Ansatte i barnehagen opplever et stort press til å bruke programmer som bryter med barnehagens pedagogiske tradisjon
Fagartikkel:Mange barnehageansatte er frustrert over å måtte ta i bruk programmer de mener er et brudd med barnehagens verdier, viser studie.
SolveigØstremProfessor i pedagogikk ved Oslo Met – storbyuniversitetet
PublisertSist oppdatert
Annonse
Barnehager blir utsatt for et betydelig påtrykk utenfra
gjennom tilbydere av atferdsprogrammer, språkstimuleringsprogrammer,
kartleggingsverktøy, kvalitetsmålingsverktøy og opplegg for selvregulering og
følelseshåndtering.
Annonse
Felles for programmene er at de lover en enklere hverdag,
og at de er utviklet av fagmiljøer med stor avstand til hverdagslivet i
barnehagen.
Programmene innebærer «en predefinert standardisering av
pedagogiske arbeidsoppgaver» som står «i et motsetningsforhold til den
helhetlige, barnesentrerte arbeidsmåten vi kjenner i norsk barnehage» (Børhaug
et al., 2018, s. 19). Både programmenes faglige forankring og ideen om at
pedagogisk arbeid kan standardiseres og dekontekstualiseres, representerer et
brudd med barnehagens pedagogiske tradisjon.
Programlogikk versus profesjonslogikk
To motstridende tankesett preger kvalitetsarbeidet i og
rundt norske barnehager: på den ene siden programlogikken, der programmene
angir både retningen og virkemidlene, og på den andre siden profesjonslogikken,
der barnehagens formål angir retningen, og profesjonsutøvere gis tillit og
ansvar for å realisere formålet.
Vi kan si at skillelinjene går mellom en programbasert og en
kompetansebasert barnehage. I en programbasert barnehage har man tiltro til standardiserte verktøy som – dersom de brukes som foreskrevet – kan sette hvem som helst i stand til å
utføre oppgavene som ligger i mandatet. Når det reklameres for programmer som
gir enkle og universelle svar på hva som er riktig å gjøre i konkrete
situasjoner, vises det nettopp til ansattes usikkerhet og manglende kompetanse.
I en kompetansebasert barnehage gis profesjonsutøveren tillit og handlingsrom,
slik at han eller hun kan gjøre en god jobb. Å være i stand til å anvende
kunnskap og faglig skjønn i stadig nye situasjoner der man ikke på forhånd vet
hva utfallet blir, er noe av det som kjennetegner en profesjonsutøver.
Med en forskningsbasert utdanning fra universitet eller
høgskole følger også økt forståelse for betydningen av kritikk, og for profesjonsutøverens
ansvar for å vurdere enhver påstand om god praksis kritisk. I studier om
barnehagelærere med masterutdanning kommer det også fram at mer kunnskap og
kompetanse styrker barnehagelæreres evne til å se kritisk på egen praksis, til
å verdsette uenighet, og til å formulere faglig fundert kritikk av det som blir
forsøkt presset på barnehagen (Ivarson, 2023; Pettersvold & Østrem, 2023;
Østrem, 2023).
Fra frustrasjon til
kritikk
Mange barnehageansatte uttrykker frustrasjon over å måtte ta
i bruk programmer de anser som et brudd med barnehagens verdier.
Barnehagelærere bruker atskillig kreativitet og faglig kraft på å tilpasse
programmene til en pedagogisk praksis de kan forsvare (se for eksempel Buus,
2019; Seland, 2020; Aabro, 2021).
Det finnes også dem som åpent sier ifra om
sine motforestillinger, og sier nei til en praksis de finner faglig og etisk
problematisk.
I boka Profesjonell uro (Pettersvold & Østrem, 2018) deler 15
barnehagelærere sine fortellinger om hva de sa nei til, hvilke argumenter de
brukte, og hvordan kritikken ble møtt. Noen opplevde at kritikk var uønsket, og
at det var vanskelig å få til en åpen dialog, mens andre ble lyttet til og fikk
støtte til å stå fast ved sitt faglige og verdimessige ståsted.
Når kritikken blir lyttet til
Lisbeth, som er pedagogisk leder, forteller om hva hun
erfarte da kommunen ville innføre et kartleggingsskjema for vurdering av
aldersadekvat utvikling, som skulle følge alle barn fra barnehagen til skolen.
Hun og kollegaene argumenterte for at den foreslåtte praksisen var i strid med
rammeplanen. Tilbakemeldingen fra han som ledet dette arbeidet i kommunen, var
at han aldri hadde opplevd en sånn type argumentasjon fra en barnehage; han var
overbevist og la saken bort (Pettersvold & Østrem, 2018, s. 59–60).
Ane opplevde noe av det samme da en samlet ped.leder-
gruppe sa nei til å innføre sinnemestringsprogrammet ART. Da Ane delte sin
fortelling med barnehagesjefen, var tilbakemeldingen at det hun skrev om
prosessen rundt ART, ble uttrykt på en reflektert og balansert måte som tydelig
fikk fram hva Ane står for som fagperson. Barnehagesjefen syntes kritisk
refleksjon var bra og nødvendig (Pettersvold & Østrem, 2018, s. 148).
Trine, som er styrer i en kommunal barnehage, gjorde det
klart for barnehagesjefen at hun ville «stå bestemt i døråpningen inn til
barnehagen» og kun slippe inn det som er formålstjenlig. Det syntes han var
helt fint. Han lyttet til hennes motforestillinger mot et opplegg kommunen
hadde bedt barnehagene om å ta i bruk, og respekterte måten hun og hennes
medarbeidere arbeidet på (Pettersvold & Østrem, 2018, s. 58).
Spiller faglige argumenter noen rolle?
At kritikk møtes på den måten som Lisbeth, Ane og Trine
forteller om, gir håp om at det nytter å si ifra. Fortellingene har likevel en
bismak. For motforestillingene fikk liten betydning for kommunenes arbeid med
barnehageutvikling. De som sier ifra, får selv større handlingsrom, men de
faglige argumentene deres får ingen konsekvenser for andre barnehager. Der
fortsetter alt som før.
Som det påpekes i boka Profesjonell uro, er det noe
paradoksalt med de lyttende lederne. Hvis Lisbeths argumentasjon var
tilstrekkelig til å overbevise han som hadde ansvar for kommunens tiltak,
hvorfor sørget han ikke for at tiltaket ble skrinlagt for godt?
Hvis
barnehagesjefen lyttet til det Ane og kollegaene sa om hvorfor
sinnemestringsprogrammet ART er vanskelig å forene med barnehagens formål, vil
det være rimelig å tenke at det gjelder alle barnehagene i kommunen. Men det
gjorde det ikke. Ingenting skjedde, og bruken av ART fortsatte som før.
Hvis
sjefen til Trine respekterer henne som fagperson, er det underlig at han ikke
lot innvendingene hennes mot kommunens opplegg få noe å si for alle barnehagene
han hadde ansvar for (Pettersvold & Østrem, 2018, s. 147).
På denne måten skapes en dobbel standard: På den ene siden
får vi barnehager med ansatte som er kritiske til detaljstyring, og som er i
stand til å argumentere for at et profesjonelt handlingsrom er nødvendig. På
den andre side får vi barnehager der de ansatte har svakere argumentativ kraft,
kanskje fordi de står mindre samlet, og dermed har lettere for å akseptere alt
de blir «pålagt» utenfra (Pettersvold & Østrem, 2018, s. 147-152).
Kjeder av umyndiggjøring
Gitt at barnehagen har et vedtatt samfunnsmandat, og det
brukes store ressurser på en utdanning som er rettet inn mot å tolke
samfunnsmandatet og omsette det i pedagogisk praksis, er det en gåte at
programmene har funnet veien inn i barnehagen. Barnehagelærerne ønsker ikke
slik detaljstyring. I en ny rapport kommer det fram at også eierrepresentanter
er kritiske til programmene; de opplever at politiske myndigheter på kommunalt
nivå tar beslutninger om å innføre pedagogiske programmer uten å konsultere eierrepresentantene
og praksisfeltet (Os & Hernes, 2023, s. 163).
Hvis fagpersoner på alle nivåer føler seg presset til å
trekke barnehagen i en retning de ikke kan stå inne for, har vi et problem. Da
oppstår kjeder av umyndiggjøring, et fenomen som kan beskrives slik:
Man kan enten få mer myndiggjøring på alle nivåer, fra
kommunaldirektører til de yngste barna, eller man kan reprodusere servilitet,
umyndiggjøring og underdanighet på alle nivåer. Den som skal styre andre, må
kunne styre seg selv. Han eller hun må kunne utvise dømmekraft og tillit til
andre. Der slik klokskap finnes, er det sannsynlig at det blir mer klokskap. På
samme måte er det med regelstyring og mistillit: Der det finnes, blir det mer
av det i alle ledd. (Pettersvold & Østrem, 2018, s. 182)
En pedagogisk virksomhet som skal ivareta barns rett til
medvirkning og har som formål å fremme danning til demokrati, kan ikke basere
arbeidet på umyndiggjorte profesjonsutøvere som ikke forventes annet enn å
følge rutiner og prosedyrer som er innført ovenfra. De som har myndighet til å
styre slike virksomheter, trenger den samme klokskapen.
Det betyr ikke at de
nødvendigvis selv er barnehagelærere, eller at de vet alt om pedagogisk arbeid,
men at de er i dialog med kunnskapsrike, reflekterte og etisk bevisste
barnehagelærere, og søker råd fra dem som har kjennskap til det som foregår i
barnehagen.
Alternativer til avmakt og frustrasjon
Det er lett å forstå at barnehagelærere kan kjenne på avmakt
og frustrasjon om de opplever å bli umyndiggjort, og hvis de erfarer at de må
en masse som de ikke kan stå inne for. Det er heller ikke til å forundres over
om representanter for eierne opplever å stå i en skvis dersom de selv føler seg
tvunget til å påtvinge barnehagene programmer barnehagene ikke har bedt om. Men
er dette egentlig noe de må?
Det finnes alternativer til avmakt, frustrasjon og kjeder av
servilitet (underdanighet). Der det finnes klokskap, faglighet og ansvarlighet
på alle nivåer i organisasjonen, finnes også tillit til fagligheten på neste
nivå. Myndiggjorte ledere anser ikke kritiske og faglig sterke barnehagelærere
som en trussel, men som en viktig ressurs for den jobben de selv skal gjøre for
å utvikle kvalitet i barnehagene de har eieransvar eller myndighet for. De vil
også kunne se på de programfrie barnehagene, med ansatte som er kritiske til å
jobbe ut fra forhåndsdefinerte metoder, som forbilder for andre barnehager
(Pettersvold & Østrem, 2018, s. 148).
Dersom representanter for barnehageeiere skal framstå med
troverdighet, har de mye å tjene på å stole mer på barnehagelæreres dømmekraft
og faglige vurderinger enn på tilbydere av programmer og kvalitetsverktøy.
Fordi barnehagelærerne kjenner barnehagens hverdagsliv og har bevissthet om
formålet de er forpliktet på, vil de også kunne formulere de faglige
argumentene som myndigheter og eiere trenger for å kunne lede
barnehagevirksomheten på en god måte.
Annonse
Litteratur
Buus, A.M. (2019). Viden der virker – en etnografisk
undersøgelse af forbindelser mellem småbørnspædagogik og evidensbaseret metode.
Aarhus Universitet.
Børhaug, K., Brennås, H. B., Fimreite, H., Havnes, A.,
Hornslien, Ø., Moen, K. H., Moser, T., Myrstad, A., Steinnes, G. S. & Bøe,
M. (2018). Barnehagelærerrollen i et profesjonsperspektiv. Et
kunnskapsgrunnlag. Kunnskapsdepartementet.
Os, E. & Hernes, L. (2023). Pilotprosjekt – veiledning
til barnehageeiere for å styrke kvaliteten i barnehagen. Seksjon for
oppdragsadministrasjon, fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier.
Pettersvold, M. & Østrem, S. (2018). Profesjonell uro.
Barnehagelæreres ansvar, integritet og motstand. Fagbokforlaget.
Pettersvold, M. & Østrem, S. (2023). Viden, kritik og
uenighedsfællesskab. I J. J. Rothuizen & L. Togsverd (Red.), Det
pædagogfaglige miljø. Et uenighedsfællesskab (1. utg., s. 124–143). Akademisk forlag.
Seland, M. (2020). Når evidens møter praksis. En studie av
programbasert arbeid med sosial kompetanse i barnehagen (1. utg.).
Fagbokforlaget.