Slik kan barnehagene få over 10 000 nye barnehagelærere
Utdanningsforbundet vil at hver eneste barnehage i landet skal få én ekstra barnehagelærer. Nå håper de bemanning i barnehagene blir en sentral sak i kommunevalget.
Styrke dagens barnehagelærernorm
til 1:6 (minst én pedagogisk leder per 6 barn under tre år) og 1:12 (minst én pedagogisk leder per 12 barn over tre år). I dag er normen 1:7 og 1:14.
Sikre alle ordinære barnehager én
ekstra barnehagelærer.
Ett nytt barnehagelærerårsverk per
åtte barnehagelærerårsverk i de større barnehagene.
– Dagens regjering har en uttalt
ambisjon om 60 prosent barnehagelærere i barnehagene. Da må pedagognormen
styrkes, og det må fullfinansieres med friske midler til kommunene og private
drivere. Tiltakene i vår modell er derfor både realistiske og nødvendige for å
få dette til, sier Ann Mari Milo Lorentzen som sitter i sentralstyret i
Utdanningsforbundet og leder Kontaktforum barnehage.
– Sykefravær er også kostbart
De foreslåtte tiltakene fra
Utdanningsforbundet vil gi 10 700 nye barnehagelærerårsverk inn i
barnehagene. Kostnaden på 5,3 milliarder er beregnet ut fra at ett årsverk har
en kostnad på 730 000 kroner i året, og at rundt 6000 av årsverkene vil
være helt nye årsverk. De resterende vil innebære å bytte ut assistenter med
barnehagelærere, noe som utløser en mindre merkostnad.
– Dette er tenkt som en helhetlig
modell, så de forskjellige punktene må sees i sammenheng med hverandre, sier
Lorentzen.
Hun sier prislappen på en slik
satsing selvsagt blir et høyt pengebeløp.
– Men det er også enormt kostbart
for samfunnet med det høye sykefraværet i barnehagene og med ansatte som
forsvinner for tidlig ut av yrket. Disse tiltakene vil kunne bøte på det, sier
Lorentzen.
– Må ha varige løsninger
Nå håper hun bemanning i
barnehagene også blir et mye diskutert tema i den kommende kommunevalgkampen.
– Vi håper på gode diskusjoner om de
politiske ambisjonene for innholdet i barnehagene, ikke bare hva det vil koste.
Dette er et tema som diskuteres stadig mer, og jeg tror ingen politikere lenger
kan si at de ikke vet hvordan tilstanden er i barnehagene nå, sier Lorentzen og
viser til en rekke eksempler fra de siste par årene om barnehager som er så
presset på bemanning at de har måttet stenge eller redusere åpningstidene.
– Er det noen kommuner som går
foran på dette området?
– Flere kommuner har prosjekter
med økt bemanning, og alle ser da positive resultater. Men vi må ha varige
løsninger på plass, for bemanning i barnehagene kan ikke foregå gjennom
prosjekter i år etter år, sier Lorentzen.
Utdanningsforbundet viser til at
det er en reservestyrke på 18 000 barnehagelærere i Norge, fordi kun seks
av ti barnehagelærere faktisk jobber i barnehage.
– Men er det realistisk å få
disse inn i barnehagene igjen?
– Undersøkelser viser at det
barnehagelærere i størst grad etterlyser i barnehagene, er flere
barnehagelærere og større fagmiljøer. Vi tror mange kan tenke seg tilbake, hvis
de fikk tid og lov til å være barnehagelærere i barnehagene. Å gjøre
barnehagene mer attraktive som arbeidsplass vil virke rekrutterende, sier
Lorentzen som også tror det kan påvirke søkertallene til
barnehagelærerutdanningene som har vært i fritt fall de siste par årene.