Ill.foto: Mostphotos
Myndighetene vet hvorfor barn utvikler ufrivillig skolefravær, men de snakker ikke om det
Debatt: – Brudd på opplæringsloven, diskrimineringsloven og barnekonvensjonen får ingen konsekvenser for kommunene.
Myndighetene tviholder på begrepet
«problematisk skolefravær», et sekkebegrep som rommer det meste og som også har
et atferdsteoretisk innhold. Barnet har fravær i forhold til skolen. Punktum
slutt.
Vi ønsker å bidra med noen nyanser her og
retter søkelyset mot ufrivillig skolefravær/skolevegring. Dette omfatter barn
som er motivert for læring, men som ikke klarer å gå på skolen på grunn av
emosjonelt ubehag. Det er
barn som ekskluderes fra fellesskapet; ofte på grunn av mobbing og manglende
tilrettelegging. En stor del av barna er nevrodivergente barn (autisme,
ADHD, Tourettes) og barn med dysleksi og andre lese- og skrivevansker.
Vi er to foresatte som har engasjert oss
i tematikken ufrivillig skolefravær, og vi tar utgangspunkt i egne og andres
erfaringer i dette arbeidet. I tillegg lener vi oss
på hva tilsyn, ulike offentlige rapporter og forskning viser.
Sviktende oppfølging
De siste årene har vi gjennomført om lag
30 informasjonsmøter om ufrivillig skolefravær med myndigheter, politikere og
organisasjoner. Vi
gjør dette ut fra et perspektiv om barns rettigheter og konsekvensene det får
når barna ikke får den oppfølgingen de skal ha. Den svikten vi er vitne til er
enorm, og den har store ringvirkninger. Dette må myndighetene ta til seg; det
er tross alt de som sitter med det overordnede ansvaret.
I august 2023 gjennomførte vi et møte med
direktør Morten Rosenkvist og divisjonsdirektør Atle Teksum ved Utdanningsdirektoratet
i forbindelse med deres kunnskapsinnhenting på området.
Vi er usikre på om vår informasjon ble tatt på alvor og videreformidlet. Et
viktig poeng i vårt informasjonsmøte var å vise at både Kunnskapsdepartementet
og Utdanningsdirektoratet allerede vet hvorfor barn utvikler ufrivillig
skolefravær, og at vi ønsker tiltak som retter seg mot problematikken. Vi
ønsker ikke flere kurs for lærere eller virkningsløse atferdsprogrammer.
Skoler er i mange kommuner
underfinansierte. Lærere får derfor ikke brukt sin profesjonsetiske plattform i
praksis og rektorer tvinges til å begå lovbrudd. Det er innlysende at dette får
konsekvenser.
Utbredt mobbing
Forskningsleder Christian Wendelborg, som står bak
analysen av Elevundersøkelsen, uttaler i magasinet Psykisk helse at flere enn 85 000 elever blir mobbet. Det
er et svimlende tall på barn som blir utsatt for psykisk og fysisk vold på et
sted de er tvunget til å være. Den offentlige omsorgssvikten i skolen viser seg
også i spesialisthelsetjenesten BUP. I 2022 gjorde Nasjonalt
kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS)
en studie som viser at flere enn halvparten av barna som er henvist til BUP,
også er grovt mobbet i skolen. I NRK-artikkelen Syk av skolen blir
årsakssammenhengen synlig. Nesten ett av to barn og
unge i psykiatrien har utfordrende skolemiljø som en sentral faktor i sitt
sykdomsbilde. I tillegg oppga behandlerne at over en tredjedel av pasientene
deres ikke får god nok oppfølging av skolen.
I en oppsummering fra statsforvalterne, Brudd på opplæringsloven kapittel 9A, rapporterer
flere av dem at skolene ikke tar elevene på alvor
eller vurderer barnets beste i skolemiljøsaker. Det synliggjøres også en sammenheng mellom mangel på faglig tilrettelegging og
opplevelse av utrygghet av skolemiljøet. Denne sammenhengen støttes opp av
professor Amundsens og seniorforsker Geir Holtan Møllers studie: Faglig mestring
og prestasjonsangst hos elever med ufrivillig skolefravær.
I forkant av barnets ufrivillige skolefravær hadde 71 prosent av barna
prestasjonsangst og hele 83 prosent hadde redusert mestringstillit. Det er en
fallitterklæring av skolens tilrettelegging.
PPT er den tjenesten som til dels skal
bidra med veiledning på systemnivå, men også skrive sakkyndig vurderinger. De
har en nøkkelrolle for at barn skal få rett til spesialpedagogikk, og dermed
adekvat tilrettelegging i skolen. Nordlandsforskning (2022) viser i sin
rapport Bemanning
i PP-tjenesten: Tilstrekkelig
for å oppfylle tjenestens mandat? at PPT sliter med begge sine oppgaver.
NRK-journalist Per-Øyvind Fange og hans
kollegaer ønsket å undersøke mer om hvordan det faktisk
står til med spesialundervisningen og belyser dette i Kampen mot bokstavene. NRK ba alle statsforvalterne om innsyn i tilsynene de
har hatt med landets grunnskoler de siste seks årene. Tallene er nedslående
også her: De fikk tilsendt 134 rapporter. I 86 prosent av dem fant
statsforvalterne lovbrudd.
I Proba-rapporten Kunnskapsgrunnlag om etterlevelse av
opplæringsloven (2023), som Udir selv har bestilt, avdekkes også regelbrudd. Det er kort sagt utfordringer med etterlevelse av flere områder av
opplæringsloven. De største utfordringene med regelverket knytter seg blant annet til tilpasset opplæring, spesialundervisning og kapitlet om skolemiljø (kapittel 9
A).
I dette lille utvalget av rapporter og
artikler så blir det synlig det vi foreldre føler på kroppen hver dag når barna
våre opplever en skolehverdag uten mestring, tilhørighet og et godt og trygt
læringsmiljø. Vi som lever livene våre på bakkenivå vet også at det er enorme
mørketall i norsk skole.
Rektorer protesterer
Vi ser at flere tar bladet fra munnen og
sier ifra.
Nylig kunne vi lese at rektorer over hele landet protesterer,
og tidligere i år oppsummerte Bærumrektorene det vi alle vet: «Vi kan ikke
trylle mer.» Mens myndighetene lukker øynene og belyser problemstillingen
fragmentert, ser vi andre at skuta styrer mot grunn.
En viktig årsak til at barn ikke får sine
tilrettelegginger i skolen er at brudd på opplæringsloven,
diskrimineringsloven og barnekonvensjonen ikke får noen konsekvenser for
kommunene. Vi vet at varsling er risikabelt, og at varsling av systemproblemer
ofte blir transformert til personalsaker.
«Konsekvensene av å varsle i Norge er så livsødeleggende at det må
ropes et kraftig varsko», sto det i en
kronikk i Aftenposten fra 2009. Samme året skrev Barneombudet om manglende
rettssikkerhet for elevene. De konkluderte med følgende; Kommuner løper liten
eller ingen risiko ved å bryte opplæringsloven.
Kommunene som skoleeiere skal stille med nødvendige
ressurser og kompetanse. Dessverre ser det ut til at ansvaret delegeres nedover
til hver enkelt skole, rektor, lærere. Vi begynner å se omrissene av et system
som svikter fatalt og hvor ingen av oss blir hørt.
Ansvarspulverisering
I stedet for at ansvaret skyves oppover
til den øverste ledelsen i Norge, ser vi at ansvarspulveriseringen lever i
beste velgående. Ansatte, elever og foresatte betaler prisen, og i fortvilelse
over situasjonen er det lett å starte pekeleken.
Det ser ut til at myndighetene dekker seg
bak dette store og ulne begrepet problematisk skolefravær og unngår dermed
ubehaget som oppstår når man må erkjenne hvor skoen faktisk trykker; Barn får
ikke sine lovpålagte rettigheter. Det vet også både Udir og KD.
Hvorfor gjør de ikke noe med det som er det faktiske problemet?