Lover en mer praktisk Osloskole – men ikke færre tester
– Vi har allerede tatt grep for å gjøre undervisningen mer praktisk og skal satse enda mer, sier byråd Julie Remen Midtgarden (H). Men hun mener elevene fremdeles må kartlegges.
– Det er ingen motsetning mellom en mer praktisk skole og å følge med på at elevene faktisk lærer det de trenger for å klare seg i livet. Jeg forventer at lærerne følger nøye med på dette i det daglige, sier utdanningsbyråd i Oslo, Julie Remen Midtgarden (H).
I juni i år gjeninnførte byrådet tre obligatoriske prøver i Osloskolen: To overgangsprøver i lesing og regning på 4. trinn og Osloprøven i lesing på 6. trinn.
I et intervju med Utdanningsnytt sier derimot leder for Utdanningsforbundet i Oslo, Marianne Lange Krogh, at hun ønsker seg en ny kurs for Osloskolen, med mindre testing og måling.
Hun mener det må til dersom man skal klare å følge opp regjeringens ungdomsmelding for en mer variert og praktisk undervisning, og byrådets egen Hammersborg-erklæring.
Til det sier byråden:
– Vi må vite om tiltak i skolen fungerer. Når vi ønsker å gjøre skolen mer praktisk, må vi også vite at det bidrar til læring. Jeg forventer også at lærerne følger nøye med på dette i det daglige.
Midtgarden viser til at byrådet allerede har tatt flere grep for mer praktisk undervisning og en sterkere satsing på ungdomsskolen og yrkesfagene.
– I revidert budsjett tok vi igjen hele etterslepet på yrkesfagutstyr etter de rødgrønne for å motivere flere til å velge en yrkesfaglig utdanning, og vi satser særlig på ungdomsskoler i levekårsutsatte områder av byen, sier hun.
Enig med UDF i at mer penger trengs
Samtidig deler hun Marianne Lange Kroghs syn på at det er behov for mer ressurser.
– Jeg er helt enig med Utdanningsforbundet Oslo i at det trengs mer penger enn det som kommer fra regjeringen. I Oslo har vi allerede styrket grunnskolen med 100 millioner kroner som kan brukes til mer praktisk undervisning.
Midtgarden er spesielt bekymret for guttene. Hun tror de vil få nytte av en mer praktisk skole.
– Byrådet skal gjennomføre en større ungdomsskolesatsing som løfter motivasjon og mestring. Da vil vi særlig se på tiltak som kan løfte gutter som sliter i skolen. Vi vil at flere skal få mer praktisk erfaring tidlig. For bekymringsfullt mange gutter faller fra. Mange av dem vil ha nytte av mer en mer praktisk skole, sier Midtgarden.
– Samtidig må vi følge med på, og følge opp, at alle har gode nok lese-, skrive- og regneferdigheter. En mer praktisk skole er ingen trylleformel som vil løse alle utfordringene i skolen, understreker Midtgarden.