Ill.foto: Mostphotos
Hva nå med lesingen?
Debatt: – Regjeringens leselyststrategi mangler tiltak for de eldste aldersgruppene.
Regjeringen lanserte på forsommeren en strategi
for økt leselyst. Det finnes flere måter å forstå strategien på. Dagbladets
Sigrid Hvidsten kalte den «For en svindel» i en aviskommentar
9. juni. Vi har tro på en mer konstruktiv tilnærming. Vi gir strategien et
forsiktig godkjent på to områder, men det gjenstår fire punkter før vi kan
snakke om en samlet lesestrategi.
Strategidokumentet «Sammen om lesing» gir en nøktern virkelighetsbeskrivelse og
analyserer utfordringene vi står overfor. Oppsummeringen om at det er «grunn
til bekymring», ville mange heller ha byttet ut med: «Nå er det krise». Likevel
er nok alle enig om at Norge nå må satse ordentlig for å øke lesingen i
befolkningen.
Den
andre delen av lesestrategien omhandler innsatsområdene. Her er det en god
gjennomgang av aktivitetene og forbedringsmuligheter for aldersgruppene som
motiveres av leselyst. Basert på erfaringer kan mange aktiviteter videreutvikles,
på helsestasjonen, i barnehager, skoler og bibliotek. Nasjonalt lesesenter skal
arbeide med den nye nasjonale lesesatsningen. Som vi skal komme tilbake til, står
det imidlertid ingenting om midlene som trengs i strategiperioden frem til 2030
for å nå ambisjonen om å snu utviklingen.
Hva mangler?
Lesestrategi for de eldre
aldersgruppene i skolen
Målgruppen
for strategien er aldersgruppen 0 – 19 år. Likevel er den øvre del av denne aldersgruppen
viet liten plass, selv om utfordringene kanskje er størst her og tiltakene få. I
Lillehammer har kommunen vedtatt en egen, offensiv lesestrategi. Der
videreføres en mangeårig innsats i barnehager og barneskoler. På ungdomsskolen skal
nytt tilbud utvikles, hvor elevene skal motiveres til å lese og være engasjerte
samfunnsborgere gjennom å trenes i kritisk tenkning og ytringsfrihet.
Målet er
at den unge generasjonen skal være opplyste, deltakende borgere. Gjennom ulike
læringslaboratorier skal det utvikles verktøy og plattformer for å øke samfunnsdeltakelsen
blant ungdom. Lillehammer kommune har valgt å involvere flere eksterne aktører
i dette arbeidet og nettopp samspillet er en forutsetning for å lykkes. Slike
aktiviteter, for aldersgruppen over 13 år, må innarbeides i den nasjonale
strategien.
Lesestrategi for dem utenfor
skolesystemet, ikke minst foreldre
En
lesestrategi kan ikke stoppe ved fylte nitten år. Den siste leserundersøkelsen
viste at voksne leser klart mindre for barna, mens de som fortsatt gjør det,
leser mer for dem enn før. Dette øker forskjellene i Norge. Foreldre kan ikke
overlate ansvaret for lesing fullt og helt til barnehage og skole. Lesende
voksne er viktige rollemodeller, og de må motiveres.
Gjennomgang av
virkemiddelapparatet og forslag til forbedringer
Et
naturlig spørsmål å stille ved en korsvei som denne, er om virkemiddelapparatet
som eksisterer, er best egnet til å gjennomføre nødvendige endringer. I
strateginotatet finnes det ingen drøfting av dette. Kanskje man kunne samle
aktørene, gjennom en utredning. Vi mener temaet er så viktig at det fortjener
en offentlig utredning (NOU).
Reell vilje til satsning
Når
man har en krise og vil satse på å snu utviklingen, trengs det midler. Kommende
nasjonalbudsjetter må speile behovene som er påpekt.
Utfordringen
til kultur- og likestillingsministeren og kunnskapsministeren er å erkjenne at dette
strategiarbeidet er en god start, men at det gjenstår to etapper:
- Utvikle
strategier for de de eldste ungdommene og foreldregenerasjonen og gjennomgå
virkemiddelapparatet.
- Få
med tilstrekkelige midler i statsbudsjettet for 2025.
Lesing er en forutsetning for demokratiutviklingen. Dette
var også et av temaene på årets World Expression Forum på Lillehammer som ble
fulgt opp i praksis under Norsk Litteraturfestival hvor mer enn 9000 barn og
unge deltok. Vi kan ikke bare verne om demokratiet vårt gjennom investeringer i
Forsvaret; kampen om informasjon, forståelse, samfunnsdeltakelse og engasjement
er vel så viktig.
Lillehammer kommune har utviklet en egen lesestrategi,
«Leseløft Lillehammer». Sammen skal vi videreføre et verdifullt samarbeid for å
oppnå resultater. Likevel trengs det en Nasjonal lesestrategi, del 2.