bibliotek lesing litteratur

Hva nå med lesingen?

Debatt: – Regjeringens leselyststrategi mangler tiltak for de eldste aldersgruppene. 

Publisert Sist oppdatert

Regjeringen lanserte på forsommeren en strategi for økt leselyst. Det finnes flere måter å forstå strategien på. Dagbladets Sigrid Hvidsten kalte den «For en svindel» i en aviskommentar 9. juni. Vi har tro på en mer konstruktiv tilnærming. Vi gir strategien et forsiktig godkjent på to områder, men det gjenstår fire punkter før vi kan snakke om en samlet lesestrategi.

Strategidokumentet «Sammen om lesing» gir en nøktern virkelighetsbeskrivelse og analyserer utfordringene vi står overfor. Oppsummeringen om at det er «grunn til bekymring», ville mange heller ha byttet ut med: «Nå er det krise». Likevel er nok alle enig om at Norge nå må satse ordentlig for å øke lesingen i befolkningen.

Den andre delen av lesestrategien omhandler innsatsområdene. Her er det en god gjennomgang av aktivitetene og forbedringsmuligheter for aldersgruppene som motiveres av leselyst. Basert på erfaringer kan mange aktiviteter videreutvikles, på helsestasjonen, i barnehager, skoler og bibliotek. Nasjonalt lesesenter skal arbeide med den nye nasjonale lesesatsningen. Som vi skal komme tilbake til, står det imidlertid ingenting om midlene som trengs i strategiperioden frem til 2030 for å nå ambisjonen om å snu utviklingen. 

Hva mangler?

Lesestrategi for de eldre aldersgruppene i skolen

Målgruppen for strategien er aldersgruppen 0 – 19 år. Likevel er den øvre del av denne aldersgruppen viet liten plass, selv om utfordringene kanskje er størst her og tiltakene få. I Lillehammer har kommunen vedtatt en egen, offensiv lesestrategi. Der videreføres en mangeårig innsats i barnehager og barneskoler. På ungdomsskolen skal nytt tilbud utvikles, hvor elevene skal motiveres til å lese og være engasjerte samfunnsborgere gjennom å trenes i kritisk tenkning og ytringsfrihet. 

Målet er at den unge generasjonen skal være opplyste, deltakende borgere. Gjennom ulike læringslaboratorier skal det utvikles verktøy og plattformer for å øke samfunnsdeltakelsen blant ungdom. Lillehammer kommune har valgt å involvere flere eksterne aktører i dette arbeidet og nettopp samspillet er en forutsetning for å lykkes. Slike aktiviteter, for aldersgruppen over 13 år, må innarbeides i den nasjonale strategien.

Lesestrategi for dem utenfor skolesystemet, ikke minst foreldre

En lesestrategi kan ikke stoppe ved fylte nitten år. Den siste leserundersøkelsen viste at voksne leser klart mindre for barna, mens de som fortsatt gjør det, leser mer for dem enn før. Dette øker forskjellene i Norge. Foreldre kan ikke overlate ansvaret for lesing fullt og helt til barnehage og skole. Lesende voksne er viktige rollemodeller, og de må motiveres.

Gjennomgang av virkemiddelapparatet og forslag til forbedringer

Et naturlig spørsmål å stille ved en korsvei som denne, er om virkemiddelapparatet som eksisterer, er best egnet til å gjennomføre nødvendige endringer. I strateginotatet finnes det ingen drøfting av dette. Kanskje man kunne samle aktørene, gjennom en utredning. Vi mener temaet er så viktig at det fortjener en offentlig utredning (NOU).

Reell vilje til satsning

Når man har en krise og vil satse på å snu utviklingen, trengs det midler. Kommende nasjonalbudsjetter må speile behovene som er påpekt.

Utfordringen til kultur- og likestillingsministeren og kunnskapsministeren er å erkjenne at dette strategiarbeidet er en god start, men at det gjenstår to etapper:

  • Utvikle strategier for de de eldste ungdommene og foreldregenerasjonen og gjennomgå virkemiddelapparatet.
  • Få med tilstrekkelige midler i statsbudsjettet for 2025.
  • Lesing er en forutsetning for demokratiutviklingen. Dette var også et av temaene på årets World Expression Forum på Lillehammer som ble fulgt opp i praksis under Norsk Litteraturfestival hvor mer enn 9000 barn og unge deltok. Vi kan ikke bare verne om demokratiet vårt gjennom investeringer i Forsvaret; kampen om informasjon, forståelse, samfunnsdeltakelse og engasjement er vel så viktig.

Lillehammer kommune har utviklet en egen lesestrategi, «Leseløft Lillehammer». Sammen skal vi videreføre et verdifullt samarbeid for å oppnå resultater. Likevel trengs det en Nasjonal lesestrategi, del 2.

Powered by Labrador CMS