Prioriter laget inne på skolen

Debatt: Hvem skal ta imot de sårbare barna hvis laget rundt eleven ikke lenger er ansatt?

Publisert Sist oppdatert

Det kuttes, kuttes og atter kuttes i den norske fellesskolen. Til tross for et økende problem med vold, trusler og skolevegring er det dessverre laget rundt læreren og elevene som må forlate skuta først.

«Det brenner på dass. Må det ta fyr i hele septiken?» Sitatet er hentet fra debattinnlegget avdelingsleder ved Austevoll Ungdomsskule og landsstyremedlem for Skolenes landsforbund Linda Kalve-Drønen skrev i Marsteinen tirsdag 8. oktober 2024.

Kalve-Drønen er ikke alene om å rope høyt i sin bekymring over hvor fellesskolen er på vei. Skolenes landsforbund får oftere og oftere tilbakemelding fra både medlemmer og tillitsvalgte at den hardt pressede kommuneøkonomien tvinger frem store kutt i barnehage, skole og SFO.

Og når kommunene skal utøve den ekstremsporten det er å prioritere mellom kutt i velferdstjenester, er det de stillingene som ikke er lovpålagt som forsvinner først. For eksempel de sårt trengte miljøterapeutene. Og i lys av de økende utfordringene med vold, trusler og skolevegring er dette svært bekymringsfullt.

I den nylige stortingsmeldingen om mer praktisk skole forslås det etablering av skolemiljøteam, noe som er fulgt opp i statsbudsjettet for 2025. Disse skolemiljøteamene skal bestå av ressurspersoner utenfor skolen som skal hjelpe skoler som av ulike årsaker har behov for hjelp i arbeidet med å sikre et trygt og godt skolemiljø.

Det er bra. Veldig bra! Intensjonen er god, men hvis skolemiljøteamene i praksis ikke supplerer, men erstatter skolens manglende ressurser og hender, vil ordningen da fungere etter intensjonen?

I Klassekampen 10. oktober 2024 kan vi lese om Nina Dalby som er koordinator for fraværsteamet i Lørenskog kommune, en kommunal instans som jobber med å forebygge ufrivillig skolefravær og hjelpe elever tilbake i klasserommet. Basert på sin erfaring er hun svært kritisk til at laget rundt elevene forsvinner og påpeker viktigheten av å ha miljøarbeidere på skolene. Tilsvarende bekymring fra foreldre kan vi lese i Klassekampen lørdag 5. oktober 2024.

Hvem skal ta imot de sårbare barna hvis laget rundt eleven ikke lenger er ansatt? Satt på spissen, skal de trekke kølapp og vente på tur?

Det er viktig at myndighetene lytter til disse bekymringene. Skolens egne ansatte, som miljøterapeuter og andre støttefunksjoner, er de som kjenner elevene best og som sammen med lærerne kan gi kontinuerlig støtte. Det er også laget rundt eleven på skolen som kan sikre at læreren får være lærer.

Skolenes landsforbund tror at det økende behovet for eksterne team er et direkte resultat av ressursmangel og for få hender ute på skolene. Når skolene ikke har tilstrekkelige interne ressurser, klarer de ikke jobbe forebyggende og blir avhengig av ekstern hjelp når utfordringene blir for store. De eksterne teamene har altså sin plass, men deres støtte kan aldri erstatte det daglige arbeidet som utføres av skolens egne ansatte.

Hvordan kan vi løse dette?

  • Skolenes landsforbund mener at miljøterapeuter på skolene må bli lovpålagt, slik at det ikke er anledning for kommunene til å kutte i disse viktige stillingene.
  • Tildelingen av frie midler til kommunene må øke, slik at kommunene gis et handlingsrom til å prioritere skole og oppvekst. Skolenes landsforbund håper å se igjen dette i det salderte statsbudsjettet.
  •  Det må øremerkes midler til skole og oppvekst, og det må følge penger med politiske satsninger og vedtak.
  •  Arbeidet med en strategi for å styrke laget rundt læreren og eleven må settes i gang snarest, ikke settes på vent i påventa av nye stortingsmeldinger.

Skolenes landsforbund oppfordrer regjeringen til å lytte til ropene fra grasrota. Gå sammen og bli enige om at fellesskolen er så viktig for det norske velferdssamfunnet at den må prioriteres.

Ved å sikre at skolene har tilstrekkelig med ansatte som kan ivareta elevenes behov, legger vi grunnlaget for en trygg og inkluderende skolehverdag. Dette er en investering i fremtiden, som vil gi avkastning i form av elever som føler seg sett, hørt og støttet.

Og ansatte som verken smeller i veggen en etter en, eller pakker snippesken og rømmer fra yrket. 

Powered by Labrador CMS