Ill.foto: Mostphotos
Dropp kartleggingsprøver og juster de nasjonale prøvene
Debatt: – Det er blitt stadig flere prøver og tester i skolen de siste 20 årene. Mye tyder på at det ikke bidrar til mer læring.
Det er blitt stadig flere
prøver og tester i skolen de siste tjue årene. Prøvene inngår i det som kalles
skolens system for kvalitetsvurdering. Prøvene er innført av nasjonale
myndigheter, lokale myndigheter og av skolene.
Hva dette systemet koster
i kroner og hvor mye det spiser av de totale skoleressursee, er det ingen som
vet. Systemet har utvilsomt vokst seg for stort, og det er mye som tyder på at
det ikke bidrar til at elevene lærer mer. Det er snarere tegn på at
vurderingstrykket skaper mistrivsel og motivasjonsfall, og at ressursene kunne
vært brukt bedre.
Vurderingssystemet må bli
mindre omfattende, og det må støtte bedre opp under elevenes læring og lærernes
pedagogiske arbeid. Denne konklusjonen støttes av et offentlig utvalg som har
gått gjennom systemet (Prøitz-utvalget). Men hvor skal man begynne?
En elefant må spises bit
for bit, og jeg tror det samme gjelder for skolens omfattende prøve-system. Regjeringen
kommer med en melding til Stortinget til høsten, hvor de foreslår endringer. Kunnskapsminister Kari Nessa
Nordtun har allerede signalisert endringer for de nasjonale prøvene. Det er
bra. Utdanningsforbundet mener hun bør starte med to endringer som kan gi bedre
læring og sannsynligvis bedre trivsel. Hun bør fjerne kartleggingsprøvene i 1.
klasse og endre de nasjonale prøvene.
En klokere
start
Elevenes motivasjon og
trivsel har blitt gradvis dårligere de siste 10-12 årene. Økende skolevegring
og utagering er symptomer på at for mange elever sliter med å finne mening i
skolen. Vold er mest utbredt i de laveste klassetrinnene, og statistikk viser
at det er stadig flere elever som blir tidlig skoletrøtte. Vi vet ikke hva
dette skyldes, og antakelig årsakene sammensatte. Uansett er det svært
urovekkende.
Det er grunn til å anta
at vurderingspresset i skolen er negativt for sårbare elever. Vi må skape en
førsteklasse med mer tid til lek, og til at elevene kan bli kjent med fagene og
skolens arbeidsmåter i sitt eget tempo. Prøitz-utvalget anbefaler oss å fjerne
kartleggingsprøver på første trinn, det vil være et godt bidrag.
Kartleggingsprøvene på 1.
trinn er i dag frivillige – men det ser likevel ut som om de fleste skoleeiere
gjør dem obligatoriske i sin kommune. I 2023 hadde 83 prosent av alle elever kartleggingsprøvene.
Dette bør det bli slutt på. Lærere må gis ansvar for å bruke
kartleggingsverktøy etter behov og tilpasset den enkelte elev. Det kan spare
mange barn for opplevelsen av nederlag og manglende mestring.
Ro i skolen
Også de nasjonale prøvene
bør avvikles, sier Prøitz-utvalget. Det støtter vi. De nasjonale prøvene og
offentliggjøringen av resultatene, legger til rette for en usunn utvikling av
skolen. Politikere med ulik farge bruker resultatene til å legitimere egne kjepphester,
eller for å anklage sine meningsmotstandere for å ikke gjøre noe. I virkeligheten
sier resultatene av de nasjonale prøvene nesten ingen ting om årsaken til
eventuelle endringer. De kan derfor i realiteten ikke brukes til verken å
legitimere eller diskreditere politikk.
Skolen trenger ro, og må utvikles med utgangspunkt
i de som er der: Elevene og lærerne og skolelederne. Læreprosesser er
komplekse, og de påvirkes av en rekke forhold i skolen, i barn og unges
hjemmemiljø og i generelle samfunnstrender. Lærere må ha handlingsrom og gode rammer.
Da trenger de prøver som kan tilpasses elevenes læring og klassens
undervisning. Det siste skolen trenger i dag, er enda flere prøver eller andre
kjepphester.
*) Dette debattinnlegget ble først
publisert i Stavanger Aftenblad 30.7.2024.