Det stilles få – om noen – krav til norske skolebibliotek.
I praksis gir det seg utslag i varierende standard på landets
skolebibliotek: fra enkle bokhyller i et hjørne til store, moderne bibliotek
med dedikerte bibliotekarer som formidler og underviser. Spørsmålet er hva
slags rom vi ønsker at skolebiblioteket skal være. Hvilke muligheter gir det
elevene til læring og samhandling?
Annonse
For å utforske skolebiblioteket nærmere besøkte jeg åtte
skolebibliotek som alle fulgte skolens åpningstid og hadde bibliotekar i 80 til
100 prosent stilling. Skolene hadde elevtall fra rundt 500 til rundt 1100.
Noen
var relativt nye, mens andre bar preg av slitasje. Selve utformingen av
bibliotekene varierte naturligvis også i stor grad. Noen gikk over to etasjer,
eller flere rom, mens andre hadde et mer begrenset areal. Noen bibliotek hadde
egen lesesal eller egne grupperom som elevene kunne bruke. Det følgende er
basert på funn fra en kvalitativ studie av bibliotekrom i ungdomsskole og
videregående skole, gjennom intervjuer med skolebibliotekarer og korte
observasjoner (Evjen, 2023).
Å vite hvor hylla skal stå
I løpet av de siste 20 årene har utviklingen på
bibliotekfeltet vært stor. Fra først og fremst å ha boksamlingen i fokus legger
både folke- og fagbibliotek nå økende vekt på formidling, på biblioteket som
værested og samlingspunkt. Det har igjen gitt økt oppmerksomhet rundt selve
bibliotekrommet når det gjelder utforming, interiør og innhold.
Mange rom gir gjennom innredning og møblement tydelige
signaler om hvordan de skal brukes. Man kan si at de har en sterk funksjonell koding (Kirkeby, Gitz-Johansen
& Kampmann, 2005). Klasserommet er et eksempel på et sterkt funksjonelt
kodet rom, der vi tradisjonelt ser for oss rekker med pulter og stoler vendt
mot en tavle. Umiddelbart vet vi hva slags rom dette er – og hva vi skal gjøre.
I sin studie av et barneskolebibliotek konkluderte Skaret (2018) med at dette
var sterkt funksjonelt kodet – bokhyllene og møblene ga tydelige signaler til
barna om hva de kunne gjøre der.
Bibliotekarene jeg intervjuet, hadde et helt bevisst forhold
til utforming og bruksmønster. Flere fortalte om elevenes ulike behov i rommet,
og hvordan møblering og soneinndeling kan være med på å møte disse behovene.
Ett slikt behov er knyttet til selve boksamlingen. Det at
elevene lett finner litteratur, enten for å lese i forbindelse med skolearbeid,
egeninteresse – eller en kombinasjon av disse, er et viktig aspekt ved rommet.
Bokhyllene er dermed ikke bare oppbevaring av bøker, men også utstillingsvindu.
I alle bibliotekene ble bøkene stilt ut med synlige omslag for å bedre vise dem
fram – og slik bidra til interesse og leselyst. De fleste bibliotekarene
snakket mye om leseglede, kjøpte bøker elevene etterspurte, og var bevisste på
å vise dem fram.
Skolebiblioteket er et sentralt lærested og værested, så
like viktig er ulike typer sitteplasser både for konsentrert arbeid og
avslapning. Her kan vi igjen tenke på koding av
rommet, og hvordan en sterk funksjonell koding gir brukerne tydelige signaler
om rommets funksjon.
En av bibliotekarene fortalte om hvordan han hadde flyttet
på møbler og hyller og med enkle grep påvirket både utseende og bruk. Tidligere
hadde bokhyllene stått på rekke og rad i den ene delen av rommet. På den andre
siden en mengde bord og stoler. Dette opplevde han som en lite hensiktsmessig
oppdeling av rommet, både med tanke på boksamlingen og elevenes handlingsrom.
Han hadde to mål med ommøbleringen. Det ene var å gjøre bøkene mer synlige,
vise dem bedre fram for elevene. Men han ønsket også å gjøre biblioteket til et
sted der det gikk an å kombinere ulik bruk – rett og slett gjøre rommet
hyggeligere:
«Jeg ser ommøbleringen har vært ganske vellykka. Det er
flere kroker og soner her nå. De som kommer alene fordi de er mye alene, har
gjerne sine faste plasser. De som kommer flere sammen, har sine steder.»
Han har også merket seg at nye ansikter har dukket opp, og
at de som kommer, gjerne blir lenger.
En sofa til besvær
I sin doktoravhandling fra 2001 peker Elisabeth Rafste på
skolebiblioteket som et «porøst sosialt rom» (Rafste, 2001). Med det kan vi
forstå at et skolebibliotek kan bli en gråsone innad i en skole – mindre styrt
enn et klasserom, men heller ikke like åpent og fritt som uteområdene. Rafste
observerte at enkelte elevgrupper annekterte biblioteket og brukte det som sitt
eget. Det gjorde at andre elevgrupper unngikk å bruke biblioteket, siden de
opplevde det som utilgjengelig.
Selv om det ikke holdes klasseromsdisiplin i
skolebiblioteket, skal det likevel ikke være et rom uten regler. Få
bibliotekarer fortalte om vedvarende problemer knyttet til oppførsel på
bibliotekene. I et av bibliotekene hadde det imidlertid vært et problem knyttet
til et bestemt møbel. Hver gang klokka ringte for pause, oppsto et høylytt
kappløp fra nærmeste klasserom mot denne sofaen som «alle» ville sitte i. Over
tid begynte dette å bli et problem. Likevel ønsket ikke bibliotekaren å innføre
nye regler. I stedet bestemte hun seg for å fjerne sofaen. Elevene fortsatte å
komme etter at sofaen ble fjernet, men uten kappløp og roping.
Skolebibliotekene jeg besøkte, framsto altså ikke som
gråsoner. Tvert imot virket de som steder der ulike elever og elevgrupper
oppholdt seg og kjente seg hjemme. De fleste bibliotekene hadde sofaer eller
andre lounge-møbler, men ingen andre
bibliotekarer fortalte om kappløp eller grupper som tok over hele eller deler
av bibliotekrommet. Likevel hadde bibliotekene områder eller møbler som var mer
populære enn andre, særlig der det var mulig å skjerme seg litt, enten for enkeltpersoner
eller mindre grupper.
Hva skyldes fraværet av konflikt? Det kan være knyttet til
skolekultur eller noe så enkelt som elevenes alder. Det kan også skyldes at
rommene gir plass til flere og har ulike soner. Da gir skolebiblioteket på en
og samme tid rom for vennegjenger og de som sitter alene. Hvis den funksjonelle
kodingen av rommet signaliserer ulike aktiviteter eller ulik bruk, kan det være
med på å støtte bruksmangfoldet. Dette krever naturligvis også en bibliotekar:
en voksen fagperson som er til stede, legger premisser for rommet og kan
regulere etter behov.
Alene sammen med andre
De som tenker på hysjende bibliotekarer og endeløse
hyllemeter med bøker, har neppe besøkt et bibliotek på en stund – i alle fall
ikke et skolebibliotek. I hvert eneste skolebibliotek jeg besøkte, var det
først og fremst bruk som preget rommet – synlig
og hørbar. Elevene inntok biblioteket og gjorde sine egne ting der.
Og måten elevene brukte skolebiblioteket på, var
gjenkjennbar fra skole til skole. I hvert eneste rom var den samme varierte
bruken synlig – og hørbar. Noen elever brukte rommet til rene sosiale formål,
pratet, lo og «hang». Flere bibliotek hadde dedikerte sjakkbord som tiltrakk
seg spillere. En annen observerbar brukergruppe var de elevene som var samlet
rundt skolearbeid. I grupper på to−tre eller flere satt de med eller uten pc-er
rundt bord og noterte eller diskuterte.
Det at alle bibliotekene hadde bord og
stoler til nettopp gruppearbeid, inviterte tydeligvis til denne typen bruk.
Grupperommene var også mye brukt i de bibliotekene som hadde dette. Dessuten
var det på hvert eneste bibliotek elever som satt alene, jobbet med
skolearbeid, satt med mobil eller leste bok.
«Du kan komme hit, sitte for deg selv, og det er greit»,
reflekterer en skolebibliotekar. «Og, hvis du sitter og leser, eller kikker i
hyllene, er ikke ensomheten din så påfallende.»
Selv om bibliotekene i større grad enn før omtales som
sosiale steder der mennesker finner sammen, fins det flere studier av
folkebibliotek der bibliotekbrukere peker på en annen kvalitet i rommet: at det
er et sted der det er greit å være alene.
For barn og unge flest er skolen den
viktigste sosiale arenaen – der har de venner, klassekamerater og lærere. Men
for noen er skolen et vondt sted å være, et sted de ikke kjenner tilhørighet.
For dem kan skolebiblioteket være et trygt sted de kan oppsøke, der det er
«lov» å være alene. For andre er biblioteket en arena der de kan få pause fra
det sosiale som kan oppleves overveldende selv om de ikke ekskluderes.
Som observatør noterte jeg meg med interesse at de ulike
typene bruk så ut til å sameksistere. Det var ingen åpenbar konflikt mellom de
som satt med skolearbeid, og de som diskuterte helgens viderverdigheter. For en
utenforstående virker det som om det er en aksept blant elevene for at
biblioteket er et sted ikke bare for stillhet og konsentrasjon – som kanskje er
det tradisjonelle bildet av et bibliotek – men også for samtale og latter.
Annerledesrommet: en uformell læringsarena
Klasserommet kan betraktes som en formell læringsarena, der
læringsmål, læreverk og timeplan setter rammer for aktivitetene.
Skolebiblioteket skal, med sine ressurser og bibliotekarens kompetanse, støtte
de formelle læringsprosessene. Joron Pihl (2018) bruker Goffmans front stage–back stage-dikotomi
for å vise hvordan forskningslitteraturen gjerne lager et slikt skille mellom
klasserom og bibliotek.
Klasserommet representerer front
stage, en formell læringsarena der undervisning og sosial samhandling er
observert og normstyrt. Skolebiblioteket knyttes i større grad til back stage-dimensjonen – en uformell læringsarena der
elevene ser hverandre på tvers av klasser, fag og grupperinger, der de har
større frihet og i mindre grad er styrt fellesaktivitet.
Samtidig er
skolebiblioteket også en arena for læring som lærere og elever oppsøker eller
inviteres til: for klassebesøk eller formidlingsaktiviteter eller som et sted å
jobbe med prosjekter eller lekser.
Læringsfunksjonen ved skolebibliotekene hadde litt ulik form
i skolebibliotekene. Alle bibliotekarene drev med ulike typer undervisning –
ofte ute i klasserommene. Noen understreket også betydningen av å invitere
elevene inn til undervisning i biblioteket. «Jeg foretrekker faktisk å ha
undervisningen i biblioteket», sa en annen. Han ønsket at flere elever skulle
komme innom biblioteket slik at han kunne vise hva slags sted dette var, men
også for undervisningens del mente han det var en fordel for elevene å komme ut
av klasserommet. «Det er en annen type arena enn klasserommet», sa han. «En
annen stemning. Jeg tror elevene merker det.»
Et par av bibliotekene hadde fått bygd små scener i
biblioteket, både for å legge bedre til rette for formidlingsaktiviteter, enten
med inviterte forfattere eller ved bibliotekaren selv, eller som en scene
elevene selv kan ta i bruk til opptredener og arrangement. På et av
bibliotekene sto det to gode lenestoler og et bord på scenen da jeg var innom.
«Vi har ikke kapasitet til så stor aktivitet her, så scenen er også en del av
bruksarealet», forklarte bibliotekaren.
Det andre «scenebiblioteket» var i gang med en større
renovering, og der skulle rommet utvikles og utvides i tråd med den danske 4-romsmodellen (Skot Hansen, Hvenegaard Rasmussen
& Jochumsen, 2010), som beskriver bibliotekenes funksjon som firedelt ved
at de på samme tid er læringsrom, inspirasjonsrom, møtesteder
og performative rom – altså steder å utfolde
seg kreativt. I dette biblioteket sørget bibliotekaren for å finne ut hva
elevene var opptatt av og ønsket å holde på med, for å legge bedre til rette for
disse aktivitetene.
Hun fant ut at mange var interessert i søm og design: «Nå
har vi fått symaskiner i det ene rommet, noe som har blitt veldig populært.»
Bibliotekaren har helt bevisst oppsøkt elevene utenfor bibliotekrommet for å se
hva som opptar dem, hva de liker å gjøre – og jobber for å inkludere praktisk
læring og kreativitet inn i bibliotekrommet. Dette er et helt konkret eksempel
på hvordan en type sterk funksjonell koding – symaskiner har primært ett
bruksområde – kan bidra til å utvide handlingsmulighetene i biblioteket og
skape rom for flere.
Det er verdt å nevne at selv om jeg beskriver
skolebibliotekene som mye brukt, betyr ikke det at alle elevene finner veien
dit. En bibliotekar observerer følgende:
«Det er ikke sånn at alle elevene bruker biblioteket
[…]. Noen bruker det mye, andre av og til. Og det er helt greit. Det viktigste
er at det er et sted de kan gå og kjenner seg velkomne.»
Hva betyr et rom?
Eksemplene jeg viser fram, kan på mange måter betraktes som
«gode»: skolebibliotek med erfarne og engasjerte bibliotekarer, gode
åpningstider og rom der det er plass til elevene. Slik er det ikke på alle
skoler. Her spiller naturligvis kommunale og fylkeskommunale økonomiske rammer
inn, men til syvende og sist er det opp til rektor på hver enkelt skole å satse
– eller ikke satse – på skolebibliotek.
Fordelene med å ha skolebibliotek der bibliotekaren kan
invitere elevene inn, er mangefasetterte. Ja, bøkene og ressursene som fins der
er viktige, både i læringsøyemed og i jakten på lesegleden. Men jeg mener at
også selve rommet er viktig – forutsatt at det fins en bibliotekar der: en som
kan tilrettelegge rommet, veilede, men som ikke vurderer elevenes prestasjoner.
Flere av bibliotekarene påpekte at akkurat denne dimensjonen var viktig,
kanskje særlig i videregående skole, der karakterpresset ofte er høyt. En av
bibliotekarene gjorde følgende refleksjon: «Jeg vil at biblioteket skal være et
pusterom for elevene på skolen, et sted som ikke først og fremst handler om
prestasjon.»
Min påstand er at skolebibliotekrommet har, eller kan ha,
noen kvaliteter som gjør det til et helt spesielt og viktig rom på en skole,
det representerer trygghet, frihet, romslighet. Disse kvalitetene er ikke
frakoblet bibliotekets samling eller formidlings- og opplæringsaktivitetene som
skjer i rommet, men trer kanskje fram nettopp på grunn av rommets utforming og
innhold. De er med på å skape «en annen type rom» i skolen – et pusterom.
Litteratur
Evjen, S. (2023). Pusterommet. Romlige og sosiale
kvaliteter ved skolebiblioteket. I: I. Bøyum og Å.K. Tveit (red.), Rom for lesing og utforsking: Skolebibliotekets muligheter.
ABM-media.
Kirkeby, I.M., Gitz-Johansen, T. & Kampmann, J.
(2005). Samspil mellem fysisk rum og hverdagsliv i skolen. I: K. Larsen (red.),
Arkitektur, krop og læring (43−68). Hans
Reitzels forlag.
Pihl, J. (2018). Skolebiblioteket i framtidens
skole. I: L.H. Hjellup (red.), Skolebiblioteket:
Læring og ledelse i grunnskolen. Cappelen Damm.
Rafste, E.T. (2001). Et
sted å lære eller et sted å være?: en case-studie av elevers bruk og opplevelse
av skolebiblioteket. Unipub.
Skaret, A. (2018). «Det er egentlig yndlingsstedet
mitt på skolen». Litteraturformidlingspraksiser i skolebiblioteket. I: K.
Ørjasæther & A. Skaret, Litteraturformidlingens
arenaer og praksiser. Cappelen
Skot-Hansen, D., Rasmussen, C.H. & Jochumsen, H.
(2010). En ny model for folkebiblioteket i viden- og oplevelsessamfundet [bilag
1]. I: Folkebibliotekene i Vidensamfunnet. Rapport fra
Utvalget om folkebibliotekerne i vidensamfunnet. Hentet fra: https://slks.dk/fileadmin/publikationer/rapporter_oevrige/folkebib_i_vidensamfundet/pdf/Folkebib__i_videnssamf.pdf
Annonse
Om forfatteren
Sunniva Evjen er førsteamanuensis ved Institutt for
arkiv-, bibliotek- og informasjonsfag ved OsloMet. Hun forsker hovedsakelig på
folkebibliotek og bibliotekpolitikk, men har en særlig interesse for det
fysiske bibliotekrommet. Hun har bidratt med kapittelet Pusterommet i boka Rom
for lesing og utforskning: Skolebibliotekets muligheter, som denne teksten
er bygd på.