Illustrasjon: Ryan DeBerardinis
Barnehagelærere er redde for å snakke med barn om religion i frykt for å trå feil eller støte noen
Debatt: Jeg håper fagområdet etikk, religion og filosofi får mer oppmerksomhet både i norske barnehager og i barnehagelærerutdanninga.
Jeg har snakket med mange barnehagelærerstudenter og
barnehageansatte som synes det å jobbe med fagområdet etikk, religion og
filosofi i barnehagen er utfordrende.
Det er derfor ikke usannsynlig at det er
et av fagområdene som det jobbes minst med i barnehagen. Hvorfor er det slik?
Redsel for å trå feil
Rammeplanen slår fast at «etikk, religion og filosofi er med
på å forme måter å oppfatte verden og mennesker på og preger verdier, normer og
holdninger» (Rammeplan, 2017, s. 54). Det er store ord, men skildrer noe som
åpenbart er viktig å jobbe med. Flere jeg har reflektert sammen med, sier at
det å jobbe med filosofi og etikk kommer mer naturlig i form av undring og
filosoferende samtaler med barna – som å snakke med dem om rett og galt.
Ut
ifra de samtalene jeg har hatt, kan det tyde på at den største utfordringen er
å jobbe med religion i barnehagen. De ansatte er redde for å tråkke feil eller
å støte noen, og kjenner på en følelse av for lite kompetanse. Samtidig frykter
de negative tilbakemeldinger fra medarbeidere og foresatte.
Flerkulturell forståelse
Da jeg tok bachelorgraden, valgte jeg å gå
barnehagelærerutdanning med vekt på flerkulturell forståelse. Gjennom
utdanninga var det søkelys på flerkulturalitet på mange områder, blant annet
det å jobbe med etikk, religion og filosofi i barnehagen. Jeg har imidlertid
fått forståelsen av at dette fokuset ikke er like representert på andre
utdanningsprogram på høgskoler og universitet i Norge.
Så hvor skal studenter
og barnehagelærere skaffe seg kunnskapen om hvordan man kan jobbe med
fagområdet?
Jeg tenker at høgskoler og universitet har et stort ansvar for å
synliggjøre dette fagområdet i større grad i sin utdanningsplan. Som pedagog
har man også et ansvar for å holde seg oppdatert og tilegne seg kunnskap som
trengs.
Jeg håper fagområdet etikk, religion og filosofi får mer
oppmerksomhet både i norske barnehager og i barnehagelærerutdanninga. I et
flerkulturelt samfunn er fagområdet etikk, religion og filosofi svært viktig å
jobbe med, for å forebygge annerledeshet, rasisme og diskriminering.
Litteratur
Kunnskapsdepartementet. (2017). Rammeplan for barnehagen:
innhold og oppgaver.