Noen klassetrinn må ta til takke med ufaglærte lærere
Debatt: – Ufaglærte lærere bør plasseres på mellomtrinnet.
Under overskriften Flere lærere og mer lek (Klassekampen
19.6.) refereres det fra evalueringen av seksårsreformen, der det fremmes et råd
om «... to pedagoger i hver klasse der det er mer enn 15 barn».
Utdanningskomiteens leder Hege Bae Nyholt og Sp talsperson i samme komité, Marit Knutsdatter Strand, støtter forslaget.
Første nestleder i Utdanningsforbundet, Ann Mari Milo Lorentzen, sier: «Det er viktig at flere lærere ikke omfordeles fra andre klassetrinn som trenger de lærerne de har.»
Men en omfordeling synes å være eneste løsning.
Rekrutteringen særlig av lærere, men også barnehagelærere, er nå så svak at
både utdanningspolitikere og lærerorganisasjoner må besinne seg seg på rasjonering
av lærere - for så vidt en konsekvens av at tilgangen på lærere har vært
rasjonert gjennom opptakskrav som man lenge har visst ikke var bærekraftige.
Jeg vil anta at de fleste ser at man på høyere trinn må
ha lærere som har grundig utdanning i de fagene de skal undervise i. Det er
fare for at det er færre som ser at grundig utdanning er vel så viktig for de lærerne
som skal stå for den første leseopplæringen. Dette er et felt hvor man ikke kan
basere seg på en ufaglært lærer som «ligger en lekse foran», fordi det ikke er lekser
av den typen. Her må man beherske undervisningsmetodikken.
Dette innebærer at skolepolitkere, lærerorganisasjoner og
skoleeiere må legge opp til å plassere ufaglærte lærere på mellomtrinnet, hvor
det i de fleste tilfeller er mulig å klare seg ved å ligge en lekse foran. I barnehagen
må utdannede barnehagelærere primært plasseres hos de eldste barna, som skal ha
forberedende leseopplæring.
Neida, dette er ikke ideelt, men så langt jeg kan se,
eneste løsning etter år med rasjonering av lærerstudenter.
Statsråd Kari Nessa Nordtun har kanskje oppfattet situasjonen. Til Utdanningsnytt sier hun (18.6.) at hun «... liker tanken på flere barnehagelærere i første klasse, slik forskerne anbefaler. Skolen har plass til langt flere yrkesgrupper. Flere barnehagelærere i grunnskolen vil styrke kompetansen på de yngste barna», sier hun. Men så tar hun seg i at det ikke er så mange barnehagelærere tilgjengelig. Vi må øke rekrutteringen til den utdanningen.»
Men det er nok lettere sagt en gjort. Og så skal vi altså
ha flere lærere, i tillegg.