esport gaming videospill

La barna spille, sats på e-sportcup i skolen

Debatt: – Det er på tide å la elevene som liker gaming få sin egen skolecup, på lik linje med fotballen!

Publisert

Som lærer på Ytre Enebakk skole har jeg lenge vært opptatt av å møte elevene der de er. E-sport, profesjonaliseringen av konkurransespill, er en aktivitet som mange barn bruker mye tid på, men som i skolen har fått lite oppmerksomhet. Jeg har ofte sett at spill får et negativt stempel på grunn av debatten om skjermtid. Men i år, etter henvendelse fra elevene selv, ønsket vi å gjøre noe annerledes – å bruke elevenes interesse for spill til noe positivt. Derfor arrangerte vi en skolecup i e-sport for alle elevene fra første til syvende klasse.

Vi vet at omtrent 86 prosent av barn i barneskolen spiller dataspill, men denne aktiviteten blir sjelden sett på som en del av læringsprosessen i skolen (Medietilsynet). Målet mitt med denne skolecupen var todelt. Jeg ønsket både å skape en arena for elevene, hvor de kunne bruke sine spillferdigheter i en positiv setting, og samtidig vise lærerne at e-sport kan være en ressurs i skolen. Det var viktig for meg å demonstrere hvordan spill kan fremheve og løfte enkelte elever, spesielt de som ikke alltid får skinne i mer tradisjonelle læringssituasjoner.

En vei til mestring og tilhørighet

Gjennom e-sport kan vi skape muligheter som gir disse elevene en følelse av mestring og tilhørighet i klasserommet. I tillegg svarte vi med dette på det som kommer fram av Digigen-prosjektet, at barn og ønsker at vi voksne viser mer interesse for og er mer til stede i deres digitale liv og de spillene de spiller. (Idunn Seland (Ed.), 2022)

For de yngste spilte vi Mario Kart, mens de eldre konkurrerte i Rocket League. Vi valgte disse spillene fordi de legger vekt på samarbeid og strategisk tenkning, ferdigheter som elevene kan overføre til andre læringssituasjoner. Det var en flott mulighet for elevene til å engasjere seg og lære gjennom lek.

Det var rørende å se hvor godt noen av de elevene som ofte sliter med å finne utfordringer i skolehverdagen, klarte seg i denne settingen. Flere av dem briljerte som både spillere og kommentatorer. De fikk en ny rolle i klasserommet, hvor de kunne vise frem sine tekniske ferdigheter og sin evne til å formidle. Det ga dem en mulighet til å føle seg sett og verdsatt på en helt annen måte enn de vanligvis gjør.

Samtidig opplevde også vi lærere en læringskurve. Flere av oss var skeptiske i forkant, spesielt de som ikke har erfaring med e-sport. Mange var bekymret for at konkurransen kunne føre til uro. Men jeg visste fra egen erfaring, både som lærer og som ansvarlig for det lokale idrettslagets e-sporttilbud, hvor verdifullt dette kunne være for elevene våre.

Til tross for den skepsisen som noen hadde, ble vi positivt overrasket: Hele klassen satt konsentrert, heiet på lagkameratene sine og støttet spesielt de elevene som vanligvis strever i skolehverdagen. Dette viste meg hvordan e-sport kan skape fellesskap og bidra til positive dynamikker i klassen, selv blant de elevene som ellers har utfordringer med å delta på samme nivå som andre.

For de som vurderer å starte en skolecup i e-sport, kan jeg si at det ikke trenger å være komplisert. Vi brukte spill som Mario Kart for de yngste og Rocket League for de eldre elevene. Til Rocket League fikk vi også hjelp fra det lokale idrettslaget, som har et eget e-sporttilbud. Dette viser at det er mulig å hente støtte fra lokalmiljøet hvis man trenger det.

Viljen er viktigere enn utstyret

Det viktigste er ikke utstyret, men viljen til å prøve noe nytt. E-sportturneringer burde være like vanlig i skolen som fotballcuper. Mange barn liker dataspill like godt, om ikke bedre, enn fotball. Dette er en flott måte å engasjere enda flere elever på og la dem skinne på sine egne premisser.

E-sport handler heller ikke bare om spill – det er også en arena for å utvikle viktige ferdigheter som samarbeidsvilje, strategisk tenkning og kommunikasjon. Det knytter seg direkte til LK20, hvor digitale ferdigheter er en av de grunnleggende ferdighetene vi skal jobbe med. Gjennom e-sport lærer elevene også hvordan de kan være gode digitale medborgere, ved å opptre respektfullt og vennlig i en digital setting. Disse ferdighetene tar de med seg videre i skolehverdagen og i den stadig mer digitale verden vi lever i.

Gjennom denne skolecupen i e-sport har jeg sett hvor viktig det er å møte barna der de er, og anerkjenne interessene deres. Jeg håper flere skoler tar sjansen på å utforske e-sport som en læringsarena, og ser hvordan det kan være en ressurs, spesielt for å trene samarbeid, problemløsning og fellesskap. E-sport har en unik evne til å inkludere flere elever og gi dem en mestringsfølelse som kanskje er vanskelig å oppnå i mer tradisjonelle aktiviteter.

Referanser

 

 

 

Powered by Labrador CMS