Ill.foto: Ståle Johnsen
Sats på skolebiblioteket!
Debatt: – Et godt skolebibliotek trenger ansatte med bibliotekfaglig kompetanse.
I Regjeringens leselyststrategi for 2024-2030 står det i
første kapittel: «Vi skal satse på skolebiblioteket». Dette er et fantastisk
utsagn. Det burde klippes ut, lamineres og henges opp på veggene og dørene til
samtlige av landets rektorer, skolesjefer og kommune- og
fylkeskommunedirektører. Selvfølgelig skal vi satse på skolebiblioteket!
Men like selvfølgelig kreves det midler til formålet.
Dokumentet viser til vellykkede lesekampanjer, som for eksempel
tøyveskebiblioteket. Dette er et tiltak som er rettet mot barnehagebarn for å
danne grunnlag for leselyst. Tøyveskebiblioteket har vist seg så populært at
mange folkebibliotek sliter med å dekke etterspørselen etter litteratur.
Det
står med andre ord ikke på viljen, verken hos bibliotekarer, barnehageansatte
eller foreldre og foresatte, men når kommunene selv skal sørge for å stille med
penger, blir det erfaringsmessig snart tomt for bøker på hyllene.
Skolebibliotek er hjertet i skolen. Det er her man kan finne
kilder til læring, men vel så viktig er det å stimulere til leselyst og
fritidslesing hos elevene. Det grunnlaget elevene får gjennom undervisningen
skaper forhåpentligvis en appetitt på å lære mer om fagene. En kompetent skolebibliotekar kan stille
elevenes nysgjerrighet ved å lage utstillinger og lesekampanjer basert på ulike
tema som elevene kan fordype seg i. Og så skal man heller ikke glemme skolebibliotekets
potensiale som ressurs for de ansatte.
Lærere trenger også inspirasjon, og et
av kjerneoppgavene til en bibliotekar er formidling av relevant litteratur.
Bibliotekaren kan bistå læreren med tilgang til fordypningslitteratur fra det
nasjonale biblioteksystemet, gratis og franko for læreren og skolen. For like
viktig er samarbeidet mellom lærer og bibliotekar i dannelsen av en god
bibliotekbruker.
Det sier seg selv at et godt skolebibliotek skal ha ansatte
som innehar bibliotekfaglig kompetanse. Disse skal sørge for et levende
bibliotek med samlinger som er faglig oppdatert og tilpasset elevenes
aldersspenn, kognitive nivå og interesser. Da nytter det ikke å avspise
skolebiblioteket med et par timers bemanning i uka. Da er det ikke greit med
mediebudsjett i størrelsesorden noen få tusenlapper i året. Da holder det ikke
at biblioteket bare er der, uten noen skolebibliotekarer til stede.
Det må ikke
være slik at skoleelever taper på å vokse opp i en liten ressursfattig kommune
uten midler til å skape kompetente bibliotekbrukere. I en rapport utført av
Innlandet fylkesbibliotek står det: «Rapporten viser at bibliotekene har
klart å omstille seg, til tross for at de kommunale bevilgningene har gått ned.
Samtidig viser den at antall årsverk har en direkte sammenheng med bruken av
biblioteket» (Folkebibliotekloven – hva førte den til? Statistikkrapport
2023)
Viktigheten av et godt og tilgjengelig skolebibliotektilbud
dreier seg om dannelsen av samfunnsaktive medborgere for fremtiden. Elevene
skal læres opp til å ta aktivt del i utviklingen av samfunnet, og for å kunne
greie det må de læres opp til å tenke kritisk, empatisk, utviklende og kreativt.
Til det trenger de tilgang på mangfoldig, aktuell litteratur som er
kvalitetssikret.
Tilbudet ligger i skjæringspunktet mellom kultur og
informasjon, og burde være representert på enhver grunnskole og videregående
skole i hele landet, uansett kommuneøkonomi og innbyggertall, i form av et
kompetent og oppegående skolebibliotek.