Illustrasjonsfoto: Adobe Stock
Det er viktig å la alle ansatte få kjenne at de betyr noe for utviklingen av barnehagen
Debatt: Både de som er kritiske, og de som ser muligheter i alt.
Vi lever i dag i et samfunn preget av forventninger, vekst og
et ønske om egenutvikling. Drømmen er å realisere seg selv gjennom sine beste
egenskaper. Noe som kan være en selvfølge som privatperson, kan være en
utfordring i jobb. Eller?
I vår hverdag i barnehagen møter vi mange forventninger og
krav. I en barnehage kan noen se et fjell av utfordringer, der andre ser
muligheter og tenker at dette blir gøy. I barnehagen trenger vi alle typer
mennesker.
Forskjeller er viktig
I vår hverdag trenger vi ulike personer. Evnen til kritisk
tenkning kan fort bli en utfordring for den positive og er kanskje i overkant
hos den som bare ser utfordringer. Her er det mulig å skape rom for forståelse,
aksept for den du og andre er.
Er det din jobb å gjøre noe med hvordan andre
reagerer på ting som blir sagt og gjort i barnehagen? Eller kan du gjøre noe
med hva du selv sier og gjør, og hvordan du selv tar ting? I et team må vi alle
være åpne for flere perspektiver. For å sitere den avdøde musiker Frank Zappa: «A mind is like a
parachute, it doesn’t work if it isn’t open.» Gi alle muligheten til å
føle på det å gi og ta. Og det er lov å gjøre feil. Å feile er den beste
medisin for utvikling. For hva kan du lære når alt går bra? Og hvordan tar du
med deg og lærer av det som gikk litt dårlig?
Rom for kreativitet
Vi forstår oss selv gjennom tidligere oppturer og nedturer.
Vi kan lære av hverandre, av det vi har gjort, og av samarbeid. Her kan vi
finne rot, motsetninger og konkurranse. Prosesser skal drives av dialog. Skal
vi ha rom for kreativitet, er det viktig med ansatte som er forskjellige. Et
ønske om at vi alle skal trekke sammen i et harmonisk fellesskap, kan kvele
kreativtiten. Gjentar vi suksesshistorier, eller tør vi utvikle det mer?
Vi har ofte blikket rettet mot fremtiden. Det gjør at vi
mister oversikt over hverdagen vår. Derfor kan det være en idé å heller se på
det som skjer i dag, og leve her og nå med barna, enn alltid å tenke på neste
steg. Vi må klare å forankre nåtiden, med perspektiver fra fortiden og
fremtiden, og utnytte ansattes forskjeller. Vi må lytte til og akseptere
hverandre. Utvikler du deg i jobben, vil det komme flere til gode.