Ill.foto: Mostphotos
Vet elever nok til å ta et fattet valg om «hva de vil bli når de blir store»?
Debatt: I disse dager står ungdommene våre foran valg for fremtiden. For mange oppleves det vanskelig. Må det være det?
I disse dager står ungdommene våre ved et veiskille. Hvilken
retning skal de velge? Skal de satse på høyere utdanning, eller fagbrev som
første skritt på veien? Eller er ikke skolen noe for dem? Ønsker de å jobbe med
mennesker eller med tall? For mange elever fremstår dette som store og vanskelige
avgjørelser. Opplevelsen av å stå foran et «valg for livet» kan være dramatisk.
Men trenger det å være slik?
Kan skolen være med å skape en meningsfylt vei videre?
«Vi er nødt til å ha en mer praktisk og relevant skole for
ungene våre, slik at de opplever mestring og motivasjon», uttalte
kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun i et intervju med Aftenbladet
etter at høstens PISA-tall ble publisert. Videre ønsker hun et «Krafttak for
læringen. Motivasjonsløft. Gjøre skolen mer praktisk, relevant og variert». Mestring
og motivasjon hører godt sammen med praktisk, relevant og variert opplæring,
men hvordan kan vi komme dit? Det er selvsagt ikke bare ett svar på disse
spørsmålene, men karriereveiledning kan være en inngang.
Når elever, karriereveiledere, foreldre og ledere i
ungdomsskole og videregående skole fikk uttale seg om hvordan fremtidens
karriereveiledning burde organiseres, kom det fram at en ambisjon bør være
å få karriereveiledning inn i skolens kjernevirksomhet. Karriereveiledning kan
være et omdreiningspunkt i skolen som bidrar til motivasjon, relevans og til
syvende og sist mer læring, fordi «Målet med karriereveiledning er at mennesker
blir bedre i stand til å håndtere overganger, og til å ta meningsfulle valg
knyttet til utdanning, læring og arbeid gjennom livet» som det heter i Kvalitetsrammeverket
for karriereveiledning.
Dette målet henger godt sammen med opplæringslovens
formålsparagraf hvor det blant annet står opplæringen skal «opne dører mot
verda og framtida». Forskning over tid viser at karriereveiledning i skolen
fremstår stadig som lavt prioritert. Hva hvis vi rokker litt ved
prioriteringen, og setter karriereveiledningen på toppen av lista?
La oss ta utgangspunkt i at vi som samfunn ønsker at elevene
skal få gode og meningsfylte liv som deltakende samfunnsborgere. Hva trenger de
da? I en urolig verden, kan kanskje en retning og mening bringe dem et stykke
på vei. Karriereveiledning handler ikke bare om den vertikale klatringen i
arbeidslivet som vi tradisjonelt knytter til begrepet. I fag- og forskningsfeltet
favner karriere mye bredere. Det handler om hvordan vi finner sammenheng i
livet, arbeidet og samfunnet.
Våre danske kollegaer Thomsen og Skovhus (2016,
s.38-39) skriver at «Ordet karriere kan betegne det faktum, at mennesker lever
deres liv på tværs af kontekster og livssammenhænge, fx uddannelse, arbejde,
fritid og familie. Disse kontekster skaber en kompleksitet, som kræver daglig
håndtering for at blive meningsfuld for den enkelte. Dette kaldes karriere, og
i den forståelse at karriere er noget, alle mennesker har».
Hva om skolens
aktiviteter kunne tatt utgangspunkt i målet om å skape en meningsfylt vei inn i
voksenlivet for de unge? Kunne vi sett for oss karriereveiledning som en
kjerneaktivitet i skolen? For handler ikke hele skolens virksomhet om et mål om
å bidra til at våre unge kan få gode og meningsfylte liv? Å se for seg en
framtid gjør noe med de valgene vi tar i dag. Karriereveiledning i skolens
kjernevirksomhet kunne rustet de unge til «å ta ansvarlige livsvalg», som det
er formulert i læreplanverket under Folkehelse
og livsmestring.
Karriereveiledningen inn i skolens kjernevirksomhet
I rapporten
vi skrev på oppdrag fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse «Nye ambisjoner
for karriereveiledning i skolen» (Holm-Nordhagen, Mathiesen og Buland , 2022 s.31)
oppsummerer vi med at praksisfeltet ønsker at karriereveilendingen i skolen skal
være en helhetlig og sammenhengende innsats fra ulike ressurspersoner i skolen En
slik tilnærming kan bidra til en opplevelse av sammenheng og relevans hos elevene.
På veien mot en praksis der karriereveiledning er en del av
skolens kjernevirksomhet kan man starte i det små. Hva om hver eneste voksen i
skolen delte sin karrierehistorie med elevene? Tenk hvor mange varierte
karrierehistorier de unge da kunne fått del i. For hvor mange av oss har
egentlig gått i en rett linje mot en bestemt karriere? De fleste voksne har
gjort mer eller mindre spennende avstikkere underveis.
Du som i disse dager
møter en ungdom i villrede, uansett om du jobber i skolen eller ikke. Vis vei
ved å vise din vei. Dette er verdifulle fortellinger for de unge. Våre
fortellinger kan åpne horisonter, og de kan være eksempler på at karrierer blir
til mens man går. De kan bidra til opplevelse av relevans, og til lavere
skuldre.