I løpet av en barnehagedag oppstår det mange øyeblikk som, med ekstra oppmerksomhet fra det pedagogiske personalet, kan bli både minneverdige og lærerike for barn.Illustrasjonsfoto: Adobe Stock
Barnehageansatte som griper spontane øyeblikk, kan bidra til å styrke barns kompetanse i språk og matte
Fagartikkel:
Barnehageansatte som vet å gripe gylne spontane øyeblikk i hverdagen, kan bidra til å styrke barns kompetanse i språk, tekst og matematikk.
MaritSemundsethførstelektor ved institutt for språk, kunst og kultur ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH)
TrudeFosseførstelektor ved institutt for språk, litteratur, matematikk og tolkning ved Høgskulen på Vestlandet (HVL)
I løpet av
en barnehagedag oppstår det mange gylne øyeblikk – øyeblikk som, med ekstra
oppmerksomhet fra det pedagogiske personalet, kan bli både minneverdige og
lærerike for barn. I denne artikkelen er det et slikt øyeblikk vi setter
søkelys på. Det gjør vi gjennom å løfte frem hverdagssamtalens betydning for
barns læring (Gjems, 2011).
Annonse
Hensikten er å inspirere ansatte til å bli tryggere
på å identifisere, anvende, analysere og reflektere over hverdagsøyeblikk når
de oppstår. Til det trengs blant annet kunnskap om hvilke øyeblikk som
kan være gylne, og hvordan det som skjer i slike glimt, kan støtte barns
vitebegjær og nysgjerrighet.
Sagt på en annen måte – vi ønsker å vise hvordan en
spontan hverdagssituasjon fra en tur kan bidra til barns kunnskapsutvikling og
læring innenfor norsk- og matematikfaglige perspektiver i kunnskapsområdet Språk,
tekst og matematikk (RP, 2017).
På tur
langs Nidelva
I
rammeplanen kan vi blant annet lese at «barns nysgjerrighet, kreativitet og
vitebegjær skal anerkjennes, stimuleres og legges til grunn for deres
læringsprosesser» og at «barna skal få undersøke, oppdage og forstå
sammenhenger, utvide perspektiver og få ny innsikt» (RP. 2017, s. 22). Praksisfortellingen
nedenfor viser hvordan en pedagog imøtekommer blant annet disse to forventningene
når han er sammen med en gruppe 4-5-åringer ute på tur. Så snart han er tilbake
til barnehagen fra turen, skriver han:
På tur
langs Nidelva med ei gruppe barn i alderen 4–5 år oppdaget jeg at flere av
barna viste interesse for en plakat som stod ved veien. Plakaten var satt opp i
forbindelse med at det bygges ny bru like ved, og den hadde masse tekst og
ulike bilder av både den gamle og den nye brua. Jeg gikk bort til plakaten og
samlet barna rundt denne.
Jeg spurte: «Ka ser dokker her da?».
Flere av barna
sa at de så en bru.
Sara (5 år) sa: «Æ ser bokstaven min S».
Jeg svarte: «S er
jo også min bokstav. Ser dokker noen andre bokstava?».
Dermed ville flere av
barna finne sin bokstav. Jeg inviterte dem bort til plakaten for å finne sin
bokstav og peke på den.
Etter hvert sa Per (5 år): «Æ ser ett-tallet» og pekte
mot det.
Der Per pekte, stod det 1800-tallet, og jeg svarte: «Det har du rætt
i, Per, ett-tallet du ser e en del av et større tall. Det tallet foræl oss når
brua på bilde vart bygd. Trur dokk deinn e gammel da?».
Lisa (5 år) svarte:
«Deinn e vældig gammel».
Jeg fortsatte: «Koffer trur du det da?».
Lisa svarte:
«Fordi bilde e grå».
Jeg fulgte opp dette svaret med å si: «Det stæmme bra,
Lisa, fordi deinn brua på bilde vart bygd førr næstn 200 år sia, så deinn e
vældig gammel ja».
Etter å ha lest opp hva som stod på plakaten og sett på bildene
av den nye brua, gikk vi videre for å se på byggearbeidet som foregikk».
Følger
barnas interesse
Praksisfortellingen
viser hvordan pedagogen griper øyeblikket og følger barnas interesse for en
plakat de får øye på. Det gjør han ved å gå bort til den og begynne å snakke
med barna om teksten. Når den ansatte gjør dette, åpner han opp for at en
teksthendelse kan oppstå (Semundseth & Hopperstad, 2013). Teksthendelsen her
er det som skjer mellom pedagogen, barna og plakaten – altså den hendelsen som
oppstår med plakaten i sentrum for samværet, og dialogen som utspiller seg.
Plakaten er en multimodal tekst. Den består av ulike modaliteter som i samspill
og kombinasjon med hverandre, danner et meningsinnhold som mottakere kan lese
og forstå. Plakaten består av modalitetene skrift, farger og bilder
i form av både fotografier og tegnede illustrasjoner. I tillegg inkluderer pedagogen
modaliteten tale når han inviterer barna inn i dialogen om plakaten. Det
er samspillet mellom disse fire modalitetene som utgjør den egentlige teksten.
Dialogen i
fortellingen innledes av det åpne spørsmålet «Ka ser dokker her da?». Slike
spørsmål er viktige for barns språklæring fordi de krever at de må svare mer
enn bare et enkelt «ja» eller «nei», slik lukkede spørsmål krever. Ved bruk av
spørreord som hva (ka) og hvorfor (koffor) utfordrer den ansatte barna til å
uttrykke sine egne tanker og meninger om det de ser på plakaten.
Han oppmuntrer
dem til å språksette teksten, og de må bruke hele sitt språklige repertoar og
ordforråd for å få frem det de vil si (Slettner & Gjems, 2016). Selv om pedagogen
vet hva som er på plakaten, er det fint at han utfordrer barna til å vise hva de
legger merke til, og at han følger opp deres innspill – noe som i denne dialogen
gjør at bru, bokstaver og tall blir samtaletemaer.
Samtaler
om bokstaver
Det er Sara som
innfører samtalen om bokstaver. Det gjør hun gjennom å si at hun ser sin
bokstav S. Pedagogen responderer ved å fortelle at bokstaven S også er hans
bokstav. Ved å spørre resten av barnegruppen om de kjenner igjen noen andre
bokstaver på plakaten, inviterer han også dem med inn i bokstavsamtalen. Han
bidrar dermed til å rette også de andre barnas oppmerksomhet mot teksten og skape
nysgjerrighet for bokstavene som fenomener, som noe man kan snakke om.
Når barn får
øynene opp for bokstavene, er det gjerne sin egen bokstav, eller bokstavene til
noen som står dem nære de først legger merke til (Høigård, 2019). De får gjerne
et eierforhold til disse bokstavene.
De skjønner at bokstavene står for noe
utenfor seg selv, at de representerer dem. Bokstavene blir dermed i begynnelsen
viktige identitetsmarkører for barn. Videre vil økt erfaring med ulike tekster
benyttet i forskjellige sammenhenger bidra til utvikling av barns kunnskap om og
forståelse av forholdet mellom bokstav som symbol (grafem) og som språklyd
(fonem). Denne forståelsen, språklig bevissthet, er helt avgjørende for å lære
seg å skrive og lese.
Pedagogen
griper det gylne øyeblikket som oppstår på turen. Han lar barna både få «utforske
og gjøre seg erfaringer med ulike skriftspråkuttrykk […] gjennom lese- og
skriveaktiviteter», og han lar dem få «uttrykke sine følelser, tanker, meninger
og erfaringer på ulike måter» (RP, 2017, s. 48).
Matematiske
samtaler
På lik linje
med å gripe øyeblikket for språklige samtaler åpner pedagogen også opp for
matematiske samtaler om det barna ser på plakaten. Fosse (2016) framhever at
matematiske samtaler både har en innholdsside og en formside. Det å være
matematisk, reflekterende og strekke seg mot videre læring viser til
innholdssiden, mens samtalens struktur og hvordan deltakerne forholder seg til
hverandre, omhandler formsiden av slike samtaler.
Praksisfortellingen
viser hvordan pedagogen spontant legger til rette for arbeid med fagområdet Antall,
rom og form når han inviterer til samtale. Det kan vi tolke ut fra hvordan han
følger opp når Per oppdager et ett-tall.
Pedagogen sier «Det har du rætt i,
Per, ett-tallet du ser e en del av et større tall. Det tallet foræl oss når
brua på bilde vart bygd. Trur dokk deinn e gammel da?»
Gjennom dialogen legger
pedagogen her til rette for at «barn oppdager og undrer seg over
matematiske sammenhenger» (RP 2017, s. 54). Det å ta tak i «her og nå»-situasjoner
er en del av barnehagelærerens hverdag, og er et pedagogisk grep som også viser
faglig ledelse. I praksisfortellingen åpner pedagogen opp for barns forståelse av
grunnleggende matematiske begreper som tall og tid ved å utfordre dem til å tenke
videre og se nye muligheter.
Når pedagogen svarer bekreftende til Per, og deretter
kommer med et oppfølgingsspørsmål, introduserer han til temaet tid. Da er det
innholdssiden i den matematiske samtalen han løfter frem. Dette møter rammeplanens
(2017) forventning om at barnehagens personale «skal bruke matematiske begreper
reflektert og aktivt i hverdagen» og «legge til rette for matematiske
erfaringer gjennom å berike barnas lek og hverdag med matematiske ideer og
utdypende samtaler» (s. 54).
Kjenner
igjen tall
Det å se og kjenne
igjen tall er en viktig komponent i barns tallforståelse. Å legge til rette for
at barnehagebarn kan uttrykke sin matematiske kunnskap og forståelse i møte med
tall i hverdagssituasjoner, gir et godt fundament for videre læring. Det at barnehagelæreren
spør om broen er gammel, gjør at Lisa svarer: «Deinn e vældig gammel». Når
han videre lurer på hvorfor Lisa tror det, svarer hun «Fordi bilde e grå».
Tidsbegrepet som trekkes frem her, er utfordrende, ettersom det både er et
relativt og et abstrakt begrep.
Å forstå klokken er ofte vanskelig før barnet
når skolealder, og det samme er ideen om at tiden passerer, og at vi forholder
oss til den i fortid, nåtid og fremtid (Montague-Smith & Price, 2012). Når barnehagelæreren
følger barnas interesse for plakaten, stiller relevante spørsmål, lytter til
barnas svar, og synliggjør matematiske sammenhenger for dem, skaper han
nysgjerrighet og matematikkglede. På denne måten kan et gyllent
matematikkøyeblikk i en hverdagssamtale om tall og tid oppstå spontant.
I denne
artikkelen har vi vist hvordan en barnehagelærer grep et gyllent spontant
hverdagsøyeblikk, og hvordan et slikt øyeblikk kan skape rom for barns læring
av språk, tekst og matematikk.
Annonse
Litteratur
Fosse, T. (2016). What characterises mathematical
conversations in a Norwegian kindergarten? Nordic Studies in Mathematics Education, 21(4), 135–153.
Gjems, L.
(2011). Hverdagssamtalene – barnehagens glemte læringsarena? I.L. &
G. Løkken (Red.), Barns læring om språk gjennom språk. Samtaler i barnehagen
(s. 43-67). Cappelen Damm Akademisk.
Høigård, A. (2019). Barns språkutvikling, muntlig
og skriftlig. Universitetsforlaget.
Montague, A. & Price, A.J. (2012). Mathematics
in early years education. Routledge.
Semundseth, M. & Hopperstad, M. H. (2013). Barn lager tekster – og barns tidlige
tekstproduksjon og de voksnes betydning. Cappelen Damm Akademisk.
Slettner, S.
& Gjems, L. (2016). Litterasitetsfremmende samtaler i barnehagen. Tidsskrift
for nordisk barnehageforskning, 12(2), 1–16.
Utdanningsdirektoratet
(2017). Rammeplan for barnehagen. Innhold og oppgaver. Utdanningsdirektoratet.