Mobbeparagrafen er ikke problemet
Debatt: – Problemet er ikke mobbeparagrafen, men at skoleledelsen må bli bedre til å skille mellom snørr og barter.
Lektor Eric Winther skriver på NRK Ytring om hvordan det har
blitt nesten umulig for ham å reagere eksempelvis når noen elever utsetter
andre for sjikane i klasserommet. Situasjonen han beskriver, er åpenbart
uakseptabel.
Dette er langt fra første gang en lærer deler erfaringer som
viser at noen skoler sliter med å bruke den såkalte mobbeparagrafen i tråd med formålet.
Egentlig burde det ikke være så vanskelig.
Opplæringslovens paragraf 9 A er ment å beskytte mot «krenking». Det er viktig å huske at dette er et ganske sterkt
uttrykk, med en viss terskel. Eksemplene som umiddelbart gis i loven, er «mobbing, vold, diskriminering og trakassering». Disse ordene
etablerer et visst alvorsnivå. Det er ikke slik at paragrafen er ment å
beskytte mot enhver form for ubehag, eller at skolen er nødt til å ta enhver
klage fra en elev til følge, også åpenbart urimelige.
Enkelt oppsummert: Hvis en lærer har mobbet eller trakassert en elev, da er det en sak. Hvis en lærer har gitt beskjed om at en elev må slutte å mobbe eller trakassere en annen elev, da er det normalt ikke en sak.
Det burde egentlig være ganske åpenbart. Hvis elever som trakasserer, bruker mobbeparagrafen for å intimidere en lærer fra å gripe inn, er det noe riv ruskende galt i hvordan en skole praktiserer mobbeparagrafen. Da praktiserer skolen paragrafen på en måte som både undergraver lærernes posisjon, mobbeparagrafen som sådan, og ikke minst: de elevene som paragrafen faktisk er ment å beskytte.
Hvis elever i et klasserom har en opptreden som påvirker
andre elever negativt, er det ingen tvil om at lærerens ansvar er å beskytte
elevene som utsettes for dette. Selvsagt må en lærer forsøke å gå fram på en
skånsom måte mot elevene som står for krenkelsen, med utgangspunkt i en respekt
også for disse elevenes integritet, og ikke gå hardere inn i situasjonen enn
det som trengs for å håndtere den. Det endrer derimot ikke på at en lærer
selvsagt må ha mulighet til å gripe tydelig inn. Det har læreren også en plikt
til å gjøre.
At man skal vektlegge elevenes opplevelse, er ikke ment å
være et frikort for elever som opptrer på en måte som er til skade for andre,
til å skrive om fortellingen så de blir de krenkede. Hvis en elev opplever det
ubehagelig at en lærer har stanset eleven fordi hen sa noe uakseptabelt om en
medelev, var det dessverre ikke til å unngå. Så kan det være viktig og riktig å
følge opp situasjonen på andre måter, eksempelvis med en samtale med eleven
eller kontakt med foreldrene, men der og da handler det først og fremst om å
ivareta dem som er utsatt.
Dette er egentlig ganske grunnleggende, og det er ganske enkelt. Loven er virkelig ikke så uklar som man kan få inntrykk av i deler av den offentlige debatten.
Det som er avgjørende, er at skoleledelsen klarer å skille det ene fra det andre. Det betyr også at så lenge en lærer ikke har håndtert situasjonen på en kritikkverdig måte, er det skoleledelsen oppgave å støtte lærerens autoritet, ikke å svekke den – spesielt når det læreren har gjort, er å beskytte de elevene som mobbeparagrafen faktisk er ment å beskytte.
En lærer som beskytter utsatte elever, fortjener rektors ros, ikke skjenn.