Sunniva Haugland, rektor ved Volla skole, Lillestrøm.
Foto: Andreas Dalene / Lillestrøm kommune
Fullstendig filtrering av alt innhold på internett kan være en svært kortsiktig løsning
Debatt: – Skolen må gi elevene mulighet til å utvikle digital dømmekraft, slik at de er forberedt når de skal stå på egne ben.
Udir har nylig kommet med nye anbefalinger om regulering av internett for skoleelever, på bestilling fra Kunnskapsdepartementet.
I skolens formålsparagraf står det: «Opplæringa skal, i samarbeid og forståing med heimen, opne dører mot verda og framtida». Nå skal ikke lenger internett være en del av verden. På skolen.
Jeg er enig i at skoler har en viktig plikt til å beskytte barn mot skadelig innhold, slik opplæringsloven krever. Det er vår plikt å sørge for at barn ikke eksponeres for voldelig eller upassende innhold. Men det finnes en fare ved å gjøre disse filtrene for omfattende, særlig på barnetrinnet. Hvis vi kun gir dem tilgang til innhold som på forhånd er godkjent av oss, lærer de ikke å håndtere annen informasjon.
Jeg er derfor usikker på om fullstendig skjerming er den beste løsningen. I Lillestrøm kommune har det blitt innført filtre som virker også når enhetene tas med hjem. Dette kan justeres og strammes inn ved behov, og gjør at elevene har tilgang til internett, samtidig som de beskyttes mot skadelig innhold - uten at det går på bekostning av opplæringen.
Skolen har ikke bare ansvar for å beskytte barna – vi har også et ansvar for å utvikle ansvarlige borgere med evne til kritisk tenkning. Fullstendig filtrering av alt innhold på internett kan være en svært kortsiktig løsning. Hvis vi ikke gir dem muligheten til å utvikle digital dømmekraft i trygge omgivelser, risikerer vi at de ikke er forberedt når de står på egne ben.
Vi som jobber i skolen, ser at mange elever får egne digitale enheter i ung alder. Til tross for at en god del har foreldrekontroll, ser vi at vi får mange henvendelser fra foresatte og elever om ting som foregår på nettet utenfor skoletid. Den digitale virkeligheten er altså allerede tilstedeværende i elevenes liv i barneskolen. Jeg er også bekymret for at omfattende sensur i skolen vil gjøre at elevene i større grad vil søke svar på spørsmålene sine på egenhånd. Dette kan øke sannsynligheten for at barn og unge eksponeres for skadelig innhold, ukritiske kilder og feilinformasjon, uten at kompetente voksne har mulighet til å veilede dem.
Den norske skolen har gjennom årene vært kritisert for å ikke utvikle seg i takt med samfunnsutviklingen. Dette tiltaket kan føre til at skolen fremstår som enda mer i utakt med den virkelige verden som elevene møter utenfor skolen. Hvis skolen i for stor grad skjermes fra virkeligheten, kan det føre til at skolens innhold og undervisning fremstår som mindre relevant. Relevans i utdanningen er avgjørende for engasjement og for å sikre at de utvikler ferdigheter som de vil trenge i både dagens og fremtidens samfunn.
Skolen er i en unik posisjon til å ruste elevene for fremtiden, gjennom å gradvis hjelpe dem med på utvikle ferdighetene de trenger. Jeg mener derfor at de langsiktige konsekvensene av beslutninger som tas på vegne av barn og unge, bør vurderes grundig.
Hva mener du?
*) Denne teksten ble opprinnelig publisert på LinkedIn.