Jonas Maas Nilsen, skolepolitisk talsperson for Miljøpartiet De Grønne.
Foto: MDG
Dagens skole er ikke noe fasitsvar
Debatt: Hvis vi skal finne ut hva en god skole er, må vi lytte til lærere og elever.
Er dagens
skole en slags fasit på hvordan et skolesystem må se ut?
Det kan
virke som et banalt spørsmål. Og for elever og lærere som opplever at dagens
skole ikke fungerer for dem, er svaret et selvfølgelig nei.
Når jeg
likevel stiller et banalt spørsmål med et selvfølgelig svar, er det fordi jeg
stadig overraskes over politikeres motvilje mot å ta grep. Man gjør små
justeringer, men vil ikke gjøre noe som rokker ved systemet.
Nå er vi i
MDG i gang med å lage nytt program i forkant av stortingsvalget, og torsdag ble
førsteutkastet lansert. Dette er et utkast som ikke
behandler dagens skolesystem med silkehansker.
Færre timer
Siden 80-tallet har både blå og røde regjeringer økt antall timer barna våre er på
skolen. Økningen er så stor at den tilsvarer ca. 2 år mer skole i løpet av skoleårene til elevene.
Denne økningen skyldes at politikere har ment at mer tid på skolen fører til
mer læring.
Men dette er
en feilslutning. Tvert imot er det flere ting som kan tyde på at elevene ikke
lærer mer, men heller er blitt mindre motiverte og opplever økt stress, med
påfølgende psykiske problemer. Derfor foreslår programkomiteen i MDG nå å kutte
antall timer i skolen.
Innholdet i skolen
Skolepolitikk
handler imidlertid ikke bare om hvor mange timer elevene er på skolen, men også
hva som skjer når de er der. Mer lek, flere praktiske læringsarenaer og tilgang
til fysisk læringsmateriell. Slik kan man sørge for at skolen passer for flere.
Når skolen
skal passe for flere, gjelder det også elevene med høyt læringspotensial. Dette
er en gruppe elever som i norsk skole ofte har fått seilet sin egen sjø. Det
har ført til mange nedslående fortellinger om mistrivsel, uutnyttet potensial
og problemer senere i livet. Derfor har programkomiteen i MDG trukket frem
disse elevene i det nye programutkastet.
La oss løfte lærerne
Det er
imidlertid ikke bare elever som får det bedre med MDG sin politikk. Også
lærerne skal løftes.
Programkomiteen
vil gi lærerne mer tid og mer frihet. Det bør ikke være kommuneøkonomien og
byråkrater som dikterer hva lærerne kan og ikke kan gjøre. Det er på tide å gi
lærerne tillit og la dem bruke sin kompetanse og erfaring. Det er på tide med
et nytt slagord i skolepolitikken: Lærerne vet best!
Arbeidet fortsetter
Dette er
bare noen punkter fra førsteutkastet. Det endelige programmet skal ikke vedtas
før i mai, så nå fortsetter arbeidet med å skape Norges beste skolepolitikk. Og
den skapes ikke på kontorer og seminarrom.
Vi ute og
snakker med elever og lærere, og vi vil gjerne ha innspill fra flest mulig.
Derfor: les utkastet, og gi oss beskjed om hva du er enig og uenig i. For selv
om det neppe finnes et fasitsvar på hva en god skole er, så kommer vi nærmest
når vi politikere lytter til lærere og elever.