Frykter heldagsskole vil bety enda mer skole
Kjell Ingolf Ropstad frykter at dersom man innfører heldagsskole vil de yngstes skolehverdag blir enda mer organisert. Han gjentar Krf-forslag om å innføre et førskoleår.
– Seksårsreformen ble aldri det den var tenkt å være. Vi mener fortsatt at det lureste er å skrote den, sier leder i Utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget, Hege Bae Nyholt (R).
Tirsdag ble sluttrapporten i evalueringen av seksårsreformen lagt frem. Hovedkonklusjonen til forskerne er at reformen ikke ble slik man planla og at frileken har mistet sin posisjon.
De anbefaler derfor en rekke tiltak, men å reversere reformen er ikke et av dem.
– Da er man nødt til å følge forskernes anbefalinger om å øke bemanningen og gi leken fysisk plass i klasserommene, sier Nyholt.
Det vil gjerne kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun også. Og hun lar seg også friste av anbefalingen om å innføre heldagsskole for førsteklassingene.
Les også: Anbefaler heldagsskole for førsteklassinger
Frykter mer skole
På den måten kan hverdagen til de yngste bli mer fleksibel, mener forskerne.
– Heldagsskolen kan gi den nødvendige fleksibiliteten i skolegangen og vil sikre at alle elevene kan delta i samme fellesskap, sier Kari Nessa Nordtun.
Kjell Ingolf Ropstad, stortingsrepresentant for Krf, frykter derimot at heldagsskole fort kan bli til enda mer skole.
– Vi bør heller innføre førskoleklasse, slik man har i Sverige og Danmark. Da får barna en myk start med større grad av barnehagepedagogikk og fri lek, sier han.
Senest i 2023 la Krf frem et forslag om å utsette skolestart til sju år og innføre et førskoleår for seksåringene. Men det ble stemt ned i Stortinget.
– Sfo er snart den siste arenaen der barn har frilek. Resten av dagen består av voksenstyrte aktiviteter, enten det er i skolen eller i fritidsaktiviteter, sier Ropstad.
– Jeg føler regjeringen ikke tar funnene forskerne har gjort på alvor. De bør ta grep og innføre et førskoleår for seksåringene.