Skolegudstjenester er fortsatt tillatt
Debatt: – Den enkelte skole bestemmer hvordan de markerer julefeiringen hos seg.
I Utdanningsnytt onsdag 13. november skriver leder i Human-Etisk Forbund at den nye opplæringsloven forbyr skolegudstjenester, og at Utdanningsdirektoratets veileder om skolegudstjenester er misvisende. Dette stemmer ikke.
Da ny opplæringslov ble behandlet i Stortinget, slo flertallet i Utdannings- og forskningskomiteen fast at kommuner og fylkeskommuner avgjør deltakelse på skolegudstjenester. Komiteen viser til veilederen, der det blant annet står:
«I Norge har mange skoler tradisjon for å la elever delta på gudstjeneste i skoletiden i forbindelse med høytider som blant annet jul og påske.»
Veilederen viser også til Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen kapittel 1.2. der det blant annet står:
«Skolen skal gi elevene historisk og kulturell innsikt og forankring, og bidra til at hver elev kan ivareta og utvikle sin identitet i et inkluderende og mangfoldig fellesskap. […]
I veilederen har vi lagt til grunn at deltakelse på gudstjeneste eller andre tradisjonelle feiringer av høytider kan være en del av dette.
Flertallet i Utdannings- og forskningskomiteen mener at dette tydeliggjør skolens mulighetsrom, og mener det ikke er behov for en ytterligere lovforankring av muligheten til å tilby skolegudstjenester.
Nylig stilte en stortingsrepresentant skriftlig spørsmål til kunnskapsministeren om skolegudstjenester. I svaret bekrefter kunnskapsministeren at tilbud om skolegudstjeneste ikke omfattes av forbudet mot forkynnelse i opplæringen. Hun skriver at det å lære om julen både som en kristen høytid og som felles kulturarv er viktig for å kunne forstå, forholde seg til og ta del i en høytid som preger livet til alle som bor i Norge.
Likeverdige alternativer
Den enkelte skole bestemmer hvordan de markerer julefeiringen hos seg, og det er opp til kommuner og fylkeskommuner om man ønsker å tilby elevene å delta på skolegudstjeneste. Skoler som tilbyr elever å delta på skolegudstjeneste, skal også tilby et likeverdig alternativ for elever som ikke deltar.
Skolen skal vise respekt for elevenes religion og livssyn. Elever har rett til fritak fra aktiviteter i skolen som oppleves som utøvelse av en annen religion eller livssyn enn sitt eget. Muligheten til fritak ivaretar elevers religionsfrihet.
Utdanningsdirektoratets veileder belyser rammer og problemstillinger knyttet til å la elevene delta på skolegudstjenester.