Barnegruppen tester om de har funnet verdens raskeste snegl.Foto: Sandra Bruvik
Da ansatte ble med på barnas utforskning av sneglen, skjedde det noe
Fagartikkel: Barna er fascinert av sneglen i barnehagen. Da ansatte blir med på barnas undring, fører det til nye oppdagelser og eksperimentering.
SigveLadsteinførstelektor ved NLA Høgskolen, avdeling for lærerutdanning
SandraBruvikpedagogisk leder i Blåklokka Barnehage Alver kommune
Publisert
Annonse
En snegl
utløser undring, eksperimentering og fascinasjon i en barnegruppe. Artikkelen drøfter
de ansattes rolle som medoppdager, ved å være oppmerksomt til stede og utvide
naturopplevelsen.
Annonse
Startet som
partnerskap
Etablering av
partnerskap mellom en lærerutdanningsbarnehage og NLA Høgskolen la grunnlaget
for et spennende utviklingsprosjekt knyttet til barns opplevelser i naturen.
Gjennom ett år har vi hatt gjensidig glede av å gjennomføre naturfaglig arbeid
i en barnegruppe som hadde stor interesse for dyr. Barnehagelærer Sandra hadde
merket at barna blant annet var opptatt av snegler og frosk og hvem som spiser
hvem. Som naturfaglærer i barnehagelærerutdanningen fikk Sigve mulighet til å delta
på utedager hvor det var søkelys på smådyr og deres levemåter. Gjennom
partnerskapet har personalet på avdelingen lagt til rette for barnas opplevelser
og naturfaglige uttrykk. Det har styrket kompetansen på barns læring og
utvikling. Ved å knytte relasjoner til barnegruppen og selv gjennomføre
naturfaglig arbeid sammen med barna, har Sigve økt sin forståelse for
sammenhenger mellom barn og natur. Den pedagogiske og didaktiske merverdien av
partnerskapet flyter dermed over til undervisning av barnehagelærerstudenter. Ansatte
har skrevet praksisfortellinger om barns opplevelser med smådyr og vi skal nå
se hvilke ringvirkninger en snegl kan ha for barn og ansatte i barnehagen.
Fascinerende
snegl
«Hvorfor kommer
den ikke ut?» sier et barn og blåser i åpningen. Barnet har funnet en snegl med
sneglehus og ser at sneglen er inni huset. «Kanskje den er redd» sier en voksen.
Barnet tenker og kommer hurtig med en forklaring: «Kanskje han var redd for at en
fugl skulle spise den». Den voksne foreslår at de skal legge sneglehuset på
bordet og observere hva som skjer. Stille. Barnet legger sneglen fra seg og
sitter i flere minutter og stirrer på sneglehuset. Plutselig høres: «Se! Nå
kommer den ut!». Flere barn hører at noe skjer og kommer løpende til.
Barns
opplevelser med dyr
Vi erfarer at
barn er genuint interessert i dyr, svært dyktige til å finne smådyr og fabelaktig
nysgjerrige på deres adferd og levemåte. Hele kroppen kan dirre av begeistring når
barn deler sine tanker om og forklaringer som gjelder dyrene de observerer.
Opplevelser med fascinerende dyr gjør et sterkt inntrykk og kan prege barna for
livet. De ansatte i barnehagen er viktige for å støtte og stimulere barnas tanker
og opplevelser. I denne situasjonen lytter den ansatte og kommer med et forslag
som utløser en lengre observasjon av sneglen. Her blir de ansatte sine roller i
barnehagen å være «medoppdagere» for å stimulere barna sin oppmerksomhet og
oppdagelse (Fisher & Leicht Madsen, 2002, s. 134). Vi har med interesse
merket hvor ivrige og utholdende noen barn kan være i en utforskende situasjon,
med hodet bøyd over en isboks hvor løpebiller og skolopendere suser rundt. Opplevelsen
utvides og berikes (for alle!) gjennom sanseinntrykk og en spennende dialog
mellom barna og den ansatte.
Snegl
utløser utforskning
Sneglen er
fortrolig med nysgjerrige barn og glir mot en sprekk i bordet. «Se, den lager
slimspor» sier et barn med glød i stemmen. «Ja, vet du hvorfor den lager
slimspor?» spør den voksne. Barnet vet ikke, men den voksne tar spontant
initiativ til et eksperiment for å utforske problemstillingen med slim og bevegelse.
Sammen legger den ansatte og barna hendene på det tørre trebordet og prøver å
gli bortover. De erfarer at det ikke er så lett. Så tar de vann på hendene og
gjør det samme på ny. Barna merker forskjellen. Nå glir det bedre. Erfaringene
fra eksperimentet overføres til en samtale i barnegruppen om betydningen slimet
har for at sneglen skal kunne bevege seg.
Undring og eksperimentering
Slimsporet vekker
undring, og en tilstedeværende ansatt åpner for mer eksperimentering. Det går
en tydelig linje fra barnet sitt sanseinntrykk, som utløser begeistring, og
hvordan den ansatte blir en viktig medundrer. Barns undring er en utrolig sterk
kraft til erfaring og læring (Broström & Frøkjær, 2016). I denne situasjonen
ser vi en spennende kobling mellom adferden til en snegl, barns mikroperspektiv
og muligheten en ansatt ser for eksperimentering. En hverdagslig situasjon som leder
til begynnende kunnskap om arter, fenomener og sammenhenger i naturen (Bergan, 2019).
Det er slående hvilken utømmelig kilde barns opplevelser med dyr er for utforskning
og læring. Som voksne i slike situasjoner er det vår oppgave og store privilegium
å gå sammen med barna på denne forunderlige og betydningsfulle læringsstien.
Utforskning
gir kunnskap
«Nå faller den!»
utbryter et barn med skrekkblandet fryd som observerer at sneglen er
faretruende nær en sprekk mellom bordplankene. Et annet barn følger engasjert
opp: «Den strekker seg jo, han rekker over, han holder jo seg med halen òg!». Sneglen
kommer seg over på utrolig vis og har nå sju ivrige barn som publikum. En voksen
spør om de skal lage en hinderløype til sneglen. Barna starter umiddelbart med
å lage sneglehinder av små og større steiner. Sneglen går gang på gang over
steinene og synes ikke å vurdere lettere alternativer for sin ferd over bordet.
Sneglen er ustoppelig, men det er barna også. Et kort settes på høykant og
sneglen begynner å klatre rett oppover kortet. «Å nei, den kommer sikkert til å
skli ned med slimet» roper et barn med skrekk i stemmen. Barnet som fant sneglen,
funderer: «Lurer på hvordan den skal komme seg over kanten av kortet?». «Den
skjærer seg sikkert» kommer det hurtig fra et tredje barn.
Forskerspirer
Spenningen som
oppstår rundt sneglens utrolige evne til å forsere hinder starter et skred av entusiastiske
observasjoner og tankerekker som utspiller seg til en fascinerende kollektiv
opplevelse. I barnehagen opplever vi at barns møter med dyr har en magisk evne
til å starte grublerier, spenning og begeistring. Det er slående hvilken forbløffende
evne barn har til å tenke seg løsninger og komme med forslag til hva som kan
skje i en utforskende prosess. Det er egenskaper en voksen forsker også er avhengig
av, og som faller naturlig og enkelt for barn. I barnehagen er det utvilsomt
mange forskerspirer.
Forskerfellesskap
Praksisfortellingen
avdekker også betydningen som ansatte har ved å være til stede og følge opp naturfaglige
situasjoner som noen dager serveres på sølvfat. Barn er oppfinnsomme og kunne
nok utviklet en hinderløype for snegler på egen hånd, men barna kunne like
gjerne fortsatt med annen lek og utforskning. Vi tenker at den voksne hadde en sentral
rolle ved å videreutvikle barnas interessante snegleobservasjoner til et givende
fellesskap av oppslukte forskerspirer. Fra denne og andre situasjoner hvor barn
er opptatt av smådyr kan vi bekrefte at personalet som stimulerer utforskning kan
utløse erfaringer som beriker fantasi og lek i en barnegruppe (Ødegaard et al.,
2023, s. 12).
Naturopplevelser
motiverer
Ett barns
nysgjerrighet på en snegl i sitt trygge hjem førte til en rekke sanseopplevelser
for sju barn. Opplevelser som med en ansatt til stede kan lede til nye samtaler
og mer utforskning i barnegruppen. Men, også observasjoner og eksperimentering
som utvider den naturfaglige og pedagogiske kompetansen til personalet i
barnehagen. Vi ønsker til slutt å fremheve hvordan naturopplevelser sammen med
barna kan berike egen arbeidshverdag. Barnas møte og erfaring med dyr er vårt
primære oppdrag. Men det er nydelig å merke hvordan delaktighet i barns
opplevelser med smådyr gir innsikt i barnas verden, glede og motivasjon i
arbeidsdagen.
Annonse
Litteratur
Bergan, V. (2019). Hvordan kan økologisk
dyrking bidra til bevissthet for bærekraft? I V. Bergan og K.E.W. Bjørndal (red):
Bærekraft i praksis i barnehagen (s. 99-114). Universitetsforlaget.
Broström, S. & Frøkjær, T. (2016). Realfag
i barnehagen. Pedagogisk forum.
Fischer, U. & Leicht Madsen, B. (2002). Se her! Om barns
oppmerksomhet og førskolelærerens rolle. Pedagogisk forum.
Ødegaard, E.
E., Hu, A., Severina, E., Oropilla, C.T. & Birkeland, Å. (2023). Felles
utforskning som arbeidsform. – en vei å vise – en vei å gå (KINDknow series
8). BARNkunne, Senter for barnehageforsking.
https://www.hvo.no/felles-utforskning-som-arbeidsform---rapport-fra-nasjonal-studie-om-barnehagens-innhold-og-arbeidsmater-kindknownoteseries_2023_.pdf
(hvl.no)