Tambars svakhetsdrikk Om å skape et behov for skriving i 1. klasse
Fagartikkel:Hva skjer når trollet Tambar fra bokserien til Tor Åge Bringsværd blir fri for svakhetsdrikken som skal gjøre at han ser ut som et vanlig menneske? Da trenger han hjelp. Ei slik knipe kan førsteklassinger hjelpe han ut av!
Det er lang tradisjon i skolen for å drive en lese- og
skriveopplæring der elevene systematisk øver på én bokstav i alfabetet om
gangen etter en fastsatt progresjon og gjerne med en bokstav i uka. Skriving av
egne tekster har vært utsatt til elevene har øvd seg gjennom alle bokstavene i
alfabetet. I de senere år har ny kunnskap ført til en øking av tempo i
bokstavinnlæringen i mange klasserom, gjerne til å øve på to bokstaver i uka.
Annonse
Forskning har vist at det er gode grunner til å vike fra den
lange tradisjonen med å vente med å la elevene skrive egne tekster til alle
bokstavene er innøvd. I stedet bør førsteklassinger få alle bokstaver i
alfabetet servert på en gang, og så få utforske skriftspråket gjennom å skape
tekster selv allerede fra skolestart (Myran & Håland, 2018).
Barn lærer
bedre av å oppdage enn å bli fortalt (Lillejord mfl., 2018, s. 49), og gjennom
å skape egne tekster får elevene selv oppdage sammenhenger mellom lyder i det
muntlige språket og skrifttegnene som representerer språklydene. Når elevene
skal skrive ord i en tekst de selv skaper, må de lytte ut språklyder. De
oppdager at ordene vi bruker når vi snakker, kan gjøres om til enkeltlyder.
Gjennom lydering kommer de frem til språklyder i ord de ønsker å skrive, og de
finner bokstavene som representerer språklydene.
Dette er funksjonell
bokstavlæring, der elevene lærer bokstaver etter hvert som de har bruk for dem
i egen skriving. Elevene skjønner gjennom en slik tilnærming til
bokstavinnlæring hva bokstavene kan brukes til, nemlig å formidle språk
skriftlig (Frost, 2003). Det er noe helt annet og langt mer motiverende enn å
øve på bokstaver og ord uten noe klart formål.
Oppdagende skriving
Korsgaard mfl. (2011) kaller den utforskende tilnærmingen
tidlig i skriveutviklingen når barn skriver egne tekster, for oppdagende skriving (Korsgaard mfl., 2011, s. 15). I
sin beskrivelse av dette legger de spesiell vekt på skriving som kommunikasjon.
Et viktig poeng ved oppdagende skriving som metode i begynneropplæringa er å
skape et behov for å skrive hos elevene, og det gjøres ved å ta utgangspunkt i
en felles opplevelse.
Men hva er det egentlig som kan skape et behov for å skrive
hos elevene? Mer enn én lærer har gjort seg den erfaringen at det ikke er alt
klassen gjør sammen, som egner seg til å skape skriveglede hos elevene.
En
felles opplevelse er ikke nødvendigvis det samme som å skape et behov for
skriving. Det er ikke sikkert at elevene ser det som nødvendig å skrive noe
selv om de for eksempel har hatt en felles turdag. Har det skjedd noe på den
turdagen som det er verdt å fortelle noen om? Elevene må ha noe på hjertet, noe
de vil kommunisere skriftlig, for å bli motivert for skriving. 6-åringer lærer
best når de får arbeide aktivt og utforskende i sosialt samspill med andre, og
når aktivitetene oppleves som meningsfulle og stimulerer barnets fantasi og
forestillingsevne (Lillejord mfl., 2018, s. 49).
Uten at skrivingen oppleves
som meningsfull og som viktig kommunikasjon, uteblir gløden og engasjementet
som må til for at barnet skal gjøre den krevende jobben med å lytte ut lyder i
ord for å finne skrifttegn som representerer lydene. Behovet for å skrive kan
oppstå dersom en opplevelse har skapt et engasjement ut over det hverdagslige,
og dersom teksten har en mottaker som det er et poeng å kommunisere skriftlig
med.
Brev til Tambar
Et skriveløp som er gjennomført i 1. klasse på Lyngheim
skole, kan illustrere dette. Klassen hadde flere ganger lest boka Tambar er et troll av Tor Åge Bringsværd. I boka får
vi vite at Tambar er en helt vanlig og vilter gutt som går i barnehagen,
bortsett fra en ting – han er et troll. Han og de andre trollene er avhengige
av trollmors «svakhetsdrikk», en gul saft som drikkes hver dag. Det er denne
saften som gjør at trollene blir små og ser ut som vanlige mennesker, og som
dermed sørger for at menneskene ikke oppdager trollene. Det er veldig viktig å
ikke bli avslørt, siden menneskene vil gjøre alt de kan for å jage trollene
bort.
Nettopp denne detaljen i boka tok læreren tak i og laget et opplegg
rundt. En dag mottok nemlig klassen et brev fra Tambar og bestevennen Gurine.
Dette var spennende! I brevet sto det at Tambar og Gurine skriver til klasse 1B
i håp om å få hjelp. De er blitt nesten fri for svakhetsdrikken, og Trollmor,
som pleier å lage safta, er på ferie. Derfor spør Tambar og Gurine om klasse 1B
kan hjelpe til med å finne en oppskrift på drikken slik at de kan få laget ny
saft og dermed unngå at menneskene oppdager dem. Sammen med brevet har Tambar
sendt den siste resten de har igjen av drikken.
Elevene fikk smake på saften
mens de tenkte ut ingredienser de mente svakhetsdrikken kunne inneholde.
Klassen diskuterte ivrig, og elevene hadde mange ideer til hva som kunne være
ingrediensene. Så var det tid for å skrive ned oppskriften. Elevene satt parvis
under skriveprosessen, og hadde bokstavremser som de kunne bruke dersom noen
bokstaver var ukjente. De var svært engasjerte i å hjelpe Tambar og Gurine, og
skrev ivrig under hele økten. Forslag til ingredienser som kom ned på papiret
var SITRON, MAGI SOKER, SOLSAFT, SPINAT, EPLSIN, PEPER, VANN, GÅTRI, IS, MAGISK
KRYMPEPULVER, APESIN, MAGISK GLITTR, SPISELI FARGE.
Når alle forslagene til oppskrift var klare, fikk elevene
også hjelpe til med å skrive på den store konvolutten som inneholdt brevene som
skulle sendes tilbake til Tambar. Etter dette ventet de spent på å få svar fra
Tambar, og en dag fikk de en beskjed fra ham: Tambar og Gurine takket for
oppskriftene. De fortalte at de hadde prøvd seg fram for å finne de rette
ingrediensene i svakhetsdrikken. Men plutselig hadde de laget en altfor kraftig
svakhetsdrikk, og Gurine var blitt bitte liten! Kunne nå elevene skrive en
oppskrift på en rød sterkhetsdrikk, slik at Gurine kunne bli normal igjen?
Det
er klart at elevene kunne hjelpe til med dette også. De svingte seg rundt igjen
og skrev ny oppskrift. Dermed ble følgende ingredienser skrevet ned: TOMAT,
KOLA, RIPS, BRINEBÆR, VANMELON, EPSIN, JOBØI.
Meningsfull skriving
Innenfor rammen av fiksjon ble en mottaker som det var verdt
å strekke seg for å kommunisere skriftlig med, skapt. Elevene var selvsagt klar
over at både Tambar og brevet var fantasi, men de aksepterte premissene for
fiksjonen. Dermed oppsto en skrivesituasjon der elevene hadde en mottaker som
det var meningsfullt for dem å skrive til, dette var skriftlig kommunikasjon på
ekte. Skrivingen deres var rett og slett viktig for Tambar, og det igjen skapte
det behovet for å skrive som må til for at førsteklassinger skal engasjere seg
i skrivingen.
Rammen av fiksjon ga undervisningen et preg av lek der
elevene fikk bruke sin fantasi og kreativitet, noe Lillejord peker på som
viktig for de yngste barnas læring (Lillejord mfl., 2018, s. 49). Ifølge
læreplanen er lek nødvendig for førsteklassingers trivsel og utvikling, og
samtidig gir lek i opplæringen mulighet til kreativ og meningsfull læring
(Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 7). Lærere bør utnytte rommet lek gir for å
legge til rette for skrivesituasjoner der behov for å skrive kan oppstå hos elevene.
Skjønnlitteratur inviterer til meddiktning, og egner seg
derfor godt som utgangspunkt for å skape meningsfulle skrivesituasjoner som gir
de yngste elevene behov for å skrive. Det kan gjøres som i eksempelet vi har
presentert. Det kan også gjøres gjennom å ta i bruk dramatilnærminger, for
eksempel lærer i rollen som en av karakterene i boka de arbeider med. En slik
tilnærming kan gi elevene en opplevelse som er såpass utenom det vanlige at den
er verdt å fortelle om til andre som ikke har vært til stede.
Det er ikke bare arbeid med skjønnlitteratur som kan skape
gode skrivesituasjoner, det finnes også mange andre måter å skape behov for
skriving hos elevene. Kanskje er det en utkledd voksen som dukker opp og
stikker av med klassebamsen, sånn at elevene må skrive til noen for å få hjelp
til å få bamsen tilbake. Kanskje gjør elevene et eksperiment som det er
meningsfullt å skrive rapport om. Kanskje finner elevene en skatt mens de er
ute på sin faste turdag, eller kanskje får de være med på noe så utenom det
vanlige som elgjakt, der de får være med på å slakte og partere elg. En slik
opplevelse vil det være verdt å skrive om for å kunne fortelle om det til noen
som aldri har vært med på noe lignende.
Også rammelek av ulike slag kan skape engasjert skriving.
Uansett om elevene leker sykehus, brannstasjon, avis, badeland eller noe annet,
vil de ha bruk for å skrive skilt av ulike slag. Avhengig av hvilken lek det er
snakk om, kan de ha bruk for å skrive resepter, menyer, instruksjoner, plakater
og annet for å kommunisere skriftlig. I denne typen leker kan det også være
behov for å skrive jobbsøknader. Bare fantasien setter grenser for hva som kan
skrives, og siden lek er barns naturlige måte å være og å lære på (Sæbø, 2023,
s. 14), er sjansene store for at elevene vil være engasjerte og oppleve
undervisningssituasjonen som meningsfull.
I 1. klasse på Lyngheim skole venter elevene spent på nytt
svar fra Tambar og Gurine. Dersom det kommer, er de klare! De har mange flere
oppskrifter på lur, og selv om de ikke kan alle bokstavene ennå, kan de gjerne
gjøre jobben med å lytte ut lyder i ord og å finne bokstavene som hører til,
dersom det kan hjelpe Tambar og vennen hans. Det fine er at nå kan de flere
bokstaver enn før, for de lærte seg noen nye sist de skrev brev til dem.
Litteratur
Frost, J. (2003). Prinsipper for god leseopplæring. Innføring i
den første lese- og skriveopplæringen. Cappelen Akademisk Forlag.
Korsgaard, K., Hannibal, S. & Vitger, M. (2011). Oppdagende skriving. Cappelen Damm AS.
Kunnskapsdepartementet. (2017). Overordnet
del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Fastsatt som forskrift
ved kongelig resolusjon. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/verdier-og-prinsipper-for-grunnopplaringen/id2570003/
Lillejord, S., Børte, K. & Nesje, K. (2018). De yngste barna i skolen: Lek og læring,
arbeidsmåter og læringsmiljø – En forskningskartlegging. Kunnskapssenter for
utdanning, www.kunnskapssenter.no
Myran, I.H. & Håland, A. (2018), Skriving fra
første dag – hvis skolen er forberedt. Bedre Skole, (1), s. 51−55.
Sæbø, A.B. (2023). Tverrfaglige lekeprosjekt i
begynneropplæringen. Universitetsforlaget.
Annonse
Om forfatterne
Siv Anita Bjørkli er universitetslektor ved UiT Norges arktiske universitet
og underviser i norskdidaktikk på institutt for lærerutdanning. Hun er også
samarbeidspartner med regioner og skoler i tilknytning til desentralisert
ordning for kompetanseutvikling i skolen, Dekomp. Tidligere har hun jobbet i
over 20 år som lærer i barneskolen.
Katrine Lyngseth Lund jobber som lærer ved Lyngheim barneskole i
Rana kommune. Hun er adjunkt med tilleggsutdanning, med stor interesse for
lesing og skriving i begynneropplæringen. Hun har ansvar for tidlig innsats/
intensiv opplæring ved skolen.