og innovasjon er sentrale. Det betyr at utdanningane ikkje berre kan
legge vekt på å møte dei kortsiktige behova til arbeidsgivarane» (s. 25).
Slik jeg ser det, sidestilles ikke effektivitet og kvalitet,
men det vektlegges tid og rom for en langsiktig tanke omkring utdanning og
fremtidens profesjonsutøvelse.
Kunnskapsforståelsen i de integrerte lærerutdanningene
Relasjonen mellom forskningsbasert og erfaringsbasert
kunnskap er viktig. Eksemplene ovenfor understreker viktigheten av å undersøke
hva som legges til grunn når det er snakk om ulike former for kunnskap.
I et pågående forskningsprosjekt har jeg undersøkt hvilken
kunnskapsforståelse som ligger til grunn i de nasjonale retningslinjene for de
integrerte lærerutdanningene (lektorutdanningen og grunnskolelærerutdanningene)
når de beskriver utdanningene sin praksisopplæring (Merket, 2024). Foreløpige
funn viser at innen grunnskoleutdanningene brukes ikke begrepet erfaringsbasert
kunnskap og forskningsbasert kunnskap som evidens for praksis er mer
fremtredende, mens innen lektorutdanningen brukes begrepet erfaringsbasert
kunnskap.
Det innebærer en endring i kunnskapsforståelsen hvor
forskning vektlegges i større grad og spesielt innen
grunnskolelærerutdanningene, en forståelse av forskning som direkte anvendbar i
praksis.
Det profesjonelle skjønnet
Når profesjonsmeldingen argumenterer for at kunnskap skal
kunne brukes direkte i praksis, er det i tråd med utviklingen i
kunnskapsforståelsen i de nasjonale retningslinjene for de integrerte
lærerutdanningene. Forskningsbasert kunnskap som evidens for praksis er i
fremgang, mens den erfaringsbaserte kunnskapen taper terreng.
Evidensbasert kunnskap kan ha sin plass i lærerutdanningen
og bidra med viktig kunnskap, men jeg vil argumentere for at den økte
vektleggingen av denne forståelsen av forskningsbasert kunnskap er problematisk
for lærerprofesjonen fordi den reduserer studentene (og da fremtidens lærere)
sitt profesjonelle skjønn.
Det profesjonelle skjønnet krever forskningsbasert kunnskap
som et redskap som gir ulike briller som kan belyse ulike handlingsalternativer
og som er basert på erfaringsbasert kunnskap. Et perspektiv på relasjon mellom
forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap som komplementerende kunnskaper.
Derfor vil jeg hevde at når profesjonsmeldingen skriver at erfaringskunnskapen
er for svakt til stede og at utdanningen derfor må bli mer profesjonsnær, så er
det en for enkel konklusjon.
Isteden vil jeg foreslå at det løftes fram en større diskusjon
omkring forståelsen av kunnskapsbegrepet i lærerutdanningene og
profesjonsmeldingen. En profesjonsnær lærerutdanning vil jeg hevde vektlegger
både forskningsbasert og erfaringsbasert kunnskap. En profesjonsnær
lærerutdanning handler i et slikt perspektiv ikke om for mye eller for lite
forskningsbasert eller erfaringsbasert kunnskap, eller om en mest mulig
effektiv utdanning.
Jeg vil hevde at en profesjonsnær lærerutdanning handler om
en bevissthet omkring kunnskapsforståelsen som legges til grunn for utdanningen
slik at studentene får startet utviklingen av sitt profesjonelle skjønn og
robustheten som trengs for å takle kompleksiteten som ligger i yrkespraksisen.
Referanser
- Bernstein,
B. (2000). Pedagogy, symbolic control and identity. Rowman &
Littlefield Publishers Inc.
- Meld. St. 19 (2023–2024). Profesjonsnære
utdanningar over heile landet. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-19-20232024/id3032273/
- Merket, M. (under publisering, 2024). Kampen om kunnskap i
lærerutdanning: En analyse av kunnskapsformer i de integrerte utdanningene i
Norge.