Mange styrere opplever at det å bruke standardiserte programmer er i strid med deres verdier og syn på barn
Fagartikkel:Styrere opplever at det å bruke standardiserte programmer er fordummende og i strid med deres barnehagefaglige verdier og syn på barn, viser studiet.
StinaHalvorsenbarnehagelærer som jobber som styrer i to barnehager i Oslo kommune
PublisertSist oppdatert
Annonse
Det er ikke til å stikke under stol at barnehagelæreryrket i
en årrekke har vært preget av lave lønninger og en stressende hverdag med lav
bemanning. Mange barnehagelærere har likevel stått i mange krevende og tøffe
perioder med høyt sykefravær, fordi de har et brennende engasjement for barn og
er opptatt av barns trivsel og utvikling.
Annonse
Det de kanskje ikke har like høy
toleranse for, er den svekkede tilliten til deres faglige kompetanse fra
politisk hold, som blir mer og mer fremtredende i dagens barnehagepolitikk. Det
viser også min masteroppgave i barnehagekunnskap,
Hva slags barnehageforskning
skal vi ha? En kvalitativ studie av hvordan politiske føringer kan påvirke
barnehageforskningen og barnehagens innhold.
Standardiserte programpakker
I studien har jeg intervjuet fire barnehagestyrere fra ulike
bydeler i Oslo. Da jeg spurte styrerne om deres tanker om forskning og
utviklingsarbeid i barnehagen, ble det sentralt å snakke om standardiserte
pedagogiske programpakker. Programpakkene ble ikke presentert av styrerne som
noe de selv har ytret seg for å få lov til å kjøpe inn eller bruke i sine
barnehager, men som prosjekter som det er bestemt av bydelen eller kommunen at
barnehagen skal ta i bruk.
Tvert imot ytret flere av styrerne at de opplevde
programmene som fordummende og i strid med deres barnehagefaglige verdier og
syn på barn.
To av styrerne fortalte meg om hvordan de opplevde at
programpakken «Grønne tanker – glade barn» ble presentert for dem på en felles
planleggingsdag i bydelen deres. Det var bamser, sang og ekstramateriale som så
fint ut. De sa at de opplevde at prosjektet ble tatt inn uten at pedagoger
eller styrere ble tatt med i prosessen.
Da jeg spurte dem om hva de tenkte om
forskning på barnehagefeltet, svarte en av styrerne slik med en ironisk
undertone:
Ja … hvis ikke Aschehoug og Gyldendal er med, med masse
ekstramateriell og utstyr, så er det ikke forskning for meg i alle fall. Nei,
men jeg synes det er gøy at det blir presentert som forskning. Og så leser man
med liten skrift. Aschehoug og Gyldendal … AAA, det er et eller annet opplegg.
Det er et forlag som står bak, med både matbokser og ransler.
Dette kan være et eksempel på noe av det Pettersvold og
Østrem (2019, s. 11) skriver om, at når pedagogikk blir en vare, og
velferdsordningen blir et marked, utfordres profesjonsutøvere og fagmiljøer til
å skjelne mellom hva som er faglig holdbart, hva som i beste fall er gode
intensjoner, og hva som er drevet ut fra andre interesser enn å tjene det
egentlige formålet.
Skammens pilar
En av styrerne viser meg under intervjuet en stor stabel av
mange esker med «Grønne tanker – glade barn»-materiell. Styreren påpeker at
hver eske koster rundt 1800 kroner, og at disse eskene står i et kott og ikke
blir brukt i hennes barnehage. Styreren blir spurt om hvorfor hun har dem
stående når de ikke brukes? Det svarer hun slik på:
Jo, fordi jeg skal ha en skammens pilar. Vi må aldri glemme,
skal det egentlig stå på et skilt der, da. Jeg har idiotbokser til mange tusen
i en barnehage hvor jeg skriker etter legohjul, jeg vil ha plastelina, jeg vil
ha Lego, jeg vil ha maleforklær. Og jeg vil ha servise som barna kan spise av,
jeg vil ha dype tallerkener … også sitter jeg igjen med en halvmeter med skam.
Hvorfor det? Jo, fordi det er penger som brenner, det er prosjektpenger, og det
er det som forurenser.
Styreren retter sterk kritikk mot og uttrykker stor
frustrasjon over at det dukker opp prosjektpenger som blir brukt på noe som
barnehagene ikke nødvendigvis trenger. Seland (2020, s. 11) skriver at et
program som har påvist effekt, ofte vil være manualbasert. Det innebærer at
barnehagen i større eller mindre grad må arbeide etter klare føringer nedfelt i
en manual for at effekten skal sikres. Videre skriver hun (2020, s. 13) at
etter at Norge fikk full barnehagedekning, flyttet fokuset i barnehagepolitikken
seg fra utbygging av nok plasser til kvalitet i innholdet.
Ifølge Seland kan
kvalitetsdiskursen i barnehagen knyttes til den nyliberale vendingen,
representert ved New Public Management (NPM). I NPM forstås kvalitet som
resultatstyring, måloppnåelse og dokumenterbare effekter. I den sammenheng kan
implementeringen av forskningsbaserte verktøy som hevdes å ha dokumenterbar
effekt, være en måte for barnehagene å synliggjøre arbeidet med å nå bestemte
mål på (Seland, 2020, s. 13).
Hun skriver at programmer gjør seg særlig
gjeldende innenfor felt som språkkartlegging, forebygging og håndtering av
aggresjon og atferdsproblemer. Dette er temaer som knyttes opp til arbeid med
såkalt tidlig innsats (Seland, 2020, s. 13).
Manualbaserte program
En av styrerne jeg intervjuet, fortalte at det for henne er
viktig å fornye og opprettholde kunnskap hos sine ansatte. Hun sier at hun ikke
kan hvile på bydel eller kommune. Hvis hun hadde overlatt det faglige arbeidet
til bydelen eller kommunen, mener hun det ville blitt Classroom Assessment
Scoring System (CLASS) og «Grønne tanker – glade barn», og kjappe løsninger.
Hun forteller at hun synes det er skummelt hvis det faglige arbeidet blir
standardisert. Da vil det bli mer nyliberalisme, sier hun.
Dette bekrefter det
Pettersvold og Østrem (2018, s. 11) skriver om: Detaljstyring av barnehagen
handler ofte om at barnehagene pålegges å ta i bruk bestemte pedagogiske
programmer eller verktøy. Det ser ut til å være et mønster at det er slike
pålegg som utløser barnehagelærerens motstand. Når barnehagelærere sier nei,
handler deres nei ofte om at de ikke ønsker at disse programmene skal legge
føringer for det pedagogiske arbeidet (Pettersvold og Østrem, 2018, s. 11).
Styrerens utsagn om at det kan bli standardiserte løsninger,
som for eksempel CLASS, om man overlater det faglige arbeidet til bydel eller
kommune, mener jeg kan speiles i et utdrag fra stortingsmelding nr. 24. Der
skriver departementet at OECD peker på at det er viktig å sette klare mål for
kvalitet og ha systemer for å følge utviklingen av kvaliteten på
barnehagetilbudet (Meld. St. 24 (2012–2013), s. 25).
Dette kan se ut som et politisk ønske om å kontrollere kvalitetsutviklingen, og
om å utvikle internasjonale kvalitetsindikatorer. CLASS, som styreren trekker
frem, benyttes i mange kommuner i hele landet, og kan være et eksempel på
innføring av et standardisert verktøy for kvalitet av den sorten som OECD
sikter til. Slik kan kommunene for eksempel bevilge midler til verktøy som
CLASS og pålegge at verktøyet tas i bruk, for å synliggjøre og sikre at
barnehagene jobber med kvalitet i kommunen.
Hvorfor programpakker?
Da jeg spurte styrerne om forskning og utviklingsarbeid,
svarte de ikke ved å vise til forskning, men ved å vise til programmer eller
prosjekter pålagt av bydelen eller kommunen. I et av intervjuene delte en av
styrerne sine tanker rundt hvorfor det lages programpakker. Styreren mente at
det handler om effektivisering av barnehagen, og at det dermed lages standarder
og programmer for å oppnå økt effekt. I stortingsmelding nr. 16 skriver
departementet:
For få utviklingsprosjekter, både i barnehage og i skole tar
utgangspunkt i forskning og kunnskap om hva som har effekt. Departementet
ønsker å bistå i dette arbeidet, blant annet ved å bidra til å utvikle verktøy
som har dokumentert effekt, og ved å fremme et mer kunnskapsbasert
utviklingsarbeid og derved bedre praksis i skole og barnehage (Meld. St. 16
(2006-2007), s. 66).
Slik sett kan utdanningspolitikken være en årsak til at
programmer som sies å ha dokumentert effekt, innføres i barnehagene. I en slik
kontekst kan programmer i seg selv sees på som et effektiviseringstiltak
barnehager bør ta i bruk.
Forskning eller program
I intervjuene kom det frem at styrerne syntes det var
vanskelig å skille mellom hva som var forskning, og hva som ikke var det, fordi
programmer presenteres som forskningsbaserte. En av styrerne beskrev det slik:
Det er vanskelig å
finne ut av, men sånne fluffy ting som blir presentert som forskning, som for
eksempel alle sånne systemer som barn skal passe inn i, så er det mye av det
som blir presentert som om det er forskningsbasert, også er det kanskje ikke
det.
Dette kan være i tråd med det Hennum og Østrem (2016, s. 50) skriver om: at pedagogiske programmer som markedsføres som
forskningsbaserte, ofte utvikles av fagmiljøer der evidenstenkningen står
sentralt. Forskningsbasert betyr da at det finnes dokumentasjon på at
programmet virker (Hennum & Østrem, 2016, s. 50). Slik kan det bli
utfordrende for både styrere og barnehagelærere å vurdere om et program skal
tas inn. Det er lett å forstå at det kan friste å ta i bruk noe som beskrives
med å ha en virkning.
Trenger kritisk forskningsblikk
Greve (2021, 30. august) trekker frem at man i de siste
årene ser en dreining mot at store effektstudier og kvantitative studier
dominerer hvilke prosjekter som får eksterne forskningsmidler i Norge. Greve
skriver videre at hun mener at det barnehagen trenger i dag, er barnehageforsk-
ning som kan utvikle ny kunnskap om barns hverdagsliv, hvordan barn kan få
reell medvirkning i sitt liv, og hvordan barns velvære her og nå kan styrkes.
Hun skriver videre at vi trenger et kritisk forskningsblikk på ulike metoder og
praksiser, slik at barnehagen kan fortsette å utvikle seg til det beste for
alle barn.
Det vi ikke trenger mer av, ifølge Greve, er effektstudier som
setter standardiserte mål for hva som er en god barnehage, eller hva barn bør
lære i barnehagen med tanke på fremtidig skolegang.
Får mer tillit
I strategien Barnehagen for en ny tid – Nasjonal
barnehagestrategi mot 2030 kan det se ut til at barnehagelæreren som
profesjonsutøver gis mer tillit enn i stortingsmeldinger fra de siste årene.
Ifølge den nye strategien fra 2023 vil regjeringen fornye offentlig sektor og
gjennomføre en tillitsreform. For barnehagen betyr det at ledere og
bedarbeidere må oppleve at de har tillit og et faglig handlingsrom. Det står
videre at:
Det profesjonelle skjønnet må styrkes, og standardisering må
begrenses. Det er de ansatte i barnehagene som er nærmest til å vite hva
barnegruppen har behov for, og de har sammen med eier og ledelse ansvar for at
barna får et godt pedagogisk tilbud. Barnehagelærere utdannes spesielt for å
kunne ivareta barnehagens oppgaver og er gitt ansvaret for å iverksette og lede
det pedagogiske arbeidet ved bruk av godt faglig skjønn
(Kunnskapsdepartementet, 2023, s. 16).
Slik kan det kanskje se ut til å ha skjedd en endring, ved
at barnehagelæreren får mer autonomi og tillit til å lede det pedagogiske
arbeidet ved bruk av faglig skjønn.
Hva nå?
Ut ifra min studie kan det se ut til at standardiserte
programmer har fått en sentral plass i barnehager, og kan bli oppfattet som
forskning. Kvalitetsdiskursen og tidlig innsats blir trukket frem som en av
grunnene til at det lages programpakker, for enklere å effektivisere tilbudet.
Slik kan det sørges for god kvalitet i barnehagetilbudet, som igjen kan føre
til sosial utjevning. Pettersvold og Østrem (2012, s. 15) skriver at
myndighetens satsing på utdanning generelt og i barnehage spesielt rammes av en
økonomisk logikk der små barn forstås som investering i nasjonens
bruttonasjonalprodukt. Slik kan det se ut til at stortingsmeldingenes interesse
for tidlig innsats og sosial utjevning kan handle om et framtidsøkonomisk
aspekt, for å unngå at barna for eksempel dropper ut av sin skolegang.
Begrepet
tidlig innsats kan slik forstås på ulike måter i de ulike fagfeltene politikk
og barnehagepedagogikk. I min studie mener jeg dette kom frem ved at en av
styrerne trakk frem at hun etterlyste forskning om tidlig innsats. Jeg forsto
styreren sin etterspørsel etter forskning om tidlig innsats som et ønske om å
hjelpe barna her og nå. Ikke et ønske om å vite mer om hvordan vi kan forebygge
at barna dropper ut av sin skolegang, men forskning om hvordan man kan jobbe med
barns trivsel og deltakelse her og nå.
Pettersvold, M. & Østrem, S. (2012). MESTRER, MESTRER
IKKE: Jakten på det normale barnet. Res Publica.
Pettersvold, M. & Østrem, S. (2018). Profesjonell uro.
Barnehagelærerens ansvar, integritet og motstand. Fagbokforlaget.
Pettersvold, M. & Østrem, S. (2019). Problembarna og
programinvasjon. I S. Østrem (Red.), Problembarna: Manualer og metoder i
barnehage, skole og barnevern. Cappelen Damm Akademiske.