– I engelske barnehager må alle skader noteres i et skjema foreldrene må underskrive
Innspill: Den Norske Barnehagen i London følger den norske rammeplanen, men må dokumentere mye mer enn norske barnehager.
I min nye rolle som styrer i en privat barnehage i London er det mange aspekter jeg må forholde meg til.
Norske og engelske planer
Den Norske Barnehagen i London følger den norske rammeplanen for barnehager, samtidig som vi er underlagt deler av det engelske systemet. Vi må blant annet kartlegge noen barn gjennom det engelske rammeverket Early Years Foundation Stage (EYFS). Vi bruker også kartleggingsverktøyet Alle Med fra Norge. Vi må dermed holde oss oppdatert på begge rammeverkene. Personalet må ha opplæring i Safeguarding Children, et kurs i å se faresignalene for mishandling og hvordan dette rapporteres.
I engelske barnehager må alle skader noteres i et detaljert skjema som foreldrene må underskrive. Har det skjedd skader utenfor barnehagen, må dette dokumenteres når barnet leveres. Dette er viktig for ikke å bli feilaktig beskyldt for hendelser.
Alle skoler og barnehager blir vurdert av et statlig organ, OFSTED (Office for Standards in Education, Children's Services and Skills). Organet vurderer barnehagene minimum hvert tredje år og har en fire punkts vurderingsskala. Alt av dokumentasjon og pedagogikk gjennomgås nøye. Skårene er Outstanding, Good, Requires Improvement og Inadequate. Vurderes barnehagen til Inadequate, stenges institusjonen på dagen.
Ved siste inspeksjon ble vi vurdert som Good.
Ulike kulturer
Det er mye i en kultur som ikke kan læres, det må oppleves og erfares. England er fortsatt preget av en hierarkisk kultur. I Norge er det en flatere struktur, der lederne er nærmere de ansatte. Dette innebærer en læringskurve for meg som ny leder i en ukjent kultur, der jeg er ansvarlig for at alt er gjort korrekt i henhold til gjeldende rammeverk.
Selv om vi skal støtte opp under og gi barna erfaringer med engelsk kultur og språk, skal vi også formidle norsk kultur og tradisjoner. Vi skal markere og formidle både Guy Fawkes Night og samefolkets dag.
Vi er en frittstående barnehage i Wimbledon uten et system rundt oss. Dette gir frihet til å forme vår barnehage i henhold til vår pedagogiske plattform og hva vi mener er en god barnehage. Samtidig er det utrolig sårbart å være alene. Vi navigerer godt mellom frihet og sårbarhet. Det gjør min jobb som leder mye lettere når jeg ser at barna trives og utvikler seg med trygge og gode pedagoger på laget.