Fagartikkel:En vellykket gjennomføring av fagfornyelsen forutsetter fungerende skolebibliotek. Likevel har skolebibliotekene fått svært liten plass i læreplanene.
Den som leiter etter begrepet skolebibliotek
i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20),
vil leite forgjeves. Begrepet eksisterer ikke i planen. I stedet brukes det mer
generelle begrepet bibliotek tre ganger i
kompetansemål i norskfaget.
Annonse
Sammenligner vi med LK06, er bruk av bibliotek
nevnt i færre kompetansemål i LK20 enn i LK06. Bruk av skolebibliotek er heller
ikke nevnt i forarbeidene til fagfornyelsen. Har fagfornyelsen tatt skolen i en
retning som gjør skolebibliotekene mindre relevante? Eller er det forståelsen
av hva et skolebibliotek er, som bør revitaliseres? Hvordan kan vi forstå
skolebibliotekets rolle som en integrert del av opplæringen i lys av LK20? Dette er noen av spørsmålene jeg vil se nærmere på i denne artikkelen. [Se note 1]
Hva er et skolebibliotek?
I Norge har det vært vanlig å definere skolebibliotek i lys
av begrepene rom, samling
og funksjon. Definisjonen kommer fra den
eneste offentlige utredningen vi har om skolebibliotek i Norge, Skolebibliotektjenesten NOU 1981: 7. Er rommet utformet med komfortable sitteplasser,
hyggelige kroker, fine farger og bøker som er utstilt på en måte som vekker
nysgjerrighet, gir det signaler om at rommet har en høy status i skolen. Et
skolebibliotek består av en samling. Samlingen
bør være organisert på en velbegrunnet måte slik at de som skal bruke den, både
elever og lærere, kan finne det de trenger. Altså er et skolebibliotek mer enn
et boklager i kjelleren på skolen eller et låst bokskap i gangen.
Å utvikle rommet og
samlingen til skolebiblioteket er et omfattende arbeid. Derfor er
skolebibliotekaren avgjørende for at skolebiblioteket skal ha en funksjon i skolen, ja, for at det skal være en virksomhet
i skolen og ikke bare et lager. I alle læreplaner fra og med Mønsterplanen 1974 fram til Kunnskapsløftet 2006 fantes det et avsnitt om skolebibliotekets
pedagogiske funksjon
i skolen. I L97 sto det blant
annet:
«Skulebiblioteket skal fremje leseglede, stimulere til
fritidslesing og fagleg fordjupning, og vere ein stad der elevene aktivt kan
lære å søkje informasjon gjennom ulike kjelder.» (Kirke-, utdannings- og
forskningsdepartementet, 1996, s. 78)
Legg merke til at her brukes skolebibliotekbegrepet. Da LK06
kom, med større metodefrihet, forsvant omtalen av skolebibliotekets funksjon i skolen ut av læreplanen sammen med
begrepet skolebibliotek. Nå er det opp til den
enkelte skole å tolke hva et bibliotek er i skolen. Videre er mitt forsøk på å
gjøre nettopp det. Jeg vil ta utgangspunkt i følgende områder i LK20:
verdiløftet, literacy-reformen, kildekritikk og kildetillit og fornyelse av
fag. Jeg spør: Hva slags relevans har et skolebibliotek i lys av LK20?
Verdiløftet
Begrepet verdiløftet ble
ifølge Karseth, Kvamme og Ottesen (2020, s. 31) lansert på Stortinget under
forarbeidene til ny læreplan i skolen. De knytter begrepet til
virkelighetsbeskrivelsen av norsk skole under Kunnskapsløftet.
Flere mente at skolen hadde utviklet seg i en retning under Kunnskapsløftet som var preget av målstyring og
mistillit til lærerne, og at skolen hadde for smalt kunnskapssyn. Det brede
danningsmandatet til skolen skulle styrkes, og verdiene skulle bli tydeligere
gjennom en ny overordnet del av læreplanen og gjennom fagene.
Alle fag har en
innledende tekst med overskriften «Fagets relevans og sentrale verdier». Her er
et eksempel fra norskfaget: «Lesing av skjønnlitteratur og sakprosa skal gi
elevene mulighet til å reflektere over sentrale verdier og moralske spørsmål og
bidra til at de får respekt for menneskeverdet og for naturen.» Her ser vi en
kobling mellom skolebibliotekets samling av
skjønnlitteratur og sakprosa og verdiløftet. Skolebiblioteket kan fungere som
et symbol på et bredt kunnskapssyn der elevene ikke bare kan utvikle
leseferdigheter, men kan myndiggjøres og dannes inn i en lesekultur, der de kan
bli kjent med verden gjennom bøker. Hvordan kan så litteraturen bidra til
verdiløftet?
Den amerikanske
filosofen Martha Nussbaum blir ofte brukt når man argumenterer for lesing av
skjønnlitteratur i skolen og utdanningens viktige rolle for å opprettholde
demokratiet. Flere steder i forfatterskapet sitt trekker Nussbaum fram at
litteraturen gir leseren en mulighet til å leve seg inn i andres liv. Hun
bruker betegnelsen «den skjønnsomme tilskuer» om posisjonen en som leser av
romaner kan ta (Nussbaum, 2016, s. 191). Gjennom å betrakte det som skjer i en
roman, kan leseren forestille seg hvordan det er å være det mennesket hen leser
om. Leseren kan være vitne til det som skjer «på en viss følelsesmessig
avstand». Gjennom å lese romaner kan vi få en forståelse for den andres
situasjon (Nussbaum, 2016, s. 191). Vi kan utvikle empati.
Lesing av skjønnlitteratur er særlig knyttet til fagene
norsk og andre språkfag i skolen. Men det kan også brukes i mange fag for å
engasjere elevene i et tema. Lesing av skjønnlitteratur kan være en måte å
arbeide tverrfaglig med folkehelse og livsmestring på.
Skolebibliotekrommet kan oppfattes som et rom der elevene ikke skal vurderes på
samme måte som i klasserommet; det kan legge til rette for andre samtaler, der
elevene spontant kan uttrykke tanker om det de har lest. På den måten kan
litteraturen bidra til livsmestring gjennom at elevene får innblikk i hvordan
de andres liv arter seg.
Literacy-reformen
Et sentralt trekk ved LK06 var at det ble innført fem
grunnleggende ferdigheter som skulle være gjennomgående i alle fag. Kjell Lars
Berge (2005, s. 165) omtalte reformen som en literacy-reform
da den kom. «Den er en reform der skriftkyndighet åpent erklæres som
grunnlaget for den typen avansert læring som vi oppretter skoler for å ta seg
av.» Ideen om de grunnleggende ferdighetene ble videreført i LK20. Den
grunnleggende ferdigheten å lese er del av den
faglige kompetanse i alle fag.
Atle Skaftun har i boka Litteraturens
nytteverdi (2016) en historisk gjennomgang av betydningen til begrepet literacy og peker på at begrepet historisk sett har
hatt betydningen «bokkyndighet». Han skriver videre: «Fortrolighet med
litteratur – det vil si det som er skrevet – er et typisk kjennetegn ved
mennesker med utdanning» (s. 35). Å være et dannet menneske har sammenheng med
å ha en «tilknytning til skriftkulturen, at man er et lesende menneske»,
skriver Skaftun (2016, s. 39). Dersom vi forstår begrepet på denne måten, er
skolebiblioteket et rom der elevene kan bli fortrolige med litteratur og dermed
få en tilknytning til skriftkulturen. Tilknytning til skriftkulturen er videre
en forutsetning for å kunne lære fag, få en utdannelse og delta i arbeids- og
samfunnsliv. Skaftun mener at literacy kan forstås «som tilgang på tre nivå –
til skriften, til teksten og til skriftkulturen» (Skaftun i Blikstad-Balas,
2016, s. 14).
Elever kommer til skolen med ulik bakgrunn. Vi vet at
foreldres forhold til skriftkulturen påvirker hvordan barna lykkes, og særlig
påvirker det leseferdighetene. Det viser for eksempel PIRLS 2021. Antall bøker
hjemme påvirker elevenes leseferdigheter. Det gjør at noen elever har bedre
utgangspunktet for å mestre skolen enn andre. Skolebiblioteket kan derfor bidra
til å utjevne sosiale forskjeller ved å gi elevene tilgang til mange bøker.
I skolen blir elevene ofte pålagt å lese tekster. Dette er
tekster som læreren velger for elevene. På skolebiblioteket kan elevene selv
velge hva de vil lese. I LK20 er det også et poeng at elevene skal få velge
litteratur ut fra egne interesser, og målet som står i norskfaget, er koblet
til bruk av bibliotek: «velge bøker fra bibliotek ut fra egne interesser og
leseferdigheter» (Kunnskapsdepartementet, 2019b). Når elevene har mye å velge
i, vil de i neste omgang bli bevisst på hva de liker, og hva de ikke liker. Det
fører til at de kan utvikle en identitet som leser og etter hvert oppsøke
biblioteket på egen hånd. Fritidslesing er en
av de viktigste faktorene som bidrar til å utvikle gode leseferdigheter. Det er
derfor avgjørende at skolen legger til rette for at elevene kan utvikle
motivasjon for å lese. Et velfungerende skolebibliotek er essensielt for at
dette skal være mulig.
Kildekritikk og kildetillit
Det er ingen tvil om at elevene ifølge LK20 skal lære seg
både informasjonssøk og kildekritikk. Den kunnskapssøkende, tenkende og aktive
eleven er et ideal. Verbet å utforske er det mest brukte verbet i læreplanen og må
ses i sammenheng med synet på læring. Verb som beskriver at elevene skal
arbeide med utforsking og problemløsning, er: søke,
finne, velge og
vurdere. Ofte er dette knyttet til håndtering
av informasjon og vurdering av kilder slik det for eksempel står at digitale
ferdigheter i religion og etikk innebærer: «å finne, tolke og vurdere ulike
kilder i arbeidet med fagstoff om religion, livssyn og etikk»
(Kunnskapsdepartementet, 2019b). I bibliotek- og informasjonsvitenskap samles
evnen til å søke, finne og vurdere informasjon i begrepet informasjonskompetanse. Omtalen av digitale
ferdigheter er det nærmeste vi kommer en samlet beskrivelse av
informasjonskompetanse i læreplanen. Informasjonskompetanse er imidlertid mer
enn digitale ferdigheter. Det handler om å forstå hvordan kunnskap og
informasjon skapes og spres i samfunnet. Derfor er kunnskap og forståelse for
bibliotekets rolle i samfunnet en del av det å bli et informasjonskompetent
menneske. Norskfaget er imidlertid det eneste faget der bibliotek er nevnt som
et sted for å søke etter informasjon. Mål for opplæringen etter 7. trinn er at
eleven skal kunne
«orientere seg i
faglige kilder på bibliotek og digitalt, vurdere hvor pålitelige
kildene er, og vise til kilder i egne tekster» (Kunnskapsdepartementet, 2019a)
I LK06 var bruk av bibliotek i større grad knyttet opp til
elevenes arbeid med informasjonskilder (kompetansemål etter 10. trinn og vg3).
Koblingen mellom bibliotek og informasjonskilder er tatt ut av disse
kompetansemålene. Det har nok sammenheng med digitaliseringen av skolen.
Elevene går ikke til biblioteket når de skal finne informasjon, men til Google.
Bruk av bibliotek i tilknytning til informasjonssøkearbeid gir imidlertid
signaler om hva slags ressurs og institusjon et bibliotek er, og hva slags rolle
en bibliotekar har. Før dreide det seg om at elevene oppsøkte det fysiske
biblioteket når de skulle hente informasjon til en skriveoppgave. Bibliotekaren
veiledet elevene og hjalp dem til å finne informasjonen. Nå er bibliotekarens
rolle å gi opplæring og veiledning i søk både digitalt og på bibliotek. Dette
knytter seg gjerne til begrepet kildekritikk.
Den svenske bibliotekforskeren Olof Sundin (2018) mener
imidlertid at begrepet kildekritikk bør
kompletteres med begrepet kildetillit.
Kildetillit handler om å ha tillit til de etablerte metodene vi har i samfunnet
for kunnskapsproduksjon, og de kildene som utgår fra disse metodene.
Skolebibliotekaren kan bidra til at elevene utvikler kildetillit. Sundin (2018)
beskriver biblioteket som en «stabiliserande faktor» i et oppdelt
informasjonsunivers.
I et slikt perspektiv blir bruk av bibliotek i skolen
viktig. Bibliotekarene med sin ekspertise på kunnskapsorganisering og sitt
særlige blikk for informasjonssøk og kildetillit kan på en særlig måte støtte
eleven i å utvikle informasjonskompetanse. Biblioteket kan fungere som en
felles referanseramme for skolens opplæring i informasjonskompetanse. Slik sett
er det uheldig at biblioteket i liten grad nevnes i læreplanen i forbindelse
med elevenes opplæring i å søke, vurdere og bruke informasjon.
Fornyelse av fag og særlig norskfaget
Selv om skolebiblioteket betraktes som en tverrfaglig arena
med relevans for mange fag i skolen, så har norskfaget et særlig forhold til
skolebiblioteket. Det er norskfaget som har hovedansvaret for leseopplæringen
og er dessuten det eneste faget der bruk av bibliotek blir nevnt i
kompetansemålene. Jeg vil derfor bruke norskfaget som et eksempel på hvordan
skolebiblioteket kan bidra til å fornye faget norsk i tråd med LK20. Jonas
Bakken har skrevet om de mange dimensjonene av norskfaget i LK20 og kaller disse
for redskapsfaget, danningsfaget,
opplevelsesfaget og identitetsfaget
norsk (Bakken 2020, s. 263). Han knytter de ulike dimensjonene til lesing i
faget. En slik inndeling kan kaste lys over skolebibliotekets arbeid med
lesing.
Lesing i redskapsfaget norsk
dreier seg ifølge Bakken (2020, s. 254–259) om selve leseopplæringen, men også
kritisk lesing, utholdenhet i lesing og å lese på begge målformer. Det
innebærer videre å lese både på papir og skjerm. Skolebiblioteket kan forsterke
norskfagets arbeid med elevens leseferdigheter, og det knytter seg ikke minst
til skolebibliotekets samling. LK20s mål om utholdenhet i lesing kan vanskelig
realiseres uten at elevene daglig har omgang med skolebibliotekets samling av
tekster, og at det settes av tid til lesing i skolen.
Lesing i danningsfaget norsk
knyttes til at skolen legger føringer for hvilke tekster elevene skal møte.
Læreplanen nevner for eksempel at elevene skal lese sakprosa og
skjønnlitteratur på bokmål og nynorsk, samiske tekster på norsk, faktabøker
osv. Det er et stort arbeid å finne fram til de konkrete tekstene i alle
sjangre. Flere har pekt på at elevene med nynorsk som hovedmål møter færre
tekster på nynorsk etter at skolen er blitt digitalisert (Dimmen, 2021).
Skolebiblioteket er særlig viktig for at4 elevene skal møte tekster på nynorsk i
skolen.
Bakken (2020, s. 261) viser hvordan lesing i opplevelsesfaget norsk på nytt har blitt styrket i
LK20. Denne dimensjonen sto sterkt i L97, men i LK06 var det få spor av
opplevelsesfaget. Det er særlig i kjerneelementet Tekst
i kontekst at vi finner denne dimensjonen: «Elevene skal lese tekster
for å oppleve, bli engasjert, undre seg, lære og få innsikt i andre menneskers
tanker og livsbetingelser.» Lesing i opplevelsesfaget kan videre kobles til
målet om at elevene skal «velge bøker på bibliotek ut fra egne interesser og
leseferdigheter». Skolebibliotekarens kjennskap til barne- og
ungdomslitteraturfeltet kan bidra til å forsterke norskfaget som et
opplevelsesfag.
Bakken hevder at lesing i identitetsfaget
norsk er styrket i LK20. I tillegg er mangfoldsperspektivet i norskfaget blitt
sterkere. Vi kan finne det i formuleringer som:
«Gjennom arbeidet med faget norsk skal elevene bli
trygge språkbrukere og bevisste på sin egen språklige og kulturelle identitet
innenfor et inkluderende fellesskap der flerspråklighet blir verdsatt som en
ressurs.» (Kunnskapsdepartementet, 2019b)
Skolebiblioteket kan bidra med litteratur på andre språk enn
norsk og vise at flerspråklighet er en ressurs.
Bakken (2020) skriver avslutningsvis: «Norskfaget er et sted
å lære og et sted å være, et sted der elevene utvikler lesekompetanse, blir
innlemmet i den norske kulturen, får kulturelle opplevelser og utvikler sin
identitet, alt gjennom å lese» (Bakken, 2020 s. 272). Det samme kan vi si om
skolebibliotekets betydning i skolen.
Skolebiblioteket i framtidens skole
Et skolebibliotek er både skole og bibliotek. Det er med
andre ord en sammensmelting av to samfunnsinstitusjoner som begge er viktige
for opplysning, danning, utdanning og demokrati. Bibliotekvesenet representerer
frivillig lesing og folkeopplysning, mens
skolen representerer obligatorisk opplæring og
læreplanstyrt læring. Vi kan altså si at skolebiblioteket befinner seg i
spenningen mellom frivillighet og forpliktelse. I denne spenningen ligger også
skolebibliotekets muligheter dersom det utnyttes som både en frivillig
lystlesingsarena og en integrert del av opplæringen.
Innledningsvis skrev jeg at bruk av skolebibliotek ikke er
nevnt i forarbeidene til planen. I kirke-, utdannings- og forskningskomiteens
behandling av Meld. St. 28 (2015–2016) Fag,
fordypning, forståelse finner vi imidlertid en omtale av skolebibliotek:
«Komiteen vil understreke viktigheten av at
skolebibliotekene blir brukt systematisk i opplæringen, at de styrker sin
pedagogiske rolle og blir en integrert del av skolens opplæringsvirksomhet.
(Innst. 19 S (2016–2017))»
Det er mye som tyder på at det er langt mellom idealer og
virkelighet på dette området, og det er mye som tyder på at det har sammenheng
med manglende statlige føringer (se Carlsten og Sjaastad, 2017). En læreplan
har stor innflytelse på skolens praksis og viser også hva som skal prioriteres.
Det kan vi for eksempel se gjennom å studere alt veiledningsmateriell som er
utviklet av Utdanningsdirektoratet i tilknytning til LK20. For eksempel er det
utviklet en veileder for hva som er gode læremidler i LK20 (Utdanningsdirektoratet,
u.å.), men det finnes ikke veiledningsmateriell for bruk av skolebibliotek.
Fagfornyelsen skulle bidra til å løse utfordringer som
framtidens skole står overfor. Skolebiblioteket bør revitalisere sin rolle
gjennom å bli en tydeligere virksomhet i skolen – en virksomhet i
spenningsfeltet mellom skole og bibliotek, mellom forpliktelse og frivillighet
og mellom danning og utdanning. Her ligger mulighetene for framtidens
skolebibliotek. Denne muligheten bør i større grad speiles i de offentlige
styringsdokumentene for skolen. I framtidige læreplaner bør det stå en
tekst om skolebibliotekets funksjon og begrepet
skolebibliotek bør igjen komme inn i
læreplanen.
Note
1 Denne artikkelen er
en omarbeidet versjon av artikkelen «Skolebibliotekets betydning i
fagfornyelsen», som første gang sto på trykk i boka: I. Bøyum og Å.K. Tveit
(red.) (2023): Rom for lesing og utforsking:
Skolebibliotekets muligheter, ABM-media AS.
Litteratur
Bakken, J. (2020). Lesing i norskfaget etter
fagfornyelsen. Hva kan vi lære av PISA, og hva kan vi ikke lære? I: T. Frønes
& F. Jensen (red.), Like muligheter til god
leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. (s. 250−274). Oslo:
Universitetsforlaget.
Berge, K.L. (2005). Skriving som grunnleggende
ferdighet og som nasjonal prøve – ideologi og strategier. I: A.J. Aasen &
S. Nome (red.), Det nye norskfaget. (s.
161−188). Bergen: Fagbokforlaget.
Blikstad-Balas, M. (2016). Literacy
i skolen. Oslo: Universitetsforlaget.
Carlsten, T.C. & Sjaastad, J. (2017). A State-Run School Library Programme
in Norway: Political Contradictions. I: J. Pihl, K.S. van der Kooij &
T.C. Carlsten (red.), Teacher and Librarian Partnerships in Literacy
Education in the 21st Century (152). (s. 89−102). Sense Publishers.
Dimmen, T.P. (2021). Opplæringslova må sikre
likeverdig digital skulekvardag. Nynorsksenteret. https://nynorsksenteret.no/blogg/opplaeringslova-ma-sikre-likeverdig-digital-skulekvardag
Innst. 19 S (2016−2017). Innstilling
fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen om Fag – Fordypning – Forståelse.
En fornyelse av Kunnskapsløftet. https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Innstillinger/Stortinget/2016-2017/inns-201617-019s/?m=0
Karseth, B., Kvamme, O.A. & Ottesen, E. (2020). Fagfornyelsens læreplanverk – Politiske intensjoner,
arbeidsprosesser og innhold (Rapport 1). Universitetet i Oslo https://www.udir.no/contentassets/f9e24b76d66b4a23a2337644acf6d5a6/eva2020--delrapport-ap1.pdf
Kirke-, utdanning- og forskningsdepartementet.
(1997). Læreplanverket for 10-årig grunnskole.
Kunnskapsdepartementet. (2006). Læreplanverket for Kunnskapsløftet for grunnskolen og
videregående opplæring. Fastsatt som forskrift.
Kunnskapsdepartementet. (2019a). Læreplan i norsk (NOR01-06). Fastsatt som forskrift. Læreplan for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/nor01-06
Kunnskapsdepartementet. (2019b). Læreplan i religion og etikk (REL02-02). Fastsatt som
forskrift. Læreplan for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/rel02-02
Kunnskapsdepartementet. (2017). Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen.
Fastsatt som forskrift ved kongelig resolusjon. Læreplanverket for
Kunnskapsløftet 2020.
Meld. St. 28 (2015–2016). Fag,
fordypning, forståelse. Kunnskapsdepartementet.
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-28-20152016/id2483955/
NOU 1981: 7. (1081). Skolebibliotektjenesten.
Kirke- og undervisningsdepartementet.
NOU 2014: 7. (2014).
Elevens læring i framtidens skole – et
kunnskapsgrunnlag. Kunnskapsdepartementet.
NOU 2015: 8. (2025).
Framtidens skole – fornyelse av fag og kompetanser. Kunnskapsdepartementet.
Nussbaum, M. (2016). Litteraturens
etikk. Følelser og forestillingsevne.
Oslo: Pax.
Opplæringslova. (1998). Lov
om grunnskolen og den videregåande opplæringa (LOV-1998-07-17-61).
Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1998-07-17-61
Skaftun, A. (2016). Litteraturen
nytteverdi. Bergen: Fagbokforlaget.
Sundin, O. (2018). Den pedagogiska bibliotekarien:
från källkritik til källtillit. I: J. Hansson & P. Wisselgren (red.), Bibliotekarier i teori och praktik: utbildningsperspektiv på
en unik profession (s. 103−123). Lund: BTJ.
Utdanningsdirektoratet. (u.å.). Hva er gode læremidler? https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/laremidler/kvalitetskriterier-for-laremidler/
Annonse
Om forfatteren
Ingeborg Eidsvåg Fredwall er førstelektor i litteraturdidaktikk ved
Universitetet i Agder. Hun underviser i skolebibliotekkunnskap og
litteraturformidling og har arbeidet med barnehagelærerutdanning og
videreutdanning for lærere. Hun har skrevet artikler om litteraturundervisning
i skolen og skolebibliotek og har vært medredaktør for bøkene Elevene og
litteraturen (2022) og Skolebiblioteket som læringsarena (2023).