Den amerikanske psykologen og pedagogen John Dewey forbinder
kunst og estetikk med noe som kan forgå eller oppstå i hverdagslige
sammenhenger (Olsson & Øksnes 2013, s. 106). Han beskriver det estetiske
som en opplevelse av helhet, harmoni og integrasjon som fullbyrder og avrunder
en erfaring.
Det var nettopp en slik erfaring jeg fikk da jeg observerte en
lekehendelse i en barnehage på en småbarnsavdeling.
«Rundt og rundt-leken»
Sovetiden er snart over og Linna (1 år og 6 måneder) har
nettopp våknet og sitter på fanget mitt. Samtidig følger jeg med på Maren (1 år
og 7 måneder) som sitter ovenfor oss ved bordet og leker med en putteboks.
Plutselig hører jeg latter og hyl. Idet jeg snur meg, ser jeg Vegard, Sebastian
og Ali (2,5–3 år) løpe rundt en benk på avdelingen. Jeg holder på å si noe, men
jeg velger å observere istedenfor.
De løper rundt og rundt etter hverandre uten
å stoppe. Jeg hører latter og hyl fra Sebastian og Ali. Fra Vegard kommer det
ingen latter, men han har et bredt smil om munnen, mens han løper like fort som
de andre. Guttene løper etter hverandre i en sirkel rundt benken i samme
retning. Dette holder de på med i ca. 20–30 sekunder. Guttene er helt oppslukt
i denne løpeaktiviteten, og det virker ikke som de enser meg eller de andre i
det hele tatt. De er bare opptatt av hverandre, deres kropper som løper, og
benken som de løper rundt og rundt.
En assistent kommer inn på avdelingen. Jeg
forter meg å si: «Jeg lar dem løpe fordi jeg ser at de har det veldig gøy
sammen.» Assistenten ser bort på meg og nikker og sier: «Ja, nå leker de sammen
alle tre.»
Det hele var som en sakte film, der jeg gir meg hen til
opplevelsen og åpner opp for det som møter meg. Jeg får en følelse av
erindring. Dette har jeg opplevd før! Jeg tenker tilbake til barndommen da jeg
og min lillesøster hadde en lek som jeg nå vil kalle «rundt-og-rundt-leken».
Dette øyeblikket jeg hadde med min søster, har tydeligvis satt spor hos meg.
Fra inter-aksjoner til intra-aksjoner
Fra et posthumanistisk perspektiv vil man fra å vektlegge
interaksjoner, altså relasjoner barn–barn og barn–voksen som viktig i læring,
nå også inkludere andre ting som blant annet møbel og kropp (Barad 2007). Det
som skjer i det jeg kaller en estetisk erfaring, men også en leke- og
læringssituasjon, er at mennesker som Ali, Sebastian og Vegard og deres
kropper, lyd, lukt, lys og benk/hylle og gulvet er med på å påvirke hverandre
gjensidig i en strøm av intensitet og makt (Nyhus, 2016, s. 96).
Ifølge posthumanisten
Karen Barad (2007) vil både menneskelige og ikke-menneskelige elementer være
performative agenter som betyr at de er med å påvirke og virke med i
situasjonen. Kroppen blir til i samspill med andre materialiteter. Kroppen vil
for eksempel bli til i det den møter gulvet, lukten, lyset, forestillinger,
diskurser, andres kropper og mennesker (Nyhus 2016). Kanskje benken skapte noen
tanker og forestillinger hos barna som gjorde at de handlet som de gjorde?
På tide med et nytt perspektiv?
Det har lenge vært søkelys på det relasjonelle ved læring,
og det er på tide at alle former for materialiteter som kropp og følelser og
ting får betydning i leke- og læringsprosesser (Nyhus, 2016). På den måten vil
barn som Ali, Vegard og Sebastian på lik linje med voksne være med og bidra
eller ikke bidra i situasjonen.
I et slikt perspektiv kan det være vanskelig å
se hvordan og når estetiske erfaringer kan oppstå. Kanskje kan et
posthumanistisk perspektiv hjelpe oss med å se kompleksiteten ved både lek og
estetisk læring i barnehagen? For vet vi egentlig når læring oppstår?
Ifølge Sandvik (2021, s. 30) hevder Whiteheads at vi har en
tendens til å dele livet inn i fortid, nåtid og fremtid, og utfordrer oss på
den måten til å se øyeblikk og hverdagshendelser i et større perspektiv. Var
det slik at barna som løp rundt benken hadde erfart noe felles tidligere? Kunne
denne erfaringen ha noe med at vi «løp ut av votten» i eventyret Skinnvotten en
gang? Og hadde prosjektet inspirert til felles lek?
Å bli berørt og beveget
Filosofene Deleuze og Guattari forstår kunst som noe som
virker med og skaper affekt (Jensen 2021, s. 202). Affekt handler om å bli
berørt eller beveget og knytter seg til kroppslige relasjoner og
følelsesmessige bevegelser. Benken har fått barnas kropper til å bevege seg
slik de gjorde og sammen skapt affekt.
Dette samsvarer med Deleuzes tenkning om
tilblivelsesøyeblikk der benken kan skape en virvel av bilder og forestillinger
hos barna (Sandvik 2016, s. 159).
Idet barna sanser, lukter, hører og berører blir
det en forandring i dynamikken – altså en ny tilblivelse. I disse øyeblikkene
kan affekt oppstå. På den måten kan kroppen eller barnet bli på nytt og på
nytt. Denne måten å se leke- og læringsprosesser på vil tilføre en ny dimensjon
til hva for eksempel estetisk læring og kunst kan være eller bli i
fortellingen.
Tiden står stille
De fleste kjenner seg nok igjen i det å bli så oppslukt i en
aktivitet at det er vanskelig å avslutte. Vi kan glemme tid og sted og få en
følelse av «flow». Jeg opplevde lekesekvensen som en sakte film. Andre kan
beskrive det som at tiden stod stille.
Er kunst for alle? Ja, mener jeg! Men skal vi inkludere de
yngste barna i kunsten, må vi se dem som kroppssubjekter.
Barn er naturlig
estetiske og er både kroppslig og sansemessig til stede i verden. Det blir
derfor viktig å legge merke til hva barn gjør, ikke bare hva de sier. Ved å
være fullt til stede i øyeblikket, undre seg, stoppe opp og være nysgjerrig på
barns uttrykksmåter og tillegge alle former for materialiteter og diskurser en
betydning i kunstmøter og estetiske prosesser kan vi se verden på en litt
annerledes og spennende måte! Og kanskje kan vi åpne opp for nye måter å se
kunst og barn på?
Litteratur
Barad, K.
(2007). Meeting the Universe Halfway: Quantum Physics and the Entanglement of
Matter and Meaning. Durham: Duke University Press.
Olsson, M. R. & Øksnes, M. (2013). «Estetikk? Det er jo
alt, egentlig!». Et forsvar for hverdagsestetikken i barnehagen. I: M. Bakken
& S. B. Hommersand (red). Barn, kunst og kultur, s. 103–113. Oslo:
Universitetsforlaget.
Sandvik, N. (2021). Når himmelen faller ned: bortført av
estetiske krefter på et barnehagekjøkken. I: Ø. Elle & M. R. Nyhus (red.)
Kunstmøter og estetiske prosesser med de yngste barna (0–3 år). Fagbokforlaget.
Jensen, M. (2021). Poetiske rom for tilblivelser. I: Ø. Elle
& M. R. Nyhus (red.) Kunstmøter og estetiske prosesser med de yngste barna
(0–3 år). Fagbokforlaget.
Sandvik, N. (2016). Bortenfor skillet mellom lek og læring:
tilblivelsesøyeblikk, preferanser og fascinasjoner. I: N. Sandvik, N.
Johannesen, A. S. Larsen, M. Røe Nyhus & B. Ulla (red).
Småbarnspedagogikkens komplekse komposisjoner. Læring møter filosofi, s.
88–111. Bergen: Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS.
Nyhus, M. R. (2016). Læring sett som flyt mellom
menneskelige og alle andre former for materialiteter: Bak antroposentriske
forståelser av læring. I: N. Sandvik (red.) Småbarnspedagogikkens komplekse
komposisjoner. Læring møter filosofi, s. 88–111. Bergen: Fagbokforlaget
Vigmostad & Bjørke AS.