Fagartikkel:Hvordan gjøre yrkesfaglig sluttvurdering rettferdig, yrkesnær og relevant?
KyrreRomuldspesialkonsulent hos Utdanningsetaten i Oslo, seksjon for pedagogisk kompetanse-utvikling, der han arbeider med yrkesfag. Han har bred yrkesbakgrunn som lærer, forsker og leder innenfor videregående skole, fagskole og høyere utdanning.
PublisertSist oppdatert
Annonse
I likhet med andre
skoleeiere arbeider Oslo kommune aktivt med å gjøre yrkesfaglig sluttvurdering
rettferdig, yrkesnær og relevant. I denne artikkelen får du vite mer om hvordan
det er å ta eksamen innenfor håndverk, design og produktutvikling (HDP) ved Edvard
Munch videregående skole. Og du får vite hvordan lærere og sensorer arbeider
for å sikre yrkesmessig relevans på et nivå som eleven kan mestre.
Annonse
Neste steg
Når
vi snakker om praktisk tverrfaglig eksamen etter vg2 som sluttvurdering,
så er det mest et uttrykk for at videregående skole har gjort sin del av
jobben. I alle fall om det skjer i kombinasjon med et godt formidlingsarbeid
til læreplass.
Noe av hensikten med
sluttvurdering er å informere samfunnet og lærebedrifter om elevens kompetanse.
Spørsmålet er da om vg2-eksamen fungerer som en test av de yrkesspesifikke
ferdighetene som er relevante for det lærefaget elevene ønsker å utdanne seg
til. Hvis svaret er nei, hvorfor gjennomføres da en tverrfaglig praktisk
eksamen der elevene må kunne vise kompetanse i flere fag(brev)-områder? Hva
forteller en slik eksamenskarakter lærebedriftene om elevenes kompetanse i det
yrket eleven velger å gjennomføre læretid i? (Spetalen, 2024)
Vi skal se mer på
hvordan dette håndteres i noen utvalgte fag, mest i Oslo kommune, men også i
landet for øvrig. Vi tar med oss Halvor Spetalens spørsmål inn til et utvalg av
elever, lærere og ledere. I hvilen grad opplever de eksamen som en test på relevante
yrkesspesifikke ferdigheter?
Vurderingspraksis
Tradisjonelt har
sensorskolering vært et sentralt tiltak for skoleeier og enkeltskoler. I Oslo
kommune samles samtlige eksamensgrupper og arbeider med felles satsinger, i
2023–2024 har dette vært klarspråk og tydelige vurderingskriterier.
Våren 2024 gjennomføres
det tverrfaglig praktisk eksamen på vg2 på 57 ulike yrkesfaglige
programområder. I de største fagene har de fleste skoleeiere etablert
eksamensgrupper eller fagnettverk som utarbeider eksamensoppgaver. De mindre
fagene er ofte mer overlatt til seg selv og utarbeider eksamensoppgaver på den
enkelte skole.
For Oslo sin del har en
15 ulike programområder der mer enn en skole gjennomfører eksamen. Alle disse
har hver sin eksamensgruppe med et lite frikjøp (rundt 30 timer) per
eksamensgruppe. Disse har som hovedoppgave å evaluere forrige års eksamen og
lage nye prøvesett. At representanter for skolene samarbeider på dette viset,
sikrer først og fremst lik vurderingspraksis mellom skolene. Det sikrer ikke
yrkesmessig relevans om en ikke legger til grunn at alle yrkesfaglærere har
full innsikt i arbeidslivets behov og hva som forventes i videre utdanningsløp
som lærling. For å redusere en slik risiko skal Oslo kommune og OsloMet samle
yrkesfaglærere med eksamensansvar og prøvenemndene i utvalgte fag til en
samling der de deler erfaringer og får større innsikt i hverandres
vurderingssituasjon.
Sensor
Også når det gjelder
bruk av sensorer, varierer praksis mellom skoleeiere, og mellom
utdanningsprogram. De som har valgt å kun benytte andre yrkesfaglærere som
sensor, har typisk argumentert med at dette bidrar til samarbeid og ensartet
praksis mellom skolene.
De som har valgt å hente
inn sensorer fra arbeidslivet, har begrunnet dette med en tettere kobling til
det 4-årige løpet der elever på samme vis som lærlinger vurderes av erfarne
yrkesutøvere utenfor skolen.
Nasjonalt samarbeid
Noen
av de mindre eksamensfagene er heldige og kan støtte seg på samarbeid med andre
som tilbyr samme utdanning. Edvard Munch vgs. er et slikt eksempel. Her finner
en både sensorer og fagfeller for ulike utviklingsarbeid i nabofylkene.
Et annet eksempel er det
ferske tilbudet dronefag ved Bjørnholt vgs. Ved å etablere et nasjonalt
nettverk har de tre skolene Andøya, Sola og Bjørnholt klart å sikre seg
samtalepartnere, sensorer og støttespillere i utvikling av et helt nytt fag.
Yrkesomgivelser
Tilgang på verksted
eller andre yrkesmessige fasiliteter varierer mellom ulike utdanningsprogram.
Noen har bygg og utstyr som samsvarer fullstendig med det som møter eleven i
arbeidslivet, mens andre må lage rollespill i et ordinært klasserom. Avstanden
mellom disse to settingene er stor, og sjansene for å forløse kunnskap og
kompetanse er ofte langt større i førstnevnte.
Tiril Ebon Espedal (19)
og Marta Wilson Karlsrud (19) har akkurat fullført tre år på programområdet søm
og tekstilhåndverk ved Edvard Munch vgs. Begge bruker de to
forberedelsesdagene i systua. Det er lite eksamensnerver å spore, de er trygge
på oppgavene og opplever at de har fått en unik kompetanse. Tiril har allerede
sikret seg plass på Art University of Bournemouth, mens Marta er i tenkeboksen.
Tiril lager et korsett
for en burlesque-artist, mens Marta arbeider med detaljer på en sommerkjole.
Eksamen er organisert slik at minst 50 prosent av sømarbeidet skal gjennomføres
på eksamensdagen. I en slik setting er det lett å fylle dagene i forberedelse
med både tegning, beregning, testing og første del av sømarbeidet.
Planlegging er halve jobben
Dagens
bruk av planleggingsdel, eller tid til forberedelser, varierer langt mer enn
det som naturlig reflekteres i de aktuelle yrkene. Litt satt på spissen er det
få yrker der en får beskjed om å dra hjem, eller på biblioteket, og forberede
seg til en arbeidsoppgave.
Variasjonen mellom
utdanningsprogram kan ofte forstås ut fra fagopplærtes status i de aktuelle
yrkene, fra fagtradisjoner og fra opplæringens yrkesmessige forankring. Ute i
skolene ser vi at noen gir elevene et bredt og generelt tema til forberedelse,
noen gir frittstående teoretiske oppgaver, mens andre setter i gang planlegging
og forberedelse av et praktisk arbeid som fullføres under eksamen.
Typisk nok vil gjerne
første gruppe ha tilgang på et klasserom, gutterom eller bibliotek, mens den
siste gruppen arbeider i verksted både gjennom forberedelse og i endelig
gjennomføring.
Utfordringen med å holde
eleven i aktivitet under forberedelsene er ofte langt større hos de som ikke
kobler praktiske oppgaver like tett på eksamensdelen.
Samme
dag som det tegnes og sys på vg2 søm og tekstilhåndverk lages det krevende
sammenføyninger på vg2 trearbeid. Her møter vi lærer Pål Wang Engedahl. Han
mener skolen har gjort et godt grep med å etablere et treårig tilbud der
elevene arbeider integrert med studiekompetanse og yrkesfaget. Andelen som
velger å fortsette som lærling, var på sitt foreløpig høyeste i 2021 med 10 av
15. At noen elever velger studier som produktdesign på OsloMet eller
tradisjonshåndverk hos USN i Rauland synes han ikke svekker tilbudets betydning
for rekruttering til relevante yrker og fagmiljøer.
Vi møter Paula
Utigard-Eckey (19) og Kevin Aleksander Jensen (19), som gir hverandre feedback
på tegninger og modeller. Paula har søkt på produktdesign ved OsloMet og gleder
seg til å fortsette å arbeide med form og materialer. Hun tror utdanningen i
verksted har gitt henne mestringsfølelse og ferdigheter som vil påvirke henne i
videre utdanning og arbeid. Også Kevin holder frem opplæring og samarbeid i
verkstedet. Han har søkt læreplass og forteller at han på sikt har lyst å bli
yrkesfaglærer.
Sammenheng
I FAFO-rapporten
«Vurdering i fag- og svenneprøver» fra 2023 vises det til stor variasjon både
mellom ulike fagprøver, og i gjennomføringen av samme fagprøve i ulike fylker.
Hva er så status for
eksamen på vg2? Vi får nok en antydning i OsloMet-rapporten «Likt og ulikt, om
eksamensgjennomføring i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag» fra 2016,
som følges opp med en ny runde i 2023. Her beskriver en stor variasjon i praksis
slik:
Forskjellene er
imidlertid betydelige mellom ulike skoler, og også vg2-program, når det gjelder
i hvilken grad elevene får anledning gjennomføre en interesse- og
yrkesdifferensiert tverrfaglig praktisk eksamen, hvor lang tid det er satt av
til planleggingsdel og gjennomføringsdel og i hvilken grad eksamenskarakteren
baseres på et muntlig og/eller skriftlig grunnlag.
Resultatene viser at det
er størst likhet mellom skoler og vg2-programene i spørsmål om hvem som
utformer eksamensoppgavene, om elevene får mulighet til å gjennomføre
prøveeksamen, hvem som er ekstern eksamenssensor og hvordan eventuelt stryk til
eksamen håndteres.
Oslo kommune skiller seg
ut med små avstander, der skoler med samme tilbud også utdanner elever i samme
arbeidsmarked. Slik blir det mindre behov for lokale tilpasninger. Samarbeid om
både opplæring og eksamen sikrer samme kompetanse til de bedriftene som skal
rekruttere lærlinger.
Annonse
Veien videre
Oslo
kommune har over flere år arbeidet med samordning, yrkesretting og pedagogisk
utvikling av yrkesfaglig vurdering. Det skjer i samarbeid med hele laget rundt
eleven, med fagopplæring, med lærerutdanningen og med hver skole. Gode
vurderingsopplevelser kan motivere for videre fagutdanning og klargjøre
yrkesvalg. Det vil også bidra til sammenheng mellom det skolene opplever som
arbeidslivets bestilling, og elevens kompetanse etter halvgått løp.
Kilder
Vurdering og kvalitet i fag- og svenneprøver
| Fafo-rapport 2023:27
ODA
Open Digital Archive: Likt og ulikt – Om eksamensgjennomføring i
utdanningsprogrammet restaurant- og matfag (oslomet.no)