Universitetet i Stavanger.

Håper nye lærerutdanninger skal snu søkertrenden

Ved Universitetet i Stavanger håper de at et nytt årsstudie med mer praksis og master på deltid skal få flere til å søke seg til læreryrket. 

Publisert

– Søkertallene til lærerutdanningene er urovekkende, og står ikke i stil med betydningen yrket har for samfunnet, sier rektor ved Universitetet i Stavanger, Klaus Mohn til NRK

Nå vil de teste om nye veier inn i lærerutdanningene og læreryrket kan være løsningen. 

Universitetet lanserer tre nye studietilbud. 

  • Et årsstudium i læring og psykologi, som senere kan bygges inn i en grunnskolelærerutdanning. Studenter som ikke vil gå videre med lærerutdanning etter det nye årsstudiet, kan få året godkjent inn i flere andre utdanningsløp.
  • En deltids master for de som tok lærerutdanning før den ble en femårig masterutdanning. Dette er et tiltak for å få flere lærere til å bli i yrket. 
  • Mulighet for å bli lektor på to år dersom du har en bachelor med minst ett fag som undervises i skolen. Såkalt profesjonsrettet master med integrert praktisk pedagogisk utdanning (PPU) kan også tas på deltid. 

Mer praksis

I pressemeldingen fra universitetet står det at i det nye årsstudiet vil studentene få en grunnleggende forståelse av barns læring og generelle psykologiske utvikling. 

– En del av utfordringene lærere møter i skolehverdagen er av psykologisk art. Vi ønsker å gi studentene kunnskap om disse, sier Lars Rune Waage, leder for Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk ved UiS.

UiS-rektor Klaus Mohn.

Mye av undervisningen skal dessuten skje ute i skolene. 

Studentene skal ha åtte ukers praksis. 

På formiddagen skal de jobbe med elevene. På ettermiddagen kommer faglærere fra UiS til praksisskolen for å arbeide med faglige spørsmål sammen med studentene og praksislærerne. 

– Økt fleksibilitet og flere innganger til lærerutdanning er fellesnevnere for arbeidet vårt for å rekruttere flere til læreryrket, sier UiS-rektor Klaus Mohn.

Powered by Labrador CMS