Ill: Mostphotos
En ABC for lokal skoleutvikling og tilpasset opplæring
Debatt: Tips for å jobbe med elevens rett til tilpasset opplæring i egen skole.
I opplæringsloven er elevens rett til tilpasset opplæring forsterket (§ 11-2). Dette medfører krav til læreres dokumentasjon av tilfredsstillende
læringsutbytte (§ 11-2).
I ny
opplæringslov får skolen en plikt til å jevnlig og systematisk vurdere om
elevene har tilfredsstillende utbytte av opplæringen. Kapittel 11 i ny
opplæringslov ivaretar aktivitetsplikten og dokumentasjonsplikten for at
elevene får et tilfredsstillende læringsutbytte og at elevene har en
progresjon. Dette kravet i § 11-2 til at lærere skal følge med på utviklingen
til elevene gjør at skolen gjør dette på en systematisk måte og legger det inn
som rutinearbeid.
Vi kan tenke at det
likner slik skolen gjør det med aktivitetsplikten og dokumentasjonsplikten i §
12-4, tidligere 9A-4, for et trygt og godt psykososialt skolemiljø. Ved mistanke
eller bekymring for brudd på denne loven trykkes det på «den røde knappen» som utløser
aktivitetspliktens fem steg. Her er 6 tips til hvordan deres skole kan jobbe
med § 11-2 i profesjonsfellesskapet.
1. Profesjonsfellesskap
og skoleutvikling
I
læreplanverkets overordnet del verdier og prinsipper for grunnopplæringen er
det tre kapitler. Det første omhandler verdier i opplæringen. Det andre om
prinsipper for læring, utvikling og danning. Det tredje om prinsipper for skolens
praksis. Sagt på en annen måte skal de verdiene som legges til grunn (kapittel
1) for profesjonens praksis (kapittel 2), utgjøre dokumentasjonen om hvilke
prinsipper skolen praktiserer etter (kapittel 3). I læreplanverket får vi
beskrevet kunnskap «å vite hva», mens vi i profesjonsfellesskapet utvikler
kompetanse «å vite hvordan». Profesjonsfellesskapene bes om å jobbe forskning-
og erfaringsbasert.
Tips: Ha
fast teamtid for læring og kompetanseutvikling om undervisningspraksis.
Undervisningsvurdering er noe annet enn undervisningsplanlegging.
2. Jobbe
forskning- og erfaringsbasert i profesjonsfellesskap
Skolen
skal etter opplæringsloven § 11-2 ha oversikt og følge med på utviklingen til
elevene, og lærere skal melde fra til rektor ved bekymring. Skoler velger seg
ulike måter å følge med på elevenes læringsutbytte. Det skoler gjør felles er å
føre oversikter som tall og statistikk, gjerne i regneark. Som forskningsdata
kalles dette kvantitative data eller tynne data. For å gjøre analyser trenger
vi et bredere analysegrunnlag. Vi innhenter derfor mer informasjon og flere
kvalitative data ved å bruke kvalitative metoder for datainnhenting. Dette
kalles tykke data. Til sammen kan de kvantitative og kvalitative dataene
utgjøre et analysegrunnlag for å jobbe forskning- og erfaringsbasert i
profesjonsfellesskapet. For å innhente kvalitative data kan vi bruke
kvalitative metoder som observasjon med logg, små intervjuer med elever,
refleksjonslogger fra elever, vi kan samle elevtekster og andre elevarbeider
eller gjøre notater fra elevsamtaler.
Tips:
Når dere samler kvalitative data, husk å samle data dere kan lære av.
Eksempelvis kan du ikke lære mer av å notere ned avvik om det som ikke
fungerer, du må notere fra der undervisningspraksiser gjør at elever lærere mer
og bedre.
3. Kollektiv
kompetanseutvikling i profesjonsfellesskap
Kollektiv
kompetanseutvikling i profesjonsfellesskap er å reflektere over verdier,
vurdere og videreutvikle praksis (jf: kapittel 3.5 i OVD). Å vurdere betyr i
realiteten å bedømme kvaliteten ut fra en gitt standard. Læreplanverket er
digitalt og angir de standardene elevenes kompetanseutvikling skal måles etter.
I profesjonsfellesskapet trenger vi å jobbe med kunnskap om praksis, prøve ut
ulike læringsstrategier som er med å utvide verktøykassa for å tilpasse
undervisningen (§ 11-1). Vurderinger i profesjonsfellesskapet kan vi omtale som
undervisningsvurderinger. De skal vurdere kvalitet for å kunne videreutvikle
god undervisningspraksis. Når vi har planlagt undervisningen som skal skje i en
periode, trenger vi også planlegge for undervisningsvurdering i samme periode.
Tips: Planlegg
for hvilke kvalitative data dere skal bruke som analysegrunnlag i perioden, og
sett av tid til å vurdere kvalitet i profesjonsteamet. Bruk læreplanverket som
standard.
4. Undervisningsvurdering
Undervisningsvurderinger
er vurderinger av god eller dårlig kvalitet i undervisningen. Det er fire faser:
- a) Planlegge:
Skriv formål og planlegg hvem som gjør hva og hvordan for en periode.
- b) Gjennomføre:
Bruk forskningsmetodikk (kvalitative metoder) for å innhente informasjon.
- c) Vurdere
i team: Bruk arbeidsmetodikk for «å utvikle praksis» i profesjonsteam.
- d) Videreutvikle
praksis: Følg opp funn og beskriv god kvalitet. Lag prinsipper (slik gjør vi
det hos oss) for pedagogisk praksis for deres trinn, team eller skole.
Tips: Når
teamet har planlagt for undervisning i en periode, planlegg også for
undervisningsvurdering i samme periode. Følg trinnene over.
5. Elevenes
medvirkning
Elevene
har rett til å medvirke i alt som gjelder de selv (oppll. § 10-2). Det er vanlig
at lærere og skoleledere stiller seg spørsmål om hva dette innebærer. I undervisningsvurderinger
kan vi lage rutiner for elevmedvirkning i undervisningsvurderinger. Og…med elevmedvirkning
i dokumentasjonsarbeidet. Når undervisningsvurderingen planlegges i
profesjonsteamet for en periode, kan elever inviteres med i en plangruppe.
Dette kan gå på omgang. Alle må få være med å ta et slikt ansvar gjennom
skoleåret.
Tips: Gi
roller og oppdrag til elevgrupper slik at de aktivt bidrar som plangruppe i de
fire fasene for undervisningsvurderinger.