Dette er utfordringer med forskningssamarbeid i barnehagen
Fagartikkel:I forskningssamarbeid oppstår flere utfordringer. Mens barnehageansatte ønsker å komme raskt i gang med tiltak basert på forskningen, trenger forskerne tid på å publisere resultater.
TrudeHoelprofessor i lesevitenskap ved Nasjonalt Lesesenter ved Universitetet i Stavanger
MargretheJernesførsteamanuensis i utdanningsvitenskap ved Institutt for Barnehagelærerutdanning ved Universitet i Stavanger
ÅseAlstadfagleder ved Senter for flerspråklige barn og unge (FBU), Ressurssenter i Sandnes kommune
PublisertSist oppdatert
Annonse
Alle samarbeid er
unike, men vi kan likevel lære av hverandre. I denne artikkelen
presenteres erfaringer med samarbeid mellom aktører fra barnehagefeltet og fra
et forskningsmiljø. Til tross for at samarbeidet har møtt på utfordringer, har vi
hatt stort utbytte av å samarbeide med hverandre.
Annonse
Når forskning skal svare på konkrete samfunnsutfordringer, innebærer
dette ofte at forskere samarbeider med aktører fra praksisfeltet. Begge parter
har behov for å finne løsninger på gitte utfordringer, og partnerne er gjensidig avhengige av
hverandre for å kunne svare på utfordringene. Målet er altså felles, men
mens forskerne retter seg etter stramme forskningsdesign, er praksisfeltets
interesse å finne løsninger på utfordringene og iverksette løsningene i praksis
raskest mulig.
SPRELL-prosjektet
I denne artikkelen vil vi ta
utgangspunkt i utviklingsprosjektet SPRELL[i]
som skal svare på to konkrete samfunnsutfordringer:
1) ikke alle barn har like
muligheter for deltakelse i språk- og leseaktiviteter, og 2) samarbeid mellom
barnehager og flerspråklig familier er utfordrende.
Tre partnere har inngått et
formelt samarbeid for å svare på disse utfordringene: et forskningsmiljø
(prosjekteier), oppvekstavdelingen i en kommune (barnehageeier) og et kommersielt
foretak. I denne teksten vil vi konsentrere oss om samarbeidet mellom de to
første. En fast kontaktperson fra samarbeidskommunens oppvekstavdeling – en
person som kjenner både kommuneadministrasjonens indre liv og
barnehagehverdagen i kommunens over 60 barnehager – har en sentral posisjon i
prosjektets lederteam. SPRELL, som er et fireårig prosjekt, startet opp høsten
2021.
Gjennomføring
SPRELL var organisert i fire
arbeidspakker. I den første ble det utviklet et digitalt bibliotek med
språkvalgmuligheter (Tunkiel, & Hoel, 2023). Barn, barnehagelærere og
forskere har samarbeidet om hvilke bøker som skulle inngå i biblioteket.
I den andre arbeidspakken ble det
gjennomført nasjonale spørreundersøkelser om lesepraksiser i barnehager og hjem
(Stangeland, 2023), samt oppfølgende intervju med barnehagelærere. Her var representanter
fra barnehagefeltet sentrale i å sikre spørsmålenes validitet i de to
undersøkelsene.
Den tredje arbeidspakken var en
sju ukers intervensjon (forsøk i barnehager). I SPRELL var intervensjonen et
planlagt tiltak som forskerne gjorde for å se hvordan boklesing på morsmål påvirker
barnas læring og utvikling. De samme bøkene ble lest regelmessig i
flerspråklige barns hjem (på morsmål) og i barnehagen (på norsk). Her deltok
200 barnefamilier og de barnehagene som barna gikk i. Halvparten av barna ble
tilfeldig valgt til å delta i en kontrollgruppe, som holdt på med en annen
aktivitet enn lesing hjemme.
I den fjerde og siste
arbeidspakken, som utforsket samarbeid mellom barnehager og flerspråklige
foreldre, ble ulike strategier og metoder for samarbeid prøvd ut, og disse ble
diskutert og vurdert i gjentatte gruppesamtaler hvor både barnehageansatte og
forskere deltok.
Mange barnehageansatte, barn og
foreldre har altså vært involverte, og under prosjektnavnet SPRELL, har de drevet
med svært ulike aktiviteter, avhengig av hvilke(n) arbeidspakke (r) de har vært
involverte i.
Utfordringer og løsninger
Noen av samarbeidsutfordringene
vi har møtt, har vært knyttet til det fastsatte tidspunktet for prosjektoppstart,
som sammenfalt med covid-pandemien. I etterkant av pandemien opplevde
barnehagene økt sykefravær, remigrasjon av tidligere stabile tilflyttergrupper
og deretter ble det streik. Det var en tøff start for samarbeidet, men fordi
barnehagesektoren var løsningsorienterte, holdt prosjektgjennomføringen stødig
tempo.
For at en barnehage
skal forplikte seg til forskningssamarbeid, uavhengig av hvilke samarbeid
barnehageeier har inngått, fordres det at barnehageledelsen er enige i
prosjektets mål, og anser deltakelse i prosjektet som nyttig, viktig og
interessant (Lai, et al., 2020).
En ansatt forteller at det å «kunne knytte
forskningen sammen med det barnehagen allerede har som praksis» veier
positivt når barnehager blir spurt om å forplikte seg til samarbeid over tid.
Samfunnsutfordringene som SPRELL skal svare på, har hatt stor gjenklang i
samarbeidskommunens barnehager.
Til tross for
dette: fire år er lang tid i et barns liv, og mye skjer i en barnehage i løpet
av et år. Fra praksisfeltet meldes det blant annet at det kan være vanskelig å
holde innsatsen oppe over lang tid. Alle prosjekt medfører blant annet ekstra
møtevirksomhet, at man skal forholde seg til flere mennesker, evalueringer og
gi innspill. Samtidig vil det være endringer i personalgruppen, gjennom
nyansatte, men også endrede roller for ansatte som tidligere har deltatt. Dette
vil kunne bidra til manglende kontinuitet. Over tid vil også forskningen ‘kollidere’
med andre store prosjekt barnehagene deltar i.
For barnehagene handler det å delta i lengre
forskningsprosjekt om å opprettholde kapasitet over tid (Omdal & Roland, 2020), både når det gjelder forskningsaktiviteter,
endringer i personalet og barnegruppen. Tidsmessig sammenfall og konflikter med
andre satsinger og prosjekt i kommunen er også en utfordring.
En fast kontaktperson
I SPRELL-prosjektet
har den faste kontaktpersonen fra barnehagefeltet vært sentral i løsning av
slike tidsmessige utfordringer. Denne personen har holdt barnehageeier løpende
orientert om progresjonen i prosjektet. Personen har vist stor interesse for de
ulike forskningsaktivitetene i barnehagene og har stadig rekruttert nye deltakere, som for eksempel
tilflyttere, nyansatte og ansatte som har vært ute i permisjon.
Den faste
kontaktpersonen har også vært en uvurderlig portåpner i arbeidet med å
rekruttere familier og barnehager fra andre kommuner til studien, der det ble
behov for flere deltakere enn de som var i samarbeidskommunen.
Forskning tar
tid
For et
forskningsmiljø er derimot fire år ganske kort. Det tar tid å utvikle gode
forskningsredskap, det tar tid å samle inn data, det tar tid å skrive frem
resultater fra forskningsprosesser og publisere forskningsartikler. Forskningen
representerer dermed en treghet i samarbeidsprosjektet.
Mens praksisfeltet vil
smi mens jernet er varmt og bruke de mulighetene som ligger i prosjektet til å
sette i gang tiltak – mens motivasjonen er til stede og redskapene er
tilgjengelige – vil forskningsmiljøet følge det oppsatte forskningsdesignet,
telle antall deltakere, dele deltakere i grupper og rekruttere noen ekstra for
sikkerhets skyld.
En
samarbeidsutfordring mellom forskergruppa og barnehagefeltet ble tydelig i
gjennomføringen av intervensjonen (forsøket). I flere barnehager syntes både personalet
og foreldrene det var vanskelig at ikke alle barna fikk delta, for det å ha
tilgang til et flerspråklig digitalt bibliotek ble vurdert som attraktivt og
lærerikt for alle barna. Men forskningsdesignet forutsatte at halvparten av
deltakerne ble tilfeldig trukket til å delta i en kontrollgruppe, altså en sammenligningsgruppe
for de familiene som fikk tilgang til biblioteket. Dette var avgjørende for
studiens gyldighet. For å bøte på denne skjevheten fikk alle
samarbeidsbarnehagene og foreldrene gratis tilgang til det digitale biblioteket
etter intervensjonen.
Ulike ønsker
Underveis i
prosjektgjennomføringen har det også skjedd at barnehageansatte har gjort seg
positive erfaringer med bruk av det digitale biblioteket som de ønsker å dele
med flere umiddelbart, mens forskerne har manet til å avvente med å dele erfaringer,
for å legge til rette for enda mer utforsking og enda flere erfaringer. På
denne måten kan forsking oppleves som veldig tungvint.
I tillegg kan det være vanskelig for deltakere i praksisfeltet
å ha overblikk over det komplekse prosjektet og skille de ulike arbeidspakkene
fra hverandre. Pakkene er
forskjellige og kan stenge for motivasjon til å bli med videre.
Arbeidspakkeinndelingen,
som er så nyttig for forskergruppa, kan være vanskelig å følge med på for
praksisutøverne, fordi hver arbeidspakke har ulike føringer. I tillegg kan resultater
fra de ulike arbeidspakkene la vente på seg.
Vi har i samarbeid
prøvd å løse utfordringer når de har oppstått. Her har raushet og fleksibilitet
i relasjonene betydning. Regelmessig kommunikasjon og avklaringer betyr mye for
progresjon i prosjektet, og derfor har vi erfart problemer når de jevnlige
møtene har falt ut.
Men, trygge relasjoner i kommunikasjonen har vært sentralt.
Det kan også skape utfordringer når nye forskningsdeltakere skal inn i
prosjektet. Her er faglig nysgjerrighet blant barnehageansatte av uvurderlig
betydning, som for eksempel når praksisfeltet ser verdien av
forskningsdeltakelse for utvikling av refleksjon og god kvalitet i egen
barnehage (Jernes, &
Alvestad, 2017).
Avslutning
Barnehagers deltakelse
i forskningsprosjekt byr på utfordringer, men også store gleder og faglig
utbytte.
Vi antar at barnehagelærernes engasjement vil kunne bidra til et varig
kvalitativt godt arbeid i barnehagen, altså en form for bærekraftig god
pedagogikk. I tillegg kan det virke som om entusiastisk deltakelse i forskning
vil kunne motivere til å bli med i nye prosjekter. Barnehagene uttrykker muligheter
med prosjektdeltakelse, de lærer mer og utvikler eget arbeid. Gjennom
prosjektet har vi funnet løsninger på utfordringene, og vi er enige om
at gevinstene av å delta i samarbeidsprosjekt overgår ulempene.
Annonse
Litteratur
Jernes, M., & Alvestad,
M. (2017). Forskende fellesskap i barnehagen – utfordringer og muligheter. In
A. Berge & E. Johansson (Eds.), Teori og praksis i barnehagevitenskapelig
forskning (pp. 71-84). Universitetsforlaget.
Lai, M. K., McNaughton, S., Jesson, R., & Wilson, A. (2020). Research-practice
Partnerships for School Improvement: The Learning Schools Model. Bingley
UK: Emerald Publishing Limited.
Omdal,
H., & Roland, P. (2020). Possibilities and challenges in sustained
capacity-building in early childhood education and care (ECEC) institutions:
ECEC leaders’ perspectives. European Early Childhood Education Research
Journal, 28(4), 568–581.