Praksislærerne har et sterkt ønske om å bidra til at nye barnehagelærere er godt forberedt Når de starter i yrket.Illustrasjonsfoto: Adobe Stock
Dette motiverer og utfordrer praksislærerne
Fagartikkel: Praksislærerne har en avgjørende rolle i utdanningen av fremtidige barnehagelærere. De er høyt motiverte, men møter også utfordringer som må belyses for å videreutvikle barnehagelærerutdanningene.
EllinorLeistadmaster i pedagogikk, Universitetet i Agder
Johan KristianAndreasenførstelektor (ph.d.), Institutt for pedagogikk, Universitetet i Agder
PublisertSist oppdatert
Annonse
Barnehagelærerutdanningen
i Norge er todelt, der studenter møter undervisning ved universiteter og
høyskoler og praktisk opplæring i barnehager. Denne balansen mellom teori og
praksis er avgjørende for at studentene skal bli forberedt på de komplekse og
varierte oppgavene de vil møte i barnehagene.
Annonse
Praksisperioden i barnehagen er
derfor en sentral del av utdanningen, og praksislærere spiller en uvurderlig
rolle i å veilede og støtte studentene i sin profesjonelle utvikling (Caruso og
Fawcett, 2014; Munthe et al., 2020). Kvaliteten på veiledningen studentene får
i praksisperiodene, har stor betydning for hvordan de opplever utdanningen (Hobbs
og Stovall, 2015).
Gode praksisveiledere inspirerer studentene til å bli bedre
pedagoger, mens manglende eller dårlig veiledning kan føre til at studentene
mister motivasjonen (Matengu et al., 2021; Worum & Bjørndal, 2018).
I denne artikkelen
vil vi se på praksislærerrollen i barnehagelærerutdanningen, hva som motiverer
dem til å ta på seg denne rollen, og hvilke utfordringer de møter.
Utvalg
og metode
Denne artikkelen
bygger på funn fra en masteroppgave ved Universitetet i Agder. Vi har brukt en
blandet metode (mixed methods) for å undersøke praksislærernes erfaringer,
motivasjon og utfordringer. I den
kvantitative delen av studien har vi gjort en spørreundersøkelse med 77
praksislærere tilknyttet barnehagelærerutdanningen. Den kvalitative delen av
studien består av semistrukturerte intervjuer med åtte praksislærere fra fem
ulike barnehager.
Praksislærerens
rolle
Som
praksislærer påtar man seg en rolle som er svært sammensatt (Clarke et al. 2014).
Praksislærere fungerer ikke bare som veiledere, men også som viktige
rollemodeller som demonstrerer hva god praksis i barnehagen innebærer. De leder
studentene gjennom den daglige driften av barnehagen og gir konstruktive
tilbakemeldinger.
Praksislærerne hjelper studentene med å reflektere over sin
egen praksis som kan bidra til profesjonell utvikling. I tillegg til
veiledningsansvaret, har praksislæreren en avgjørende rolle i å vurdere om
studentene er kvalifisert til å fortsette i utdanningen og å bli barnehagelærere.
Denne vurderingsprosessen er en av praksislærerens mest krevende oppgaver, fordi
den har direkte konsekvenser for studentenes fremtid i yrket.
Å kombinere alle
disse rollene kan være utfordrende, spesielt når de skal sikre at både
studentenes læring og barnas behov blir ivaretatt (Jaspers et al., 2014).
Dette motiverer
praksislærere
Studien
viser at det er et stort samsvar mellom hva praksislærerne selv oppgir som
motiverende faktorer og hva forskningen på feltet fremhever (Clarke & Mena,
2020). Praksislærerne er svært motiverte for arbeidet og mange ser på
veiledningsarbeidet som en sentral del av sitt profesjonelle ansvar.
De har et
sterkt ønske om å bidra til at nye barnehagelærere er godt forberedt når de starter
i yrket. Mange praksislærere føler en dyp tilhørighet til barnehageyrket og ser
veiledning som en måte å gi noe tilbake til profesjonen på. Flere praksislærere
rapporterer at de opplever stor glede i å se studentene vokse, både faglig og
personlig.
Dette samsvarer med forskningen som viser at veiledning ikke bare
handler om å gi instruksjoner, men også om å støtte den emosjonelle og
profesjonelle veksten til studentene (Orland-Barak, 2014).
Egen
utvikling
En annen
viktig kilde til motivasjon er praksislærernes egen profesjonelle utvikling.
Gjennom veiledning blir praksislærerne tvunget til å reflektere over egen
praksis. En av praksislærerne beskriver det slik: Noen av studentene stiller
kritiske spørsmål, noe jeg mener er helt greit. Vi trenger det. Noen ganger har
vi fulgt metoder så lenge at de har blitt normale for oss. [ …] Derfor er det
positivt å få friske øyne på våre daglige rutiner.
Når
studenter stiller spørsmål eller utfordrer etablerte måter å gjøre ting på, får
praksislærerne muligheten til å tenke nytt og revurdere sine pedagogiske valg. Dette
fører ofte til økt bevissthet om egne styrker og forbedringspotensial, noe som
igjen kan styrke deres faglige selvtillit.
Et unikt funn i studien, er at de
positive effektene av veiledning strekker seg utover praksislærerne og
studentene, og inkluderer også de andre ansatte i barnehagen. Studentenes
tilstedeværelse og spørsmål bidrar til økt bevissthet rundt kompetanse og
faglig stolthet hos alle involverte.
Det er nok fordi praksisopplæringen i
barnehagelærerutdanningen foregår i etablerte praksisfellesskap.
Praksislærernes
utfordringer
Selv om
praksislærere er høyt motiverte, møter de også en rekke utfordringer. En av de
mest fremtredende utfordringene er tidspress og arbeidsbelastning, ifølge masterstudien.
Praksislærere er ofte ansvarlige for store grupper barn samtidig som de skal
veilede én eller flere studenter.
Dette krever mye tid og energi, og det er
ikke alltid lett å finne tid til god oppfølging av studentene (Jaspers et al., 2014).
Å tilpasse veiledning til den enkelte students behov, er også utfordrende, sier
praksislærerne i studien. Det er ofte fordi det kan være store individuelle
forskjeller blant studenters faglige nivå og selvtillit.
Vurderer
studentenes egnethet
En av de
mest utfordrende oppgavene praksislærerne står overfor, er vurderingen av
studentene (Aspden, 2017; Hvalby, 2022). Praksislærerne er ansvarlige for å gi
en vurdering som kan få store konsekvenser for studentens videre karriere.
Dette innebærer ikke bare å gi tilbakemeldinger på studentenes faglige
prestasjoner, men også å vurdere deres personlige og profesjonelle egnethet til
å jobbe som barnehagelærere.
Å gi en negativ vurdering kan være vanskelig, da
det kan påvirke studentens fremtidige karrierevalg og selvbilde. Flere
praksislærere i denne studien rapporterer at de gruer seg til å gi slike
tilbakemeldinger, spesielt når studenten har lagt ned mye arbeid, men likevel
ikke viser den nødvendige progresjonen.
Gap
mellom teori og praksis
Et viktig
tema som ofte dukker opp i diskusjoner om praksisopplæringen, er balansen
mellom teori og praksis. Universiteter og høyskoler fokuserer i stor grad på
teoretisk kunnskap, mens barnehagene legger vekt på det praktiske arbeidet med
barna.
Praksislærerne fungerer som en bro mellom disse to verdener, og det er
deres oppgave å hjelpe studentene med å koble teori til praksis. I denne
studien uttrykte flere praksislærere bekymring for at det kan være et gap
mellom det som undervises på universitetene og den virkeligheten studentene
møter i barnehagene.
Praksislærerne etterlyser praksisperioder som i større
grad gjenspeiler de faktiske arbeidsoppgavene og utfordringene i barnehagen. De
opplever at det legges for stor vekt på teoretiske oppgaver, og at studentene
ikke får nok praktisk erfaring med sentrale områder som foreldresamarbeid,
barns oppfølgingsplaner og samarbeid med andre instanser.
Styrking
av praksislærerrollen
Samarbeidet
mellom barnehagene og utdanningsinstitusjonene er en viktig faktor for å sikre
at studentene får en helhetlig og god utdanning (Munthe et al., 2020). For å
styrke praksislærernes rolle er det nødvendig med et tett samarbeid hvor
praksislærerne opplever at deres stemme blir hørt. Det er viktig at
praksislærerne får anerkjennelse for det viktige arbeidet de gjør, både fra
kolleger, ledelse og fra utdanningsinstitusjonene (Zeichner, 2021).
En viktig
investering for å styrke praksislærerrollen er veilederutdanning (Munthe et
al., 2020). Praksislærere med veilederutdanning har bedre forutsetninger for å
støtte studentenes faglige og personlige utvikling. Veilederutdanning kan også
bidra til å styrke praksislærernes profesjonelle identitet som lærerutdannere.
Det er viktig for å opplevelse å være en del av et fellesskap av lærerutdannere.
For å
styrke praksislærernes rolle ytterligere, er det nødvendig å gi dem bedre tid
og ressurser til å følge opp studentene. Ved å frigjøre tid til veiledning og
refleksjon, kan praksislærerne gi studentene mer personlig oppfølging og bedre
støtte. Dette vil også bidra til å redusere stress og tidspress, noe som kan
øke kvaliteten på veiledningen.
Oppsummering
Oppsummert
viser studien at praksislærere har en nøkkelrolle i barnehagelærerutdanningen,
drevet av et sterkt profesjonelt ansvar og et ønske om å bidra til studentenes
utvikling. Veiledningen gir også praksislærerne profesjonell vekst, men de
møter utfordringer i å balansere rollen som både barnehagelærer og veileder.
Vurderingsansvaret kan være krevende, og det er ofte et gap mellom studentens
praksiserfaringer og de virkelige utfordringene i barnehagen.
Likevel opplever
praksislærerne god støtte fra kollegaer, og samarbeidet med
utdanningsinstitusjonene fungerer godt, noe som bidrar til å knytte teori og
praksis tettere sammen.
Annonse
Litteratur
Aspden, K.
M. (2017). The complexity of praktikum assessment in teacher education: An
examination of four New Zealand case studies. Australian Journal of Teacher
Education (Online), 42 (12), 128–143.
Caruso, J.
J., & Fawcett, M. T. (2014). Supervisjon in early childhood education.
Teachers College Press.
Clarke, A.,
& Mena, J. (2020). An international comparative study of praktikum mentors:
Learning about ourselves by learning about others. Teaching and Teacher
Education, 90, 103026.
Clarke, A.,
Triggs, V., & Nielsen, W. (2014). Cooperating teacher participation in
teacher education: A review of the literature. Review of Educational
Research, 84(2), 163–202.
Hobbs, M.
K., & Stovall, R. (2015). Supporting mentors of preservice early childhood
education teachers: A literature review. Journal of Early Childhood Teacher
Education, 36(2), 90–99.
Hvalby, M.
(2022). Profesjonell dømmekraft i skikkethetsvurdering. Uniped, 45(1),
53–63.
Jaspers, W.
M., Meijer, P. C., Prins, F. & Wubbels, T. (2014). Mentor teachers: Their
perceived possibilities and challenges as mentor and teacher. Teaching and teacher education, 44, 106–116.
Matengu,
M., Ylitapio-Mäntylä, O., & Puroila, A.M. (2021). Early childhood teacher
education practicums: A literature review. Scandinavian Journal of
Educational Research, 65(6), 1156–1170.
Munthe, E.,
Ruud, E., & Malmo, K.-A. S. (2020). Praksisopplæring
i lærerutdanninger i Norge; en forskningsoversikt.
Orland-Barak,
L. (2014). Mediation in mentoring: A synthesis of studies in Teaching and
Teacher Education. Teaching and teacher
education, 44, 180–188.
Worum, K.S.
& Bjørndal, C. R. (2018). Studenters
oppfatninger av god og dårlig praksisveiledning i barnehagelærerutdanning. Nordisk
tidsskrift i veiledningspedagogikk, 3(1), 1–17.
Zeichner,
K. (2021). Critical unresolved and understudied issues in clinical teacher
education. Peabody
Journal of Education,
96(1), 1–7.