Kjell Ingolf Ropstad (Krf).

Frykter heldagsskole vil bety enda mer skole

Kjell Ingolf Ropstad frykter at dersom man innfører heldagsskole vil de yngstes skolehverdag blir enda mer organisert. Han gjentar Krf-forslag om å innføre et førskoleår. 

Publisert Sist oppdatert

– Seksårsreformen ble aldri det den var tenkt å være. Vi mener fortsatt at det lureste er å skrote den, sier leder i Utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget, Hege Bae Nyholt (R). 

Tirsdag ble sluttrapporten i evalueringen av seksårsreformen lagt frem. Hovedkonklusjonen til forskerne er at reformen ikke ble slik man planla og at frileken har mistet sin posisjon. 

De anbefaler derfor en rekke tiltak, men å reversere reformen er ikke et av dem. 

– Da er man nødt til å følge forskernes anbefalinger om å øke bemanningen og gi leken fysisk plass i klasserommene, sier Nyholt.

Det vil gjerne kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun også. Og hun lar seg også friste av anbefalingen om å innføre heldagsskole for førsteklassingene. 

Les også:  Anbefaler heldagsskole for førsteklassinger

Frykter mer skole

På den måten kan hverdagen til de yngste bli mer fleksibel, mener forskerne. 

– Heldagsskolen kan gi den nødvendige fleksibiliteten i skolegangen og vil sikre at alle elevene kan delta i samme fellesskap, sier Kari Nessa Nordtun. 

Kjell Ingolf Ropstad, stortingsrepresentant for Krf, frykter derimot at heldagsskole fort kan bli til enda mer skole. 

– Vi bør heller innføre førskoleklasse, slik man har i Sverige og Danmark. Da får barna en myk start med større grad av barnehagepedagogikk og fri lek, sier han. 

Senest i 2023 la Krf frem et forslag om å utsette skolestart til sju år og innføre et førskoleår for seksåringene. Men det ble stemt ned i Stortinget. 

– Sfo er snart den siste arenaen der barn har frilek.  Resten av dagen består av voksenstyrte aktiviteter, enten det er i skolen eller i fritidsaktiviteter, sier Ropstad. 

– Jeg føler regjeringen ikke tar funnene forskerne har gjort på alvor. De bør ta grep og innføre et førskoleår for seksåringene. 

 

© Utdanningsnytt

Powered by Labrador CMS