Tilgang og mangfold i skolens kunstfag − om hvorfor estetikk, mangfold og demokrati hører sammen i skolen
Fagartikkel:De fleste elever har liten tilgang til kunstfag, samtidig som disse fagene kan være basert på snevre forståelser av hva kunst skal være, og hvem den skal representere. Dersom kunstfagene i skolen styrkes på elevenes premisser, vil de i større grad kunne oppleve mening og mestring.
Kunstfaga i skolen er i klemme. Grunnskolens totale timetall
har økt uten at kunstfaga har fått påplussing, og det betyr at kunstfaga legger
beslag på en stadig mindre andel av utdanningstilbudet.
Annonse
Det finnes to kunstfag i grunnskolen, det er musikk og kunst og håndverk.
Dans er på planen i musikk og kroppsøving, men er ikke et eget fag. Alle de
andre kunstartene og sjangrene kan inngå som metoder. Som
kjent er det metodefrihet i norsk skole, men denne friheten forvaltes for det
meste av lærere som ikke har hatt kunstfag i sin lærerutdanning.
Slik er det
blitt fordi disse faga ofte velges bort av lærerstudentene, og fordi tilbudene
om ikke kunstfag tilbys ved alle lærerutdanningsinstitusjonene. I tillegg har
lærere i lengre tid måttet forholde seg til det jeg ser som et neoliberalistisk
og test-orientert teoretisk og politikerstyrt skoleregime. Alt dette utgjør et
kompleks av utfordringer for kunstfaga.
Tid, rom, kompetanse
Og som ikke det er nok, så rapporterer lærere om
utfordringer knytta til egna rom, utstyr, instrument, verktøy og materialer.
Kunstfaga og de estetiske metodene, med sin kompleksitet og praktiske
tilnærming, er i tillegg spesielt sårbare når klassene er store. Dersom
mangfoldet også er stort, kan det være en formidabel oppgave å være lærer i et
kunstfag eller å prøve å legge til rette for praktiske og estetiske metoder.
Så da foreligger det trusler mot elevenes tilgang til
kunstopplæring allerede fra de går inn skoleporten: Mangelen på tid i faga er
en slik trussel. Elevene har i snitt musikk én time i uka over ti år, kunst- og
håndverksfaget har omkring to timer ukentlig. Men i disse faga trengs det tid,
øving og prøving for å tilegne seg ferdigheter.
Læreplanen oppmuntrer til
kreativitet og skaping, og i min egen forskning ser jeg tydelig at elever som
får mulighet til å tilegne seg konkrete ferdigheter i faget, er tryggere i sine
uttrykk enn de som ikke får slik opplæring. Hvis du kan så mye på gitaren at du
kan akkompagnere klassekameratene, hvis dere har lært dere en enkel tostemt
sang, hvis dere har komponert den sjøl på bakgrunn av prinsipper dere har fått
prøve ut, ja, da har dere et annet utgangspunkt enn de som må prøve å være
kreative uten slike ferdigheter.
Lærernes kompetanse er en utfordring, og det er et problem
for elevenes tilgang at det ikke stilles krav om at kommunene skal tilsette
personer med kompetanse i kunstfaga. Underforstått så er det andre fag som blir
betrakta som enda viktigere, fag der elevenes kunnskapsnivå fortsatt blir testa
og resultatene offentliggjort.
Jeg tror dette gjør det litt vel fristende for
kommunene å tilsette enda en matematikklærer i stedet for å sørge for
kvalifisert opplæring i kunstfag. Regjeringa har så langt ikke lagt fram planer
om å kreve fagkompetanse i kunstfaga, verken på den enkelte skole eller på
kommunenivå.
Men kulturskolen da?
Det finnes altså mange strukturelle hindringer for tilgang
til kunstfaga. Noen vil kanskje foreslå at interesserte elever bare kan melde
seg inn i kulturskolen?Jo, det er kanskje mulig. Men har du foreldre som ikke
skjønner systemet, eller som ikke vil melde deg på av kulturelle årsaker, eller
ikke har råd, eller tilbudet ikke favner dine interesser, eller du havner på
ventelista, så har du ikke tilgang.
Jeg må skynde meg å si at det gjøres et
godt arbeid med å styrke integrering i kulturskolefeltet, og at det også finnes
gratistilbud. Men dersom vi regner på elevplasser, går bare 13,2 prosent av
grunnskoleelevene i kulturskolen, og statistikken forteller at de fleste av
disse er hvite middelklassebarn.
Rundt åttifem prosent av norske elever går
altså ikke i kulturskolen. For meg er løsningen
å dyrke kunstfag og metoder som organiske bestanddeler i en allmenndannende
obligatorisk grunnskole. Samarbeid mellom kulturskolen og grunnskolen må altså
skje på grunnskolens premisser.
Innhold og metoder
Utfordringene for tilgangen til kunstfaga i grunnskolen
stopper ikke med strukturene. Det handler også om innhold og metoder sett i lys
av elevenes forskjellige kulturer.
Jeg har vært forsker i
det nylig avslutta prosjektet Musikklærarutdanning for framtida, eller FUTURED [se note 1].
Her tok vi som utgangspunkt at musikklærerutdanninga for grunnskolen trenger
endringer for å være aktuell også i framtida.
Som en av
kartleggingsaktivitetene i prosjektet gjorde Eyolf Nysæther og hans kolleger en
undersøkelse av musikklærerstudenter og lærerutdannere i musikk. [se note 2] Denne forskningen viser at det foregår en
resirkulering av sosial og kulturell kapital i lærerutdanninga: De fleste
lærerstudentene som har valgt musikk, er hvite middelklasseungdommer som følger
et tradisjonelt kjønnsrollemønster i instrumentvalg, og foreldrene deres er
høyt utdanna og har ofte sosial- og utdanningsfaglige yrker.
De fleste av
musikklærerstudentene har deltatt i musikkundervisning på fritida opp gjennom
barndom og ungdomstid, betalt av ressurssterke foreldre som i tillegg har hatt
mulighet og lyst til å kjøre, bake kaker, samle lopper, passe på øving og så
bortetter.
Når vi retter blikket
mot lærerutdannerne, så kommer også disse fra denne klassen og har gjennomgått
den samme typen oppvekst, der de gjennom privatundervisning, frivillig
musikkliv og kulturskoleoppdragelse blir innlemmet i et faglig og sosialt
fellesskap i kulturlivet, tilbudt av mennesker forankra i deres egne
sosiokulturelle og økonomiske klasse.
Personer som ikke tilhører dette sjiktet, kan ha problemer
med å finne seg til rette i denne kulturen, av mange årsaker. En av grunnene
kan være at det de kan og har med seg av kunnskap, ferdigheter, erfaringer og
kultur, ikke blir betrakta som gyldig, verdifullt eller interessant å ta
utgangspunkt i av portvaktene som sitter med definisjonsmakta innenfor feltet.
Mange av lærerutdannerne og pedagogene i kunstfeltet fungerer som slike
portvakter, gjennom blant annet å bestemme innhold og metoder og gjennom å
definere kvalitetskrav og bedømme studenters og elevers arbeid. Et eksempel på
dette er debatten om lærerstudenter i musikk må kunne noter eller ikke.
Siden jeg er professor i
musikkpedagogikk ved Høgskulen på Vestlandet, så forvalter også jeg
definisjonsmakt. Mine kvalitetsoppfatninger bør på ingen måte gå på autopilot,
men tvert imot være åpne og søkende. De få lærerne som utdannes i kunstfag for
grunnskolen, har også et utgangspunkt mange elever ikke kan kjenne seg igjen i.
Dette er et problem som gjelder hele lærerutdanninga og hele skolen; for
eksempel er det bare seks prosent av studentene ved lærerutdanningene generelt
som har innvandrerbakgrunn.
Mangfold og omsorg
Det at grunnskolen har en imponerende dekning i
befolkningen, utløser et behov for kunnskap om mangfold som fenomen.
I Norge
har vi det for eksempel slik at elever med kognitive eller fysiske utfordringer
i stor grad er integrert i det vanlige skolesamfunnet. Når vi hører ordet mangfold, er det naturlig å tenke etnisitet eller
kjønn. Men det stopper ikke der: Mangfold dreier seg også om variasjoner når
det gjelder klasse, økonomi, geografi, religion og ulike grader og karakterer
av funksjonshemming. Mangfold påvirkes også av elevenes tidligere erfaringer og
av at de modnes i ulikt tempo. Alle disse elementene påvirker relasjonene
mellom den enkelte elev, skolen og lærestoffet, forstått som kroppslige
ferdigheter, kunnskap og danning.
Mitt ønske for kunstfag og kunstfaglige metoder i skolen er
knytta til alle disse mangfoldige elevene sin tilgang til kunsten. Den
personlige erfaringa mi med musikken som noe å dykke ned i, bli berørt av, bli
hjulpet av og bli holdt oppe av er sterk, og jeg har gode minner om samspill og
samhandling. Jeg vil hevde at når læreren hjelper elevene til å få eierskap til
kunsten, så er dette en omsorgshandling. [se note 3] Det å
kunne ferdes i et kunstfaglig landskap og bygge opp et lager av opplevelser og
uttrykksmuligheter ser jeg som en del av danninga skolen skal hjelpe elever
med. Men for meg er ikke danning knytta til kunnskap om det kanoniske, som ofte
består av verker skapt av vestlige hvite menn. Jeg tenker heller på den
danninga som hver og en må skape for seg sjøl, men som bare kan skje i
samhandling med andre.
For meg er kunsten betydningsfull i dette arbeidet, fordi
den er flertydig, sansebasert og følelsesbasert. Den som opplever eller utøver
kunst, har retten til å fortolke kunstneriske ytringer og opplevelser i sitt
eget bilde, og dybden i denne fortolkningen er (heldigvis) umulig å uttrykke
med ord. Kunsten er slik sett essensiell i identitetsdanninga, og det er på
denne bakgrunn jeg mener at det å hjelpe eleven inn i et kunstfaglig landskap
er en omsorgshandling.
Mangfold og kritisk pedagogikk
Jeg tror ikke at kunstneriske prosesser i danningsarbeidet
kan påføres utenfra ved hjelp av monologisk undervisning eller kunstformidling
forstått som presentasjon av verk. Jeg tror en mer fruktbar vei kan være å
kombinere kunstfag med kritisk pedagogikk. En slik kritisk pedagogikk har vært
viktig i FUTURED.
Innen denne retningen er den brasilianske pedagogen Paolo
Freire sentral. Freire kritiserer det han kaller banking
education, altså en situasjon der elevene ses som tomme kar som skal
fylles med kunnskap som andre har bestemt er viktig. I stedet sier Freire at
studentene og elevene må rustes til å bli handlekraftige, etiske mennesker.
Oppvåkning til handlekraft oppstår ifølge Freire ved at den eller de som skal
lære noe, tildeles makt over avgjørelser om innhold og metoder, med
utgangspunkt i den enkeltes og gruppas livsverden.
For å oppnå eierskap til
egen læring må det du lærer, bety noe for deg personlig, enten direkte eller
ved at det betyr noe for noen rundt deg som du føler omsorg for og har tillit
til. Psykologisk eierskap konstrueres også ved at du har råderett og påvirkningsmulighet.
Da vil du kunne utvikle borgerskapsatferd gjennom å engasjere deg og opptre
beskyttende. Slikt eierskap oppstår ikke uten en anerkjennelse av likeverd: Vi
er forskjellige og kan forskjellige ting, men i relasjonen mellom oss har vi
lik verdi. Det betyr for eksempel at en åtte år gammel elev og en førti år
gammel lærer skal forholde seg til hverandre som grunnleggende likeverdige.
Kritisk pedagogikk i praksis
Det personlige er konstruert av mange av de samme elementene
som konstituerer mangfold. For å kunne anerkjenne, forsterke og fornye alle
elevers erfaringer med kunst tenker jeg at Ole Hamre gjør mye bra i sitt
«Fargespill»: Han spør eleven: Hva har du? Hva er interessen din, hvilke
tradisjoner bærer du på, hvordan vil du uttrykke dem, hvordan vil du gå fram
for å dele dem? På denne måten er det elevenes ressurser, og ikke dere
utfordringer, som blir satt i sentrum. På et mer eksistensielt nivå blir
spørsmålet da: «Hvem er du, og hva kan du bety for andre?»
For et par år siden var jeg prosjektleder for et
innovasjonsprosjekt: Det het Skole og konsert – fra
formidling til dialog, med akronymet DiSko.
Vi prøvde ut dialogisk undervisning der musikere og lærere samarbeidet om
opplegg for elevene. Her oppdaga vi at musikkfaget på en del skoler er relativt
teoretisk og monologisk. Her forteller noen elever om hva som ble annerledes i
undervisningen:
Forsker:
Kan jeg spørre dere, hva tenker dere om musikkfaget, hvis du ikke tenker
på DiSko, men det dere ellers gjør, og har gjort i musikk i, altså i hele
skoletiden.
Elev A: Det har vært
sånt som, eller i alle fall i fjerde så hadde vi mye om sånt «denne musikken
var i dette året, og denne typen musikk var i dette året» og sånt.
Elev B: DiSko er veldig
annerledes.
Elev C: Der lærte vi
instrumentene i stedet for å lære notene.
Forsker: Ja, nå tenker
jeg når dere skulle lære sanger, for eksempel?
Elev A: Ja,
da var liksom alle med, og liksom vi gjorde mer, stod i ring og (demonstrerer
tramping i gulvet) sånt, slik at alle synger.
Antakelig er ikke en monologisk og teoretisk tilnærming
tilfellet kun i musikkfaget, siden skolen de seinere åra har vært svært
læringsorientert. Her lener jeg meg på Gert Biesta, som kritiserer det han
kaller lærifiseringen av utdanning. Å ensidig vektlegge læring gjør det nesten
umulig å stille grunnleggende utdanningsspørsmål som handler om innhold,
hensikt og relasjoner, sier han.
I DiSko-prosjektet opplevde vi at å samarbeide over tid
gjorde at lærere og musikere fikk utvida forståelse for hverandres felt og
kompetanser. Men underveis oppdaga forskerne at de voksne lærerne og kunstnerne
bestemte veldig mye, sjøl i dette dialogorienterte prosjektet. Elevens verden
kom litt i bakgrunnen, og vi utfordra derfor deltakerne på dette. En av lærerne
foreslo å be elevene om å ta med seg musikk de likte, så kunne vi se om dette
lot seg spille og synge i klassen.
Det førte til et visst sjokk for de voksne – en del av
fjerdeklassingene kom med YouTube-videoer med låter som hadde rasistisk,
homofobt og kjønnsdiskriminerende innhold. Dette la grunnlag for samtaler i
klassen omkring denne tematikken. Etter hvert bestemte elevene at de måtte lage
nye tekster, og at tekstene skulle handle om den som «eide» låta. Slik gikk det
til at både klassens beste bollebaker og han som dreiv med go-kart på fritida,
og mange andre fikk sine egne sanger framført av medelever.
Tilnærminga som ble valgt her, er i slekt med Ole Hamres
metode, som ikke bare er Ole sin, men som vi allerede finner i et kjent sitat
fra Søren Kierkegaard (1813−1855):
«At man, når det i sannhet
skal lykkes en å føre et menneske til et bestemt sted, først og fremst må passe
på å finne ham der hvor han er og begynne der. Dette er hemmeligheten i all
hjelpekunst.
For i
sannhet å kunne hjelpe en annen, må jeg forstå mer enn ham – men dog vel først
og fremst forstå det han forstår. Når jeg ikke gjør det, så hjelper min
merforståelse ham slett ikke.»
Jeg liker dette sitatet fordi det peker på lærerens
omsorgsrolle samtidig som det anerkjenner lærerkompetansen. Mange er bekymra
for at medvirkning skal føre til at elevene bare holder på med det de kan fra
før, og ikke kommer videre. Men de er jo mange, og i en mangfoldig skole kan
elevene forskjellige ting de kan lære hverandre. Dette elevsynet medfører altså
ikke at læreren abdiserer. Men læreren må legge vekt på å finne ut hva elevene
kan fra før, og hva de trenger å vite for å komme videre.
I vår tid kan kunstfaga, paret med dialogisk og
transformerende undervisning og forskningsaktiviteter, fremme åpenhet for det
ukjente hos elever, studenter og lærere og dermed legge til rette for mangfold.
Tradisjonelt har
kunstfaga, i alle fall i musikk, lagt vekt på verkene og produktene. Men
pedagogisk omsorg skal alltid handle om eleven og studenten, uansett fag. En
musikklærer jeg intervjuet, sa det på denne måten: «Dersom prosjektet blir
viktigere enn eleven, da har vi ikke en dialog.»
For meg handler mangfold
ikke om at noen er annerledes og skal «hjelpes inn» i det gode selskap. Dersom
bare hvite, funksjonsfriske, heterofile mennesker i en viss alder og med god
økonomi kan ha en stemme i samfunn og kulturliv, fører det til kulturell fattigdom,
men også til et demokratisk underskudd. Mangfold er grunnleggende viktig for
demokratiets helse, og en viktig garantist for ytringsfrihet.
Elevene må lære aksept for forskjellige syn på, forståelse
av og tilnærming til store og små hendelser og fenomener. Dette er et argument
for at elevene bør få anledning til å samarbeide gjennom pluralistiske,
følelsesbaserte og sansebaserte estetiske erfaringer, fordi i disse fagene vil
elevenes bredde av tilnærminger til prosess og produkt alltid være en styrke.
Derfor mener jeg at kunstfag og estetiske læreprosesser representerer trygge
treningsarenaer i arbeidet med mangfold.
En utvidet, praktisk og kvalifisert
kunstfagopplæring i skolen vil dessuten kunne gi flere elever mulighet til å
oppleve mening og mestring gjennom estetikkens mangfoldige uttrykk og inntrykk.
Noter
1 https://prosjekt.hvl.no/futured/
2 Nysæther, E., Christophersen, C. &
Sætre, J. H. (2021). Who are the music student teachers in Norwegian generalist
teacher education? A cross-sectional survey. Nordic
Research in Music Education, 2(2), 28–57.
3 Dette har jeg skrevet om
i følgende utgivelse: Holdhus, K. (2023). Conveying Pupil Access to Wellbeing
Through Relational Care in Music Education. The Oxford Handbook of Care in Music Education, 421.
Annonse
Om forfatteren
Kari Holdhus,
ph.d., er professor i musikkpedagogikk ved Høgskulen på Vestlandet, Campus
Stord. Hennes
sentrale forskningsfelt er kunstdidaktiske forskningsformer og relasjonelle
tilnærminger til kunstfag og kreativitet i utdanning. Holdhus underviser ved
Høgskulens master i kunstfag og på Ph.d.-programmet Danning og didaktiske
praksiser.