Å tiltrekke seg nye elever til utdanningsprogrammet for
restaurant- og matfag er en viktig strategi for å sikre tilstrekkelig antall
nye fagarbeidere som kan møte bransjens fremtidige behov.
Denne artikkelen
utforsker ungdomsskolerådgivernes rolle i rekrutteringen ved å undersøke deres
beskrivelser av utdanningsprogrammet og dets rekrutteringsproblemer.
Resultatene antyder at rådgiverne mangler full oversikt over
utdanningsprogrammets mangfold, og fokuset er ofte på kokkeyrket.
Seks rådgivere
Datainnsamlingen er basert på kvalitativ
forskningsmetode og intervjuer med seks rådgivere fra forskjellige
ungdomsskoler i Oslo kommune. Resultatene kan tyde på at ungdomsskolenes
rådgivere ikke har full oversikt over bredden og variasjonene innenfor
utdanningsprogrammet, og beskrivelsene som gis, bærer preg av at noen av
studieretningene får mer plass og er bedre kjent blant informantene.
Rådgivernes beskrivelser setter særlig kokkeyrket i fokus. Rådgivernes
perspektiver på utfordringer knyttet til rekruttering beskriver ofte hvordan de
opplever at elevene opplever yrkene innenfor mat- og måltidsbransjen. Her blir
samfunnets syn tydelig speilet, og den lave statusen til yrkene innenfor mat-
og måltidsbransjen blir det overordnende temaet som påvirker elevenes valg.
Matnasjonen Norge
Solberg-regjeringens strategi «Matnasjonen
Norge», med mål om å fremme norsk matkultur globalt innen 2030, har satt
søkelys på rekruttering til mat- og måltidsbransjen. NHOs kompetansebarometer
indikerer et betydelig behov for lærlinger og fagarbeidere i bransjen (Rørstad
et al., 2022).
Søkertallene til utdanningsprogrammet restaurant- og matfag på
videregående har vært synkende, og regjeringen nedsatte et rådgivende utvalg i
2020 for å ta opp rekrutteringsutfordringene (Utdanningsdirektoratet, 2022;
Rådgivende utvalg for rekruttering til mat- og måltidsbransjen, 2021).
Fagarbeidernes betydning
Utvalget presenterte rapporten
«Uten fagarbeidere – ingen matnasjon», som fremhever utfordringer som lav lønn,
redusert status, ugunstige arbeidstider og arbeidsbelastning i bransjen.
Yrkesfaglærerne presenterer
* Denne artikkelen er hentet fra antologien Yrkesfaglærerne presenterer.
* Artikkelen er forkortet av Yrkes redaksjon.
Utvalget rettet i tillegg oppmerksomhet mot at bredden og
mulighetene innenfor bransjen ikke er allment kjent i befolkningen, og at
kokkeyrket og restaurantbransjen får mest oppmerksomhet. Utvalget la frem 24
anbefalinger for å bedre rekrutteringen til mat- og måltidsbransjen. Disse
inkluderte blant annet økt status for mat- og helsefaget, sterkere samarbeid
mellom ungdomsskoler og videregående skoler, bedre formidling av
utdanningsprogrammets bredde – som både skolen og bransjen har et ansvar for,
samt kompetansekrav for karriereveiledere – som støttes av tidligere forslag i
NOU 2016: 7 (s. 10-11).
Studier fra Norge og Sør-Korea understreker foreldrenes og
rådgivernes innvirkning på elevers utdanningsvalg. Dette støttes av
regjeringens utvalg, som vektlegger god karriereveiledning og informasjon til
ungdommer, foreldre og samfunnet generelt som avgjørende for å løse
rekrutteringsutfordringene (Bertheussen, 2019; Park & Jun, 2017; Rådgivende
utvalg for rekruttering til mat- og måltidsbransjen, 2021). Kritikk av
rådgivningstjenesten peker på behovet for forbedringer, inkludert negativ
påvirkning på rekrutteringen til utdanningsprogrammet restaurant- og matfag og
mangel på kunnskap om bransjens bredde og muligheter (Spetalen, 2018; Andersen
& Andresen, 2016; Rådgivende utvalg for rekruttering til mat- og
måltidsbransjen, 2021).
Utvalget identifiserte at god karriereveiledning og
informasjon til ungdommer, foreldre og befolkningen generelt vil være en del av
løsningen på rekrutteringsproblematikken.
Fremtidig skolehverdag
Det er imidlertid mange andre
faktorer som også kan påvirke elevenes studievalg. I Opinions undersøkelse ble
den fremtidige skolehverdagen også trukket frem som en av de viktigste
faktorene til hvorfor en ungdom velger et bestemt utdanningsprogram (FORM &
Opinion S, 2018). Rådgivningstjenesten har tidligere mottatt noe kritikk, som
kan tyde på at det finnes et forbedringspotensial blant rådgiverne på
ungdomsskolen. E
n undersøkelse fra 2018 antyder at interaksjon med ungdomsskolerådgivere
kan påvirke rekrutteringen til utdanningsprogrammet restaurant- og matfag
negativt (Spetalen, 2018, s. 7). Det har også blitt kritisert at noen rådgivere
kun anbefaler utdanningsprogrammet til elever som ikke kommer inn på andre
utdanningsprogrammer, er skolelei eller har andre utfordringer (Andersen &
Andresen, 2016, s. 53).
Regjeringens rådgivende utvalg identifiserte i tillegg
en mangel på kunnskap om bredden i mat- og måltidsbransjen, og at jobb- og
utviklingsmulighetene som finnes, ikke kommuniseres godt nok (Rådgivende utvalg
for rekruttering til mat- og måltidsbransjen, 2021). Dette gjaldt både i
samfunnet generelt og blant rådgiverne.
Elevenes rettigheter
Elevenes rettigheter til informasjon og
veiledning er også viktige å ta hensyn til. I forskriften til opplæringsloven §
22–3 har hver enkelt elev rett til rådgivning om utdanning, yrkestilbud og
yrkesvalg. Rådgivningen skal omfatte oppdatert informasjon om
utdanningsmuligheter, yrkesområder og arbeidsmarkedet. I tillegg skal
rådgivningen bidra til å utvikle elevenes evner til å vurdere mulige
konsekvenser av valg og forebygge feilvalg. Loven oppfordrer også til samarbeid
med eksterne samarbeidspartnere for å gi elevene best mulig tilbud om
rådgivning i yrkes- og utdanningsvalg. Det er skoleeieren som har det
overordnede ansvaret for at rådgiverne på skolen har relevant kompetanse
innenfor karriereveiledning og/eller sosialpedagogisk rådgivning.
Oppsummert vil dette si at det å kunne tilby oppdatert
informasjon om utdanning- og yrkesveier inngår i rollen som rådgiver. Konkret
vil dette kunne være å informere om de ulike utdanningsløpene innenfor
restaurant- og matfag, men også om hvilke muligheter som finnes etter fullført
utdanning, samt gjøre eleven oppmerksom på hva som kreves av faglige og
personlige egenskaper for å lykkes i bransjen.
Seks rådgivere
For å undersøke hvordan ungdomsskolerådgivere
beskriver programfaget restaurant- og matfag, og rekrutteringsproblemene til
dette fagområdet, ble det gjennomført seks semistrukterte intervjuer.
Intervjuene ble gjort digitalt.
Jeg har valgt å presentere resultatene i to hovedkategorier:
• Rådgivernes
beskrivelse av utdanningsprogrammet restaurant- og matfag (RM)
• Rådgivernes
beskrivelse av rekrutteringsproblemene til RM
Fagbrev nevnt under intervjuene
Fagbrev | Nevnt av informanter |
Kokk | 5 |
Ernæringskokk | 0 |
Servitør | 4 |
Baker | 3 |
Konditor | 4 |
Pølsemaker | 0 |
Kjøttskjærer | 1 |
Slakter | 1 |
Ferskvarehandler | 2 |
Fagarbeider i sjømatproduksjon | 1 |
Fagarbeider i industriell matproduksjon | 3 |
Utdaterte fagbrev | 1 |
Studieretninger som ikke finnes | 3 |
Slik beskrives fagene
Kokkeyrket får betydelig oppmerksomhet
når rådgiverne beskriver fagområdet. Av totalt elleve yrker som kan oppnås
etter utdanningen, er det seks fagbrev som nevnes på direkte spørsmål om
rådgivernes kjennskap til programmet. Tre andre fagbrev blir tilfeldig nevnt
under en samtale. Alle rådgiverne kjenner til kokkeyrket, men yrker som
ernæringskokk og pølsemaker blir ikke nevnt.
Tre av rådgiverne referer til studieretninger som ikke
eksisterer i programområdet.
Rådgiverne mener at elever som skal velge restaurant- og
matfag trenger å kunne håndtere høyt tempo og stress. De nevner også
engasjement, motivasjon og interesse for mat som sentrale egenskaper.
Kreativitet, sosiale ferdigheter, samarbeidsevner, arbeidsmoral og åpenhet for
forandring og variasjon, nevnes også som ferdigheter rådgiverne mener
RM-elevene må ha.
Det påpekes også at programmet kan passe de mindre
teoretiske anlagte, da det tilrettelegges godt på RM.
Stress
Når det kommer til beskrivelse av
rekrutteringsproblemene, nevnes utfordringer knyttet til høyt tempo og stress.
Hvem passer til å gå på RM?
Personlige egenskaper | Nevnt av |
| informanter: |
Sosial | 2 |
Jobbe fort/stresståling | 4 |
Kreativ | 2 |
Samarbeide godt | 2 |
Interesse, engasjert, er motivert | 4 |
God arbeidsmoral | 2 |
Variert/forandringsdyktig | 2 |
Trenger nødvendigvis ikke å være så teoretisk anlagt | 2 |
Fire av rådgiverne understreker at en kandidat egnet for
restaurant- og matfagutdanningen må kunne takle et høyt tempo.
En rådgiver
deler: «Altså, det er noen som har vært der som sier ʻåh fy søren, det er
ganske høyt tempoʼ. Ikke sant, det er mange som snakker om det.»
En annen
forklarer det på denne måten: «Det er jo til tider høyt tempo der, da, tror du
må takle at ting skal gå litt fort.»
Engasjement, motivasjon og interesse er
også viktige egenskaper, og rådgiverne understreker disse like sterkt som stressmestring
og tempo.
En rådgiver formulerer det slik: «Det er ikke noen sånn enkel vei
egentlig, du må være, du må være litt engasjert og helst ha litt motivasjon i
bunn for å gjøre det.»
En annen legger til: «Ja, du må i alle fall ha interesse
for mat, da!»
Andre egenskaper som fremheves av rådgiverne, inkluderer
kreativitet, sosiale evner, gode samarbeidsferdigheter, sterk arbeidsmoral samt
en åpenhet for forandring og variasjon. To av rådgiverne påpeker at restaurant-
og matfag-utdanningen også passer for de som ikke er sterkt teoretisk
orienterte, fordi de som jobber der, er flinke på å tilrettelegge. En av dem
uttrykker det slik: «Men jeg vil jo si at de som jobber på Etterstad
videregående med dette programmet, de er jo flinke til å ta seg av elever som kommer
med litt lite teoretisk ballast, men er interessert.»
Mindre verdt
I spørsmål til rådgiverne om hvorfor
søkertallene til RM er lave, peker tre av de spurte på den lave statusen til
yrkene i bransjen.
Annet informantene trakk fram under intervjuene
Utdanningsprogrammet: restaurant- og matfag | Nevnt av |
| informanter: |
Bra på tilrettelagt undervisning | 4 |
Populært blant elevene på ungdomsskolen å besøke RM eller se dem lage mat på messer | 3 |
Godt samarbeid/positive opplevelser | 5 |
Figur 3
En formulerer det slik: «Det er sånn at det å søke et
yrkesfag er på en måte mindre verdt enn å søke studieforberedende», mens en
annen som er intervjuet ser det slik: «[…] men òg tror jeg nok også at det å
være kokk eller servitør ser de på som … det er ikke noe høystatus hos oss, det
altså.»
Videre er det en oppfatning blant tre av rådgiverne at elever søker
generell studiekompetanse fordi de opplever restaurant- og matfagutdanningen
som et smalt valg.
Som en av informantene uttrykker det: «Men jeg tror også at
RM oppleves som litt smalt da. Og at det også er litt skummelt å være 15 år og
føle at man går inn på den smale vei.»
En annen informant kommenterer elevenes
oppfatninger: «De ser seg litt blinde på at ʻda må jeg bli kokkʼ – men du må jo
ikke det. Dette er jo service-bransjen, så du kan jo bli mer, ikke sant?»
Rådgivernes beskrivelse av RM
Intervjuene indikerer ujevn
kjennskap til fagbrevene, med tydelig fokus på kokkeyrket. Stereotypiske
oppfatninger om bransjen kan begrense kunnskapen og påvirke veiledningen, slik
det også påpekes i rapporten «Uten fagarbeidere – ingen matnasjon» (Rådgivende
utvalg for rekruttering til mat- og måltidsbransjen, 2021).
Lav status og
manglende kunnskap om bransjen påvirker søkertallene, mener rådgiverne, som
også ser på skolens beliggenhet (i Oslo er det kun Etterstad vgs. som har RM av
de offentlige skolene), foreldres holdninger og elevers skepsis som barrierer.
Samarbeid med utdanningsprogrammet og kampanjen «Smak deg frem» kan bidra til å
øke kunnskapen og rekrutteringen (www.smakdegfrem.no).
Resultatene viser at rådgivernes kjennskap til
utdanningsprogram¬met er noe mangelfull når det kommer til bredde og variasjon
i fagretninger som finnes innenfor utdanningsprogrammet. Samtidig beskriver
rådgiverne samarbeidet mellom ungdomsskolen og det videregående
utdanningsprogrammet som positivt.
Det er merkbart at mange av informantene
mine hovedsakelig konsentrerer seg om kokkeprofesjonen og restaurantbransjen
når de omtaler utdanningsprogrammet. Dette perspektivet ser også ut til å
påvirke deres oppfatning og beskrivelse av rekrutteringsutfordringene til
utdanningsprogrammet restaurant- og matfag, som i likhet med beskrivelsen av
utdanningsprogrammet får en tydelig vinkling mot kokkeyrket og
restaurantbransjen.
Trenger et løft
Jeg opplever også at rådgiverne, når de
reflekterer over hvorfor så få elever søker seg til utdanningsprogrammet, ofte
inntar elevenes ståsted. Dermed fremstår rådgivernes beskrivelse av
rekrutteringsproblemene som en gjenspeiling av elevenes holdninger til
restaurant- og matfag, som igjen virker å være et speilbilde av holdningene til
foreldre og samfunnet som helhet.
Basert på resultatene og tidligere
presenterte teoretiske perspektiver er min anbefaling at yrkesstatusen innen
mat- og måltidsbransjen får et solid løft.