Ill.foto: Mostphotos
Inkluderingen er lovfestet – hva nå?
Debatt: – Vi ønsker at alle barn og unge skal våkne opp om morgenen og vite at «jeg er ønsket av læreren min og de andre i klassen».
Skolen er det viktigste felles møtestedet for alle barn
og unge. Denne høsten er det gjort viktige endringer i opplæringsloven knyttet
til skolemiljø. Klarer skoleeiere og skoleledere, i samarbeid med foresatte, å
bruke denne gylne anledningen til å gi inkluderingsarbeidet et løft?
«Alle elevar har rett til eit trygt og godt skolemiljø som
fremjar helse, inkludering, trivsel og læring». Å inkludere kan beskrives som å ta med som en del av noe, eller å regne
noe med i en helhet.
Vi er ombud og skal være med å passe på at formuleringene i
barnekonvensjonen og norsk lov blir virkelighet. Ombudene er uavhengige
ressurspersoner i hvert fylke: mobbeombud, elev- og lærlingombud,
oppvekstombud, ombud for barn og unge. Vi jobber for at barn, elever, lærlinger
og lærekandidater skal få ivaretatt rettighetene sine i barnehage, skole og
læreplass.
Å være inkludert
Vi ønsker at alle barn og unge skal våkne opp om morgenen og
vite at «jeg er ønsket av læreren min og de andre i klassen». Slik er det ikke
i dag. 10-15 prosent av elevene opplever mobbing fra medelever. De stenges ute,
opplever trakassering og diskriminering, eller at skolen i seg selv er et
utrygt sted å være (Elevundersøkelsen, 2024). Når det arrangeres aktiviteter i
klassen, har en av ti kanskje ikke mulighet for å delta fordi de mangler utstyr
eller annen tilgang. Dette bryter med både gratisprinsippet i skolen og også nå
med opplæringslovens bestemmelser om inkluderende skolemiljø.
Det finnes ulike typer vennskap. Noen oppstår fordi man gjør
de samme aktivitetene, og etterpå går hver til sitt til neste gang man er i
klassen eller i speideren, på trening, i korpset eller e-sportgruppa. Andre
vennskap er personlige, mer tette og eksklusive, og man tilbringer mye tid
sammen på ulike arenaer. Her er ofte fortrolighet det sentrale; å dele private
opplevelser om f. eks familie, hvem man er forelska i og hva man drømmer om i
framtida. Slike vennskap kan også oppleves digitalt gjennom gaming eller ved å
være med i SoMe-grupper.
I den norske skolen har vi lang tradisjon for å bygge
sosiale fellesskap rundt klassen og trinnet. Lærere landet over bruker høsten
til å etablere et sosialt fellesskap mellom og rundt elevene. Vi ser hvor
viktig det er å verne om fellesskapende undervisning og å bygge trygge og
robuste klassemiljø.
Skole og hjem
De grunnleggende humanistiske verdiene i samfunnet vårt er
blant annet likhet, respekt for enkeltmennesket og ansvar for fellesskapet.
Formen på undervisning og innholdet i fagene har endret seg i takt med
samfunnsutviklingen, og skolen er derfor annerledes enn da vi voksne selv var
elever. Og noen av oss er vokst opp i kulturer eller samfunn der skolen var
enda mer ulik. Skolen må derfor informere hjemmet om hva som er innholdet i
skoledagen, både faglig og sosialt. Skal skolen lykkes i sitt oppdrag, må hjemmet
bli invitert med og bidra aktivt.
Det har blitt vanskeligere å engasjere foreldre til
fellesskapet, slik som å forplikte seg til å være klassekontakt, delta i FAU
eller møte på foreldremøter. Dette kan skyldes ulike forhold, slik som
ugunstige tidspunkter, manglende informasjon, manglende tilrettelegging og
uklart innhold. Samtidig mener vi at dette også gjenspeiler endringen i
samfunnet. Utviklingen viser at mange i større grad betaler for tjenester,
velger bort frivillig arbeid, prioriterer egen karriere og sosialt liv. Andre
opplever utenforskap på grunn av økonomi eller helse, og skam knyttet til
dette. Vi har blitt mer individorientert og inkluderingsarbeidet taper på
det.
Skole-hjem-samarbeidet må prioriteres
Skolen må vise foresatte at de er viktige for
skolefellesskapet. Da må også skoleeierne legge til rette for at samarbeid
mellom skole og hjem blir prioritert og gjennomført.
Skal våre barn og unge bli sosialt robuste trenger de både
støtten og utfordringene som ligger i det sosiale fellesskapet også utenfor
klasserommet. Er det ikke slik at når det koster deg litt, at det faktisk er
ekstra viktig at du gjør det? Barn er observante og legger mye mer vekt på det
foreldre gjør enn det de sier. Kanskje flere bidrar dersom noe av løsningen er
mer konkrete forventninger til det organiserte skole-hjem samarbeidet. Hva gjør
egentlig en klassekontakt? Hvordan planlegger man en god fellesaktivitet?
Hvordan kan FAU stille gode spørsmål til skoleledelsen, og hvordan kan
skoleledelsen oppnå større engasjement fra foreldrene? Det finnes mange gode
praksisressurser, blant annet fra Utdanningsdirektoratet og Foreldreutvalgene. Det
er en gyllen anledning til å løfte inkluderingsarbeidet nå.
Vi som er ombud står klare til å bidra med råd og
veiledning, informasjon og workshops om skolemiljø til elever, foresatte og
ansatte. Vår oppfordring til skoleeiere og skoleledere, i samarbeid med
foresatte, er å ta på alvor ambisjonene om et inkluderende skolemiljø i nytt
lovverk.
*) Dette innlegget er skrevet på vegne av elev-, lærling- og mobbeombudene i Norge,
oppvekstombudet og ombudet for barn og unge.